Rengöring av bakgrund

#1 - 17 februari 2005 17:02
Mitt nystartade akvarium ca 4 veckor har fått vad jag antar är bruna kiselalger som lagt sig som beläggning över främst bakgrunden påminner om rost.
Har inte gjort mer än att skrapat lite försiktigt ter sig sitta fast ordentligt, kan jag ta ut bakgrunden och använda mig av diskmedel och givetvis därefter ordentligt skölja rent (ev låta ligga i badkaret med vattenbyten en natt)
Hälsningar Marika
#2 - 17 februari 2005 17:23
Vad är det för typ av bakgrund ?

Jag skulle personligen försöka hitta någon annan lösning än att ta upp bakgrunden ur akvariet, förmodligen så löser sig problemet av sig själv om du kan bara komma åt orsaken till att det har blivit alger. Jag skulle definitvt inte använda diskmedel när jag tvättade något som skall ned i akvariet, testa i sådana fall med endast varmt vatten och borsta. Jag skulle dock vara lite försiktig med att borsta på bakgrunden för risken är att man skrapar bort ytan men jag vet ju i och för sig inte vilken typ av bakgrund du har.

Men har du testat med någon metod där du inte behöver ta upp bakgrunden först ? T.e.x. algätare ?

Det finns också ett algbekämpningsschema om du går in under Alger på www.zpet.com.
#3 - 17 februari 2005 18:21
Jag brukade använda en ren diskborste direkt i akvariumet, precis innan jag böt vatten. (Nu har jag tre Ancistrusar som kirra det jobbet) :)
#4 - 17 februari 2005 18:33
Istället för diskmedel så kan du använda Galltvål, det är naturligt och gör ingen skada om det hamnar i vattnet.
#5 - 17 februari 2005 20:10
Tack för tipsen!
Införskaffat mig en mal, en gibbiceps(blev lite skrämd av att den kan bli så stor, men om den växer ur akvariet så får man väl sälja eller ge bort den.

Annons