Rengöra filter efter sjukdom

#1 - 21 april 2013 09:02
Har ett tetratec ex1200. Satte igång det i mitt diskuskar i väntan på att mina rockor skulle anlända. Nu har djuraffären fått in mina rockor, och det är dags att flytta över filtret till rock-akvariumet. Självklart lyckades mina diskus bli sjuka just när jag hade installerat filtret hos dem.. Sedan några veckor är de dock friska igen efter diverse behandlingar.

Nu till frågan, hur ska jag rengöra detta filter på bästa sätt för att vara säker på att det inte finns kvar något av dessa bakterier.. så att min blivande guldklimp inte blir sjuk?...:)
#2 - 21 april 2013 10:12
T-röd är det bästa :D
#3 - 21 april 2013 10:38
... Om vi ska vara seriösa här så är det nog bara att tömma ur vattnet ur filtret och flytta över det. fast du ska slänga kol eller andra absorberande material...
#4 - 21 april 2013 11:17
Det räcker inte med att stoppa in aktivt kol i filtret? Vore ju synd att förstöra en väl uppbyggd bakteriekultur.
#5 - 21 april 2013 11:57
elajsa skrev:
Det räcker inte med att stoppa in aktivt kol i filtret? Vore ju synd att förstöra en väl uppbyggd bakteriekultur.
Om du tömmer filtret på vatten och flyttar det till ett annat kar så förstörs inga bakterier, eller vad menar du?
#6 - 21 april 2013 12:55
Nää.. Men om jag rengöra filtret noga i vatten förstörs dom väl? Det jag vill är att flytta över detta ytterfilter till ett helt nystartat akvarium där jag ska ha en rocka.. Och jag vill inte att några sjukdomar följer med.. Räcker det då om jag tömmer ytterfiltret och startar upp det med vattnet som är i nya karet, då borde väl bakteriekulturen i akvariumet finnas kvar va?=)
#7 - 21 april 2013 13:08
Känner att jag skriver så luddigt nu.. försöker vara tydligare.

Har ett 525l kar, har ej haft det uppstartat utan startar det ikväll. Pumpen jag ska ha i det köpte jag för ca 2 månader sedan och har haft det i ett annat akvarium som har varit igång, eftersom jag tyckte det var synd att det skulle stå och damma.
Jag fick en sjukdom i akvariet där det var, men det är behandlat och sedan dess har fiskarna mått prima i ca en månad. Sedan de var sjuka har jag bytt 50% av vattnet en gång i veckan, och allt är frid och fröjd. Finns det nu någon risk att sjukdomsbakterierna "ligger kvar" i ytterfiltret?

Bygger jag snabbare upp bakteriekulturen i det nya karet om jag sätter igång det tillsammans med det inkörda ytterfiltret? Eller tar det líka lång tid som om jag hade haft ett sprillans nytt filter?
#8 - 21 april 2013 15:47
Av min erfarenhet så är ett inkört kar med nytt filter mycket bättre än ett inkört filter i ett nytt kar. Jag skulle absolut inte köra igång karet med en rocka, jag skulle först cycla ingång karet 2-3 månader.
#9 - 22 april 2013 08:56
Tusent tack för dina svar =)

Annons