Rengöring?

#1 - 6 november 2004 01:57
Hej allesammans.
Här kommer förmodlingen veckans mest korkade frågor pga av att jag precis har köpt ett nästan nytt kar (90liter). Så jag är en riktig gröngöling.
Det är lite avlagringar från förra användningen (bl a vattenrand), hur gör jag för att enklast ta bort dessa utan att firrarna dör när jag sätter igång akvariet?

Hur gör man rent karet utvändigt när det är i bruk? Använder man fönsterputs eller?
För med små barn o alla andra som vill pilla på karet så blir det ju fingeravtryck o dyligt....

Som sagt var jag är helt ny på det här med akvarium men det ska bli spännande att få starta upp mitt första akvarium (jag kan knappt sova för att få igång det hela).

Förresten jag undrar om jag gjorde bra pris på akvariet köpte det för 900:- med filter o värmare + en massa tillbehör.( 4mån gammalt).[:-140]
#2 - 6 november 2004 06:26
Ättika för att ta bort vattenranden ... Set till att skölja ordentligt efter ... Jag skulle dock inte använd inte detta om karet är i bruk nu ... Fönsterputs funkar bra på utsidan försök undvika att det kommer ner i karet då detta inte är jättebra :)

Jorå 900:- låter inte så dyrt så länge allt var i gått skick...

Lycka till och fråga på om du får undringar
/Henrik
#3 - 6 november 2004 09:57
Jodå grejorna var i nyskick så det e inge problem.
Karet är inte i bruk ännu (tyvärr)så det blir ättika och vara försiktig med fönsterputsen....
Tack för hjälpen
#4 - 6 november 2004 12:44
Skippa fönsterputs det lämnar ibland rester och blir flammigt plus att det inte löser upp feta fingeravtryck så bra sen är ju inte ammoniak är inte direkt nyttigt. Ta istället en svamp och en hink med ljummet vatten som du har i lite yes diskmedel inget annat diskmedel utan yes, sen gnuggar du ordentligt så det löddrar och tar en torr handuk eller nån annan tygbit och torkar ordentligt torrt. Har jobbat som fönsterputsare tidigare och det är väldigt sällan man använder nåt annat än yes, det är överlägset.
#5 - 6 november 2004 12:45
Citron funkar också.
#6 - 7 november 2004 14:33
Tack för alla tips!! Det blir nog så att yes får göra jobbet med finputsen på glaset utvändigt, o ättika invändigt.
Förmodligen blir det uppstart i veckan, kan knappt bärga mig eftersom det är mitt första akvarium. Hoppas att akvaristik e lika roligt som jag tror att det är.

Annons