Rengöring av botten? Bra eller dåligt?

#1 - 9 oktober 2006 08:23
Hej!

Läste i en tråd här (ang första vattenbytet) att man ska vara försiktigt med slamsugning av botten.

Men när jag köpte slang i akvarieaffären för att använda vid vattenbyte så sa expediten att jag skulle hålla den vid botten så att gruset virvlade runt i munstycket och rengjordes, och smutsen skulle sugas bort med vattnet.

Men jag blir lite osäker nu på om det är riktigt att göra så. Jag byter 25-30% av vattnet en gång per vecka i mitt lilla akvarium, och nu senast (sedan i fredags) så tyckte jag att vattnet blivit "mjölkigt" på nått vis. Det är som om det är dimma i akvariet, och så var det inte förut. Fiskarna verkar dock må bra, och pH, nitrit, nitrat m.m. är under kontroll.

Kan det ha blivit något konstigt när jag "störde" livet i bottenbiotopen?
#2 - 9 oktober 2006 09:09
Du bör nog inte röra om så mycket i botten. utan sug bara upp det som ligger lösts tex döda växdelar.

Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete :-)
#3 - 9 oktober 2006 10:24
Tack Albjohn!

Det låter både enklare och mera rätt.

Och ett rent helvete vill man ju inte ha... ;)
#4 - 9 oktober 2006 10:28
"Dimman" kan vara infusorier. Det är ganska vanligt i nystartade akvarier.
#5 - 9 oktober 2006 10:44
Hej Batski!

Klassas akvariet som nystartat även efter en dryg månad?
Vad är infusorier? Det får jag slå upp.
#6 - 9 oktober 2006 10:54
Relativt nystartat iaf, men efter en månad brukar de flesta såna problem ha gått över. Infusorier är mikroskopiska djur. Brukar bli värre efter vattenbyten.
#7 - 9 oktober 2006 10:59
Tack Batski!

Sökte runt lite i all hast i forumet på infusorier. Blev inte riktigt klok på vad det är, men mikroskopiska djur säger du.

Blir det VÄRRE efter vattenbyte? Oj va jobbigt. Vattenbyte som hjälper mot nästan allt annat. Varför blir det det? Trivs dom bättre i friskt vatten kanske?

Vad gör man åt detta då? Slutar mata några dagar för att få ner näringshalten i vattnet? Inte vattenbyte då i alla fall. Hm!
#8 - 9 oktober 2006 11:27
UV-C filter hjälper, men det kostar förstås en del. Annars har jag hört att mörkläggning i 4 dagar kan hjälpa. Då ska man ha nåt mörkt tyg över akvariet så det inte kommer in nåt ljus på 4 dagar. Men jag ser att du har yngel och det är nog inte bra för dem att vara utan mat i 4 dagar. Det beror iofs på hur stora de är nu.
#9 - 9 oktober 2006 11:35
Om man rör runt i botten blir det dimma som tar några dagar att lägga sig. jag har flyttat bak sanden i mitt diskuskar idag-snacka om dimma. Jag vet inte varför gruset alltid åker framåt??
#10 - 9 oktober 2006 11:51
Tackar för svar! :)

Ja, jag läste någonstans att mörkläggning kunde vara bra, men det verkade råda delade meningar om det. Liksom vattenbyte. Någon bytte 50% av vattnet och det hjälpte, och några bytte inget vatten alls. Förstår fortfarande inte varför vattenbyte kan gynna infusorierna??

Ynglena är lite drygt en vecka gamla. Dom verkar väldigt hungriga. :) Dom växer bra tycker jag och verkar äta hela tiden. Och dom räds inte stora flingor heller. Dom ser så roliga ut när dom försöker sig på dom stora flingorna, ser ut som hundvalpar som ska släpa bort stora filtar odyl som dom inte begriper är för stora för dom.

Läste också i något inlägg att dom odlar infusorier för att mata yngel med, så det kanske finns mat för ynglena ändå? Även om man inte matar tänkte jag.

Livliga diskusar du har Solbacka! Ja, lustigt att dom rör sanden just framåt? Kan ju hoppas på att jag var för flitig med bottenrengöringen, dvs. rörde runt för mycket, och att det lägger sig alt tas om hand av filtret.
#11 - 9 oktober 2006 12:10
Rekomendationerna om att slamsuga botten bygger väl på "startset" med alldeles för små filter. Har du ett sånt paket så finns det risk att filtret inte orkar med om du inte slamsuger botten. En bättre lösning är dock att skaffa ett för karet väldimentionerat filter.
MVH
Magnus
#12 - 9 oktober 2006 12:19
Hej Tropfrog!

Jag tror att filtret borde orka med. Det är ett Stingray-filter för 19 l och mitt lilla akvarium är 18 l.

Om jag inte missförstod hon i zoo-butiken helt så menade hon att om man inte rengör "en bit ner" i botten, dvs. det översta lagret grus, så samlas där gammal mat och skit och annat som kan bidra till ökade nitrit/nitrat-halter. Det räkte alltså inte, som jag gjort tidigare, att bara rengöra ytskiktet på botten. Men nu börjar jag betvivla det med anledning av det mjölkiga vattnet jag fått.
#13 - 9 oktober 2006 12:52
Men har man ett väldimentionerat filter ska det inte bli problem med vare sig ammoniak eller nitrit.

