rengöra filter?

#1 - 3 juli 2005 10:28
Hej,

har ett dilemma där pumpen (innerfilter) typ "slammar" igen... Brukar få göra rent det varje vecka, ungefär...

I alla fall, har någon nåt tips på hur man kan rengöra en pump?
De delarna som man kan ta loss är ju lätta att göra rent, men jag känner på mig att det sitter massa skit i resterande delar..? Kan man på nåt bra, klurigt göra rent sånna ställen?
Doppa skiten i arsenik kanske? :)

/DB
#2 - 3 juli 2005 10:55
"Doppa skiten i arsenik kanske? "
Ja, gör det, vore kul att höra hur det gick ;)
Skämt åsido, det finns inte SÅ många skrymslen att göra rena. Rensa med tops eller någon liten borste, typ flaskborste (fast mindre, provrörsborste kanske) där du kommer åt.
Skulle du få kalkutfällningar på delarna kan du lägga dem i ättika, syra eller sprit kanske kvittar, men syran är dubbelt så stark.
Använd inte våld, grejerna skall gå att peta eller lirka isär.
Var försiktig med axeln bara så att den inte knäcks eller kröks.
HazelCR
#3 - 3 juli 2005 17:01
Tyvärr är det väl så med innerfilter, att man måste nog göra rent dem en gång i veckan. Iaf om det är det enda filtret man nyttjar. Lite skillnad mellan olika märken är det allt, tycker jag.
Jag har t.ex. ett Rena innerfilter. Det är trångt, så att det tappar flödet snabbt. Filtret klegar igen snabbt.
Jag har även AM-Top innerfilter. De har mer utrymme och kräver inte rengöring lika ofta.

PS Skippa Arseniken!
#4 - 3 juli 2005 20:48
Jag har ett innerfilter med tre olika vadd, två blåa vadd ett fint och ett gröver, dessa gör jag rent kanske en gång i halvåret. Sen har jag ett vitt filter ovanpå som filtrerar det första steget, detta filter byter jag un en gång i veckan. Funkar ganska bra. När jag tar ur de blåa filtrena rengör jag dessa i en hink med urtömmd akvarievatten, så att man inte får massa klor och skit i det.

Annons