Rengöra filtret.

#1 - 28 mars 2007 13:12
Hur ofta bör man rengöra filtret?
#2 - 28 mars 2007 13:16
Beror på mycket, storlek på filter, inner eller ytterfilter, mycket/lite fisk, vilken typ av fisk.
Generellt kanske man rengör ett ytterfilter 1-2 ggr per år, innerfilter 1 gång i månaden.
#3 - 28 mars 2007 13:30
Rengör när flödet börjar bli dåligt.
#4 - 28 mars 2007 14:21
Och gör generellt sätt inte rengöringen samtidigt som vattenbyte och skölj bara igenom filtret lite försiktigt.
#5 - 28 mars 2007 21:55
oj jag gör rent det varje gång jag byter vatten och sköljer det i kranen:confused: det kanske inte är så bra det.
#6 - 29 mars 2007 07:01
Emmelie skrev:
oj jag gör rent det varje gång jag byter vatten och sköljer det i kranen:confused: det kanske inte är så bra det.

Byter du vatten en gång om året så är det OK;) , men inte annars. Ska du skölja det så kan du spara vatten från akvariet i en spann och med fördel skölja filtret i det vattnet.
#7 - 29 mars 2007 07:28
Emmelie skrev:

Så länge du sköljer det i samma temperatur som akvarievatten kan du skölja det under kranen utan problem (vi har gjort så i två år). Men du bör inte göra rent filtret så ofta. Minska cirkulationen betänkligt så att du behöver rengöra det oftare än en gång i månaden bör du köpa ett större filter.
#8 - 31 mars 2007 21:40
_Lena_ skrev:
Så länge du sköljer det i samma temperatur som akvarievatten kan du skölja det under kranen utan problem (vi har gjort så i två år). Men du bör inte göra rent filtret så ofta. Minska cirkulationen betänkligt så att du behöver rengöra det oftare än en gång i månaden bör du köpa ett större filter.

när jag gör rent i akvariet så lossnar ibland växter och då får jag sätta dit dem igen och då rörs det upp en massa skit och det dras in i filtret på en gång. så de blir ju mer skitigt i samband med rengörning.
#9 - 31 mars 2007 21:40
ansjo skrev:
Byter du vatten en gång om året så är det OK;) , men inte annars. Ska du skölja det så kan du spara vatten från akvariet i en spann och med fördel skölja filtret i det vattnet.

okej, varför får man inte göra rent det så ofta?
#10 - 31 mars 2007 21:47
därför du rubbar bakteriekulturen varje gång du rengör det!
#11 - 1 april 2007 08:57
Jag sköljer bort grovsmutsen vid delvattenbyte, och räknar med att mikroskopiska bakterier finns kvar...
Har innerfilter i alla akvarier
#12 - 1 april 2007 22:40
okej, då vet jag det:) trodde att det satt även i hela akvariet. och att filtret var en liten del. fast å ena sidan går hela akvariet igenom pumpen.
#13 - 2 april 2007 09:44
Jag har innerfilter i alla mina akvarier. Gör rent dem när flödet minskar - eller HÖGST en gång i månaden. Då tankar jag ur akvarievatten i en hink, kramar ur filtermattorna däri och sköljer under kranen endast om det är mycket grovt sk_t.

Efter att ha stoppat tillbaka filterna och kört igång pumpen igen - brukar jag sila tillbaks en del av smutsvattnet. Jag använder min mest finmaskiga håv. Då får man ju tillbaks en del bakteriekultur.. Visst blir vattnet grumligt i någon timme men det är det värt.

Vad jag gör är inte alltid det rätta - men detta har alltid funkat bra för mig :p
#14 - 2 april 2007 11:24
Healena skrev:
Jag har innerfilter i alla mina akvarier. Gör rent dem när flödet minskar - eller HÖGST en gång i månaden. Då tankar jag ur akvarievatten i en hink, kramar ur filtermattorna däri och sköljer under kranen endast om det är mycket grovt sk_t.

Efter att ha stoppat tillbaka filterna och kört igång pumpen igen - brukar jag sila tillbaks en del av smutsvattnet. Jag använder min mest finmaskiga håv. Då får man ju tillbaks en del bakteriekultur.. Visst blir vattnet grumligt i någon timme men det är det värt.

Vad jag gör är inte alltid det rätta - men detta har alltid funkat bra för mig :p

Vad jobbigt, kör med 2 innerfilter och rengör inte samma månad är ett bekvämare alternativ.
#15 - 2 april 2007 11:38
Anser mig ha lite små akvarier för att ha 2 innefilter....;)
#16 - 2 april 2007 12:51
Beror ju på lite grann, Ena filtret är ju relativt täppt hela tiden så med ett sådant schema får du ju inte dubbel filtreringseffekt (eller bättre sagt flås) i akvariet. Funderar på 2 st Fluval 2+ i mitt nya 54 L akvariet. (3 or kanske blir lite tufft även om de förvisso går att köra strypta)

Det blir ju bara 2 x 400 L/h vid uppstart.

Men du har ju rätt i en annan aspekt

Det blir lite mer prylar i akvariet....
#17 - 2 april 2007 13:03
Klart man inte behöver göra rent filtret förrän det blir sämre fart på det. Men om akvariet har varit igång några månader så det är ordning på vattnet varför krångla till det med att krama ur försiktigt i hink med akvarievatten. Själv kramar jag ur ordentligt under kran/slang tills all skit försvinner om det är innerfilterpatroner. Helt rent alltså. Fritt fram att göra på sånt sätt som funkar för en. Men känns som många är så otroligt försiktiga vid filterrengjöring

Annons