Rengöring av filter

#1 - 31 december 2005 16:21
Jag har hört att man inte ska rengöra sina filter i kalltvatten är det sant?
#2 - 31 december 2005 17:00
Det är rätt att använda kallvatten, vad jag förstått.

Använder man varmt vatten så dör de flesta bakterier och det biologiska filtret är återigen kass. Jag försöker skölja mina filter i lite kallare vatten än akvariet och så fort som möjligt.

Helst skall de sköljas i akvarievatten.
#3 - 31 december 2005 17:43
Skölj det i vatten som känns behagligt att arbeta i, ung. som akvarievatten, ca. 25-30 grader så är det lugnt :)
#4 - 31 december 2005 19:08
Men varför kan det vara farligt för bakterina att sköljas varmvatten?Jag tycker att det låter att det är farligt att skölja i kallt vatten eftersom bakterina bor i ljummet
vatten.
#5 - 1 januari 2006 02:49
varmvatten dödar bakterierna.
kallvatten tror ja inte gör nåt direkt.

alltid kört ljummet vatten själv och funkat ok
#6 - 1 januari 2006 14:53
Men varför dör dom i varmvatten dom bor ju i hyfsat varm vatten. Dom bor inte i kallvatten.
#7 - 1 januari 2006 14:55
varmvatten ska hålla minst 50grader för att inte ledningarna ska bli tickande bakteriebomber.
akvarier är oftast under 30grader.
#8 - 1 januari 2006 16:20
ok jag ska skölja mitt filter i varmvatten i framtiden
#9 - 1 januari 2006 16:29
[QUOTE=tetra 1]ok jag ska skölja mitt filter i varmvatten i framtiden[/QUOTE]

I ljummet akvarievatten är bäst. Så inte alla nyttiga bakterier dör!
#10 - 1 januari 2006 19:30
Ok jag fattar nu.
#11 - 2 januari 2006 16:37
följdfråga

i en tråd som jag skrev för ett par månader sedan som handlade om nitrivec fick jag till svar att man inte ska hälla i nitrivec direkt efter vattenbyte eftersom klor kloramin ect ect tog död på de nyttiga bakterierna som nitrivec innehåller då kan man ju undra om man ska skölja filter i rent nytt vatten? jag gör det men jag barar undrar om vi som gör så gör rätt igentligen?
/bobbyfuller
#12 - 2 januari 2006 17:13
Det vanliga rådet är att du bör / ska skölja i det vattnet du tappat ur akvariet i sammband med vattenbyte, vilket ju löser det problemet, men jag har sällan följt det rådet själv. Oavsett hur du gör, kommer du minska bakteriemängden i filtermaterialet, ju längre tid du sköljer, desto mer bakterier kommer ju spolas bort, ju olämpligare temperatur för bakterierna, desto mer dör, osv. En kort avsköljning i lagom tempererat vatten har ju fungerat för de flesta av oss, även om det med sanolikhet inte är optimalt.

Annons