Rengöring av täckglas

#1 - 1 februari 2011 12:45
Har under åren fått alltmer kalkavlagring (tror det är kalk) på mina 4 täckglas. Mycket svårt att få dem helt rena. Som alltid vill jag undvika kemikalier så vill därför kolla om någon har något bra tips.
#2 - 1 februari 2011 12:47
Ättika är närmast oslagbart tycker jag!
#3 - 1 februari 2011 12:49
ättika eller citron om inte kalklagret är för hårt
#4 - 1 februari 2011 12:51
funkar ättika/citron även på lysrör?
För mitt är så grymt igenkalkat så det finns inte!
#5 - 1 februari 2011 13:03
Är nog bara chansa och testa? Jag kan inte se att det skulle vara farligt för lysröret på något vis, torka av med vattentrasa efter bara kanske ('bränd ättika' kanske luktar skunk). Men kan som sagt inte se hur det på något vis skulle skada själva lysrörshöljer om du provade där, bara undvika 'kontakterna' ju.

Om du vill kan jag prova på mina gamla lysrör, som är rejält kalkade och där det är typ 'fastbränt damm' eller nåt på med. Jag kan dock inte prova tända dem igen, jag har slaktat och kastat armaturen (och ska kasta rören med). Men kan ju testa om ren ättika verkar påverka själva lysrörsglaset om du vill?
#6 - 1 februari 2011 13:17
Ren outspädd ättika (ej ättiksprit) och tidningspapper fungerade utmärkt på mina gamla lysrör. De blev rena och 'släta' igen, och utan direkt mycket besvär. Dock som sagt kan jag inte testa tända dem igen.
#7 - 1 februari 2011 13:22
Ättika skall inte ha någon menlig inverkan på lysrör om de bara får torka ordentligt efteråt. Är man osäker kan man eftertorka med sprit av någon slag som torkar snabbt och lämnar en torr yta efter sig
Bilagor:
#8 - 1 februari 2011 13:22
underbart, tack så hemskt mycket! :D
För nu kanske det bara är 40% lyskraft kvar i just detta rör (enda karet jag nånsin haft med kåpa istället för täckglas)
Så detta ska göras på momangen, åter igen: TACK! :D
#9 - 3 februari 2011 07:07
Tack för tipsen!
#10 - 3 februari 2011 08:37
Citronsyra utspätt med vatten sen skölj av med ljummet vatten och torka. Funkar varje gång och går jätte fort... :)
#11 - 3 februari 2011 13:23
Det bästa jag gjort rent mina täckglas med är rengörningsmedel för glashällar. Lite mer jobb men även den värsta kalkavlagringen gav med sig:)...
#12 - 3 februari 2011 13:32
ansjo skrev:
Det bästa jag gjort rent mina täckglas med är rengörningsmedel för glashällar. Lite mer jobb men även den värsta kalkavlagringen gav med sig:)...

tja...det får mig att tänka på skrapan till glashällen som jag använder till täckglasen,
funkar bra här....

.

Annons