Rengöra gammalt filtermaterial?

#1 - 11 maj 2007 12:18
Hej!

Jag har fått ett begagnat akvarium där det följde med ett ytterfiler som inte är använt på bra länge så min fråga är:

Kan man rengöra gammalt filtermaterial och använda igen eller ska man köpa nytt?

Filtermaterialet det handlar om är plastbollar (visst är det de som kallas biobollar?) och "makaroner".
#2 - 11 maj 2007 12:48
Du behöver inte köpa nytt, bakterierna bryr sig inte om det är nytt eller beggat.
#3 - 11 maj 2007 13:13
rsoderberg skrev:
Du behöver inte köpa nytt, bakterierna bryr sig inte om det är nytt eller beggat.

Va bra:)

Två frågor till då:

Bör jag koka dem eller räcker det med att diska av dem med en diskborste (som självklart bara används till akvariet)?

Sen: Vad ska ligga i botten, dvs vilken ordning ska materialet ligga i?

Jag har plastbollar, makaroner, blå filtermatta och nån vit vadd.

Jag är fortfarande ganska ny på det här och har aldrig haft ett ytterfilter förut.

Snälla hjälp mig :)
#4 - 11 maj 2007 13:24
tvättmaskinen!

:)

Mest ett skämt men har du rigtigt många så....
#5 - 11 maj 2007 14:32
Hej.
Skölj ren dom ordentligt, lägg sedan makaronerna i botten, sedan biobollarna och sist den blå mattan. Skippa filtervadden det meckar bara igen, sätt sedan en filterpatron på insuget som du gör rent regelbundet. På så sätt slipper du göra rent ditt ytterfilter så ofta, då stör du inte dom trevliga bakterierna så ofta.
Lycka till.
#6 - 11 maj 2007 14:36
Xul skrev:
tvättmaskinen!

:)

Mest ett skämt men har du rigtigt många så....

skämt näää du jag tvättar alltid i tvättmaskinen utan tvättmedel så klart kör bara skölnings programmet innan man tvättar filtret då det kan finnas rester kvar i maskinen

Annons