Rengöra nytt akvarium?

#1 - 28 september 2003 11:15
<font size="2"><font face="Verdana">Har ett helt nyköpt 69-liters akvarium... Är osäker på om jag ska ha något speciellt medel för att rengöra det innan jag kör i grus, växter m.m.
Där det köptes sa dom att jag skulle ha något medel... I seras broschyrer står det oxå om något.. Men där jag var och handlade grus och lite småsaker så sa han att han aldrig behövt rengöra med annat än vatten och trasa.

Alltså, Måste jag ta något rengöringsmedel till hjälp för att få bort fabrikationsrester, eller räcker det med varmt vatten?</font id="Verdana"></font id="size2">
#2 - 28 september 2003 11:24
Tvätta med varmt vatten och en trasa, det ska räcka. Om du tvunget måste annvända något medel annvänd då vanlg grön såpa men skölj nog i varmt vatten efter.
#3 - 28 september 2003 11:24
Rengöra med nån alkohol skadar väll inte. Då tar man väll död på ev. bakterier...
#4 - 28 september 2003 11:31
Okey, då går jag ner o tvättar det på en gång... :)

Mangroverötter, ska dom oxå bara sköljas av?
#5 - 28 september 2003 11:33
Rötterna sköljer du i varmt vatten. Bra om du låter de ligga i vatten ett par dagar.
#6 - 28 september 2003 13:40
När jag hade köpt mitt 112 liters (nytt) så rengjorde jag det med varmt vatten och en mjuk svamp... Å de verkar ha funkat bra :)

Mvh. Sara
#7 - 28 september 2003 22:47
Rötter MÅSTE kokas någon timme för att porerna ska tillslutas och att förebygga att de möglar! Ang. rengöring räcker det att gnugga med en diskborste och varmt vatten utan något rengöringsmedel om akvariet är nyinköpt (alltså oanvänt). Är akvariet däremot begagnat är det säkrast att få bort eventuella gamla bakteriesporer och smuts genom att använda ett diskmedel eller bakteridödande medel. Skölj dock NOGA! Good luck!
#8 - 29 september 2003 14:23
Rötter MÅSTE kokas någon timme för att porerna ska tillslutas och att förebygga att de möglar!

Var har du hört detta?
Jag har aldrig kokat mina rötter och de har aldrig möglat.

Annons