Jag tror verkligen inte på att rengöra en bit ner i botten. En välinkörd botten med en levande bakterieflora är bra för växterna och en för ren botten brukar nästan alltid leda till obalans.

Att infusorier kan gynnas av vattenbyten kan bero på att det finns en del ämnen i kranvattnet som ger näring åt infusorierna. Men det kan mycket väl vara din rengöring av botten som är problemet. De ynglen som äter infusorier är yngel till äggläggande fiskar, som är mycket mindre än ungfödaryngel.
#14 - 9 oktober 2006 13:00
är akvariet 18l kan man ju göra en totalrenjörning också om det inte försvinner. Alltså börja om från början.....
#15 - 9 oktober 2006 13:01
yogini skrev:

Livliga diskusar du har Solbacka! Ja, lustigt att dom rör sanden just framåt? Kan ju hoppas på att jag var för flitig med bottenrengöringen, dvs. rörde runt för mycket, och att det lägger sig alt tas om hand av filtret.

Jag tror inte det är så mycket diskusarna jag hade en gibbi där som var duktig på att röja:)
#16 - 9 oktober 2006 13:06
solbacka skrev:
är akvariet 18l kan man ju göra en totalrenjörning också om det inte försvinner. Alltså börja om från början.....

Kanske det. Men filtret ska man INTE rengöra i så fall, utan man ska låta det gå i en balja med akvarievatten under tiden man gör rent akvariet så filterbakterierna inte dör.
#17 - 9 oktober 2006 13:14
Om det nu är infusorier, finns de inte i filtret också?
#18 - 9 oktober 2006 13:19
solbacka skrev:
Om det nu är infusorier, finns de inte i filtret också?

Kanske det, men det är i så fall bättre med lite infusorier än förgiftade fiskar.
#19 - 9 oktober 2006 13:41
Varför skulle dom bli förgiftade Batski?

Menar du om jag startar om från början och får nitrit för att mitt filter inte har tillräckligt med bakterier? För dom blir väl inte förgiftade av infusorierna?
#20 - 9 oktober 2006 13:42
Infusorier finns i kranvattnet, kolla på vatten i ett mikroskop så ser ni vad det är ni får i magen när dricker vatten.
#21 - 9 oktober 2006 13:45
Kramfors skrev:
Infusorier finns i kranvattnet, kolla på vatten i ett mikroskop så ser ni vad det är ni får i magen när dricker vatten.

Nej tack! Jag vill vara lyckligt ovetande vad jag har i mitt kranvatten! Det smakar gott i alla fall:)
#22 - 9 oktober 2006 13:48
Nej tack! Tror inte jag vill kolla ;). Men så länge man inte själv blir sjuk så lever jag efter mottot "lite skit rensar magen".

Men ska man kanske koka kranvattnet då, låta det svalna till "akvarietemperatur", och sedna tillsätta Aquasafe m.m. innan man häller det i akvariet?
#23 - 9 oktober 2006 14:04
yogini skrev:
Varför skulle dom bli förgiftade Batski?

Menar du om jag startar om från början och får nitrit för att mitt filter inte har tillräckligt med bakterier? För dom blir väl inte förgiftade av infusorierna?

Ja det var ammoniak/nitrit jag syftade på. Infusorier är inte giftiga, vare sig för oss eller fiskarna.
#24 - 9 oktober 2006 14:20
OK Batski! Då hajjar jag.

Men vad tror ni om idén att koka kranvattnet först? Har aldrig läst att det är bra, men inte dåligt heller. Infusorierna borde väl dö vid 100 grader?
#25 - 9 oktober 2006 14:24
Ja det tror jag säkert att de gör :D Men jag vet faktiskt inte hur bra det är med kokt vatten i ett akvarium. Det kan vara en del annat som förändras. Fast det finns säkert någon som vet.
#26 - 9 oktober 2006 14:52
OK! Får kasta ut frågan i vattenforumet kanske. Kalk brukar ju fastna på kastrullerna i mängder här i Uppsalatrakten, så det kanske blir mindre kalk i vattnet eller nått om det kokas. Men det är ju högt från början...

Tack för visat intresse allihopa!

Bra att detta forum finns med så många schyssta akvarister som ställer upp och svarar. :D
#27 - 9 oktober 2006 18:15
Ja det här forumet är ovärderligt! Jag har lärt mig mycket här. Hoppas du får svar på din fråga!
#28 - 12 oktober 2006 12:58
Ville bara berätta att vattnet är klart nu, med en ton av "grön smaragd". (Det låter väl tjusigt?)

Antingen var det inte infusorier (måste kolla varje gång att jag stavar rätt.) utan bottenrengöringen som orsakade "dimman", eller så tog systemet hand om dom på egen hand.

Idag är det dags för veckans vattenbyte igen, och den här gången tänker jag INTE rota runt i botten med munstycket.
#29 - 12 oktober 2006 14:58
Vad bra att det löste sig!

yogini skrev:
Idag är det dags för veckans vattenbyte igen, och den här gången tänker jag INTE rota runt i botten med munstycket.

:D

Annons