Rengöring av inredning!

#1 - 3 oktober 2004 12:23
Hej!
Med mitt nyinköpta akvarium fick jag med ca 10 kg mangroverötter som jag tänkte använda. problemet är att den gamla ägaren hade problem med sniglar så min plan är att eleminera detta problem innan jag drar igån akvariet. Har börjat med att försöka koka rötterna för att ta dö på dom små liven men upptäckte snart att jag skulle behöva en gigantisk kastrull om jag ska få plats med dom stora rötterna.
Så min fråga är nu: Hur varmt klarar sniglarna och dess ägg. Skulle det räcka att sätta kranen på det varmaste och fylla badkaret och låta rötterna ligga där ett tag?
Eller har någon en bättre ide?
Sniglarna är ju egentligen inga problem för jag ser inga sniglar på rötterna och skulle jag hitta någon så är ju den lätt att ta bort, utan det är ju äggen som är problemet.

mvh

Pjoter
#2 - 3 oktober 2004 13:16
Ta den största gryta du har och stick ner delar av den i grytan och vänd den allt eftersom. Har ingen aning, men jag har för mig att bakterier dör vid 80 grader(?). Så koka upp vatten i så många grytor du har och häll sedan allt i lämplig balja. Annars kan du låta dem ligga i vatten ett tag och se om det bildas snäckor.

Annons