Rengöring och nitrit

#1 - 7 februari 2005 16:27
Hade inte tänkt ställa den här frågan än för det är inte säsong. Men det har skrivits en del om det här med storrengöring. Hur gör ni, som har dammfiskar inomhus på vintern, med det tomma akvariet? Det är väl inte så fräscht att bara låta det stå under sommaren? Hade tänkt att göra en större rengöring och sedan starta om det. Tänker inte göra samma misstag som sist, rent vatten och helt nytt filter med död som följd.
Bör man ha någon form av vattenberedningsmedel i dammen innan man släpper i fiskarna? Jag hade inte det heller (!) men allt gick ju bra där...
Jag har lärt mig massor här på Zoopet, stort tack för det!
#2 - 8 februari 2005 08:08
#3 - 9 februari 2005 13:54
Förtjusande hemsida, bäste Kramfors !

Tack för godis !

С уважением
Gud bevare Tsaren
#4 - 22 februari 2005 17:42
Ja, tack för den utmärkta informationen om dammar. Men jag har ett vanligt akvarium som vinterförvaring. Hur gör jag med detta? Det måste väl plockas ur och startas om till hösten, eller... ?
#5 - 22 februari 2005 20:02
Ja om du inte har några fiskar kvar där.
Du kan ha filtermaterialet från innfiltret i dammfiltret så du behåller bakterierna i det.
#6 - 23 februari 2005 07:26
Tack för svar!
#7 - 1 juni 2005 19:07
Jag har gjort som man ska, kollat vattnet,vänjt fiskarna vid dammvatten, justerat temperaturen, men ändå så dog en av fiskarna idag och den andra gömmer sig, vet ej om den lever.
#8 - 1 juni 2005 20:43
Det är min mardöm att det blir så...
Var precis ute för en kvällskoll. Alla är ute på party! Glad! Skönt att se dom igen då dom gömt sig väl. Lycka till!

Jag glömde ju att berätta hur jag gjorde med deras innebo. Jag hade först tänkt att låta det fortsätta gå men det blev konstigt vitt skum uppe på ytan, örk. Så det plockade jag ihop idag. Får väl starta upp det på nytt när fisken ska in och koppa in dom, det gjorde jag förra gången. Gick bra...

[QUOTE=haggan]Jag har gjort som man ska, kollat vattnet,vänjt fiskarna vid dammvatten, justerat temperaturen, men ändå så dog en av fiskarna idag och den andra gömmer sig, vet ej om den lever.[/QUOTE]

Annons