Rengöring av kraftigt algangripet saltvatten karl.

#1 - 24 oktober 2011 13:14
Hej
Jag är ganska ny på det här med akvarium men har nu köpt ett 400l akvarium som tidigare använts för saltvatten. Det är kraftigt angripet av röda stenhårda alger. Nu när vattnet och sand är ur taget så stinker akvariet. Hur gör jag rent det på bästa sätt för att sedan använda det för sötvatten. Har på pumparna använt stålull och varmvatten, tog mig ca 4 timmar att få rent en av två pumpar.

Tacksam för era kunniga svar.

Mvh
Stefan
#2 - 24 oktober 2011 13:16
rakblad o ättika kanske? citronsyra osv.
#3 - 25 oktober 2011 20:59
Citronsyra är grejen, det löser upp kalket något och då kommer det lossa mycket lättare. Fyll karet och lös syra i det och låt det stå några dagar så ska det nog gå lätt att få bort kalkalgerna. Pumparna kan du nog slänga i karet så får de koka där med.
#4 - 27 oktober 2011 18:46
Ett det svårt att få rent karet från syran sedan? Håller på att bli tokig på pumparna, ett jäkla slit med stålull och varmvatten.
#5 - 28 oktober 2011 23:29
Det är inga större problemet. Skölj ur karet ordentligt bara så ska det inte vara någon fara. Citronsyra är inte så "farligt" som många andra ämnen man kan göra rent karet med så det gör nog knappt något ens om det blir lite rester kvar på något vis. Men skölj givetvis ur karet ordentligt ändå.
#6 - 29 oktober 2011 08:49
Köp nya pumpar?
#7 - 29 oktober 2011 13:01
Är försnål för nya pumpar, men de börjar likna något ni. Sedan så får jag se om jag inte köper nytt filter lite senare då jag bara har en kombo av skummare och filter till det i dagsläget. Men får bli senare. Hur är pumparna som passar med back to naturs bakgrunder? (är sugen på med en stor rot i mitten http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=a200x60b_800.gif )
#8 - 31 oktober 2011 18:58
Tusen tack för tipset med citronsyran, gjorde undervärk på pumparna. Nu ligger doppvärmaren och alla lösa delar till filtret/skummaren och väntar på att bli avtorkade. Tack återigen för tipset.

Annons