Rengöring/byte Fluval 3+

#1 - 12 november 2003 12:33
Jag har lite problem med mitt Fluval 3+. Det har varit igång i tre månader och jag har rengjort det under ljummet vatten ett par gånger, men jag har bara sköljt (är rädd om mina bakterier). Nu är det dock jättedålig fart på pumpen, trots att jag kör på högsta genomströmning.

Frågor:
- Om man läser i manualen står det att filtermaterialet håller i 4 månader. Mitt filter är nu helt brunt, är det kanske dags att byta? Är det filtret som är helt igensatt, vilket gör att det blir dålig genomströmning?
- Jag har läst att man skall vara försiktig när man rengör filtermaterial. Gör det något om man håller på och kramar ur filtret under rinnande vatten?
- Om man byter filtermaterial, är det någon risk för att få nitrit-toppar då? Eller har man tillräckligt med bakterier i vatten och botten efter denna tid? Jag har jättebra vattenvärden i nuläget.
#2 - 12 november 2003 12:41
Du kan krama ur filtermaterialet om du gör det i en hink med akvarievatten! Jag rengör aldrig filtermaterialet under rinnande vatten. Slå materialet försiktigt mot kanten av hinken, då får du ur skräp som sitter inne i materialet...
Mina Fluval 3+ har varit i gång i över ett år, och jag har inte bytt materialet i dem... att det blir brunt är helt normalt, det är när det börjar bli ospänstigt och gå sönder som det är dags att byta.
Jag vet att det finns de som helt enkelt köper en bit blå filtermatta och pular ner i filterbehållaren till Fluvalpumparna, alltså skippar själva hållaren...
Det ska inte vara någon större risk att byta filtermaterial, jag själv är så försiktig att jag brukar låta det gamla filtermaterialet flyta runt i karet några dagar efter ett byte,,, vet inte om det är onödigt....
#3 - 12 november 2003 12:43
Har du gjort rent impellern? om inte kan det göra att filtret inte funkar som det ska.
#4 - 12 november 2003 12:51
Hej,

Inte för att det har så mycket med din ursprungliga fråga att göra.
Men hur stort är ett 3+ filter?
Hittar inga mått på nätet.

Sedan vad gäller ditt flödesproblem så har jag haft liknande problem med en Sacem pump. För att lösa det plockade jag "sönder" pumphuvudet och rengjorde med tops. Själva problemet var alger odyl som satt fast och blockerade flödet.
#5 - 12 november 2003 15:16
nanc:

är det bättre med blå filtermatta där istället för orginal-box o filter?
#6 - 12 november 2003 15:23
Jag har bytt ut orginalfiltret mot blå filtermatta och tycker att det fungerar bättre. Nu fastnar bakterierna mycket bättre och det har blivit ett mycket bättre "klimat" i karet. Min sitter i ett 60 literskar och går på lägsta hastigheten.
#7 - 12 november 2003 15:44
Jag har inte själv testat att byta filtermaterialet mot filtermatta, visste bara att det skrivits om det här i forumet. Själv har jag annan grovfiltrering i karet, så hos mig kan Fluval treorna tuffa och gå i mera än en månad utan att avta i kapacitet...
Jag använder dem i 450 karet som ni kan läsa om i mitt galleri på zoonen.
#8 - 12 november 2003 22:12
Ok, tack för tipsen. Jag skall ta ett krafttag med filtret och se om det går att få upp farten.

Rosa: Jag har aldrig hört uttrycket "impeller" förut, men jag antar att du menar själva "fläkten". Jo, jag tog ut den och gjorde rent den - den var helt igenslemmad. Tyvärr så hjälpte det inte.

Jag skall prova att göra rent filtermaterialet ordentligt i akvarievatten när jag byter vatten på söndag. Ingen av firrarna verkar lida av syrebrist, så jag tror inte att det är så akut.

Annons