Rengöra mitt begagnade akvarium

#1 - 22 maj 2008 17:58
Hej!
Har precis införskaffat mig ett begagnat 160 liters akvarium.
Nu är det som så att där är grov sand (blandad små sten) kvar i botten.
Finns här något super bra tips på hur jag ska få upp det?
Finns där någon pump eller sug av nått slag man kan införskaffa sig?

Tack på förhand.

/Fredrik
#2 - 22 maj 2008 18:29
Fyll i lite vatten, och använd en slang för att suga upp det du inte får upp med händerna bara. Tokigt lätt :D

//C
#3 - 23 maj 2008 03:50
Att ställa det på högkant i badrummet och spola ur det med duschslangen är också en hit..
#4 - 23 maj 2008 03:54
Fyll i lite vatten, och använd en slang för att suga upp det du inte får upp med händerna bara. Tokigt lätt :D

//C

Gäller om man fått upp akvariet på en bänk eller liknande, (Om jag i detta nu hade skapat mitt konto här på zoopet så hade det nog blivit Hävert_Dävert vilken nu ska ses som min intellektuella egendom..);)

Att ställa det på högkant i badrummet och spola ur det med duschslangen är också en hit..
#5 - 23 maj 2008 07:08
Först tar man bort så mycket vatten det går med vanlig sughävert (läs: plastslang). Med en fyrkantig plastburk (t ex 2 liter glass) får man bort det mesta. Det sista tar man med en fuktig svamp (typ Scotch Brite) som man sköljer i en hink vatten tills all sand och allt vatten är uppsuget.

Men så rent behöver det oftast bara vara om akvariet skall ställas undan eller lagas.
#6 - 23 maj 2008 08:09
En vanlig akvariehåv och en för yngel alldeles på slutet för fina sandkorn. Håvarna är slut efteråt men kan hålla om man klipper till luftslang och sätter på håvkanten.
#7 - 23 maj 2008 08:32
Alternativet är att låta det torka och sedan dammsuga upp det. Lämpligast med en mjuk "möbelborste" som munstycke.. :)
#8 - 23 maj 2008 09:02
spelar väl ingen roll om det ligger kvar lite sand/grus för det ska väl ändå i sedan...:confused:

Annons