rengöring

#1 - 7 januari 2007 16:51
Hej hej:)

Har precis fått ärva päronens gamla akvarie som jag nu ska inreda. Dock har det stått i garaget i flera år och måste rengöras ordentligt (dels dammigt å snuskigt dels säkerligen fullt med avgaser från bilen). Funderar på om det är okej att använda vanligt diskmedel om man sköljer noga eller om det finnssärskilda medel?:confused:

Är jättenybörjare på området så om mina frågor är superdumma så är det därför...[:o]
#2 - 7 januari 2007 16:59
Bara du sköljer ordentligt så ska det inte vara några problem.
#3 - 7 januari 2007 17:13
Ättikssprit är bra annars.Det tar bort ev. kalk rester.
Men även det måste sköljas noggrant efteråt.
Prova med varmt vatten först och se om det funkar.
MvH Richard
#4 - 7 januari 2007 17:20
Innan du ställer akvariet så provfyll det på en lämplig plats som utomhus eller vid en golvbrunn för att kolla så det inte läcker
#5 - 7 januari 2007 17:34
Glenn skrev:
Innan du ställer akvariet så provfyll det på en lämplig plats som utomhus eller vid en golvbrunn för att kolla så det inte läcker

Redan gjort :) Eller rättare sagt så gjorde päronen det åt mig innan de körde hit det...
#6 - 7 januari 2007 18:16
Siliconet...

Pinglan skrev:
Redan gjort :) Eller rättare sagt så gjorde päronen det åt mig innan de körde hit det...

Siliconet ska kännas som gummi inte som hårdplast... Då skulle jag silicona om det i lugn och ro innan jag köpte fiskar... Skulle jag nog iaf om det stått länge...:p
#7 - 7 januari 2007 21:03
siliconet är hur mjukt och fint som helst och akvariet är helt tätt (stått en vecka med vatten i), så jag tror inte att jag tänker göra något åt det fast det stått länge, varför laga nåt som inte är trasigt?

Annons