Rengöra 540liters alu kar

#1 - 26 februari 2008 18:23
tja alla!

jag har köpt ett 540 liters alu kar som jag tänkte starta upp på lördag..

den har stått tom/torr i 2 månader enligt säljaren, nu är problemet att den är ganska äcklig, gammalt brunt/grönt som har torkat på kanterna och massa kalk på aluminiet... dvs de e mer än bara skölja av.. sen kan man heller inte skrubba aluminium, vågar jag använda mig av kalk bortagningsmedel samma som man använder te x i duschen/toan? det kommer vara svårt att undvika att den kommer in i silikonet i värsta fall,, släpper silikonet då ? vet ni ngn annan metod man kan använda sig av för att få bort allt gammalt smuts o kalk på alun?

mvh kotte
#2 - 26 februari 2008 18:26
Kalkborttagningsmedlet skadar inte silikonet, men kan möjligen göra aluminiumet matt.

Annars är det väl diskmedel och skurborste som gäller. Ättika är rätt bra på att lösa upp kalk.
#3 - 26 februari 2008 23:37
ok ok tack så mkt för ett bra svar Azur..

fast på vilket sätt menade du med att kalkbortagningsmedlet skulle göra metallen/aluminiumet matt ? menade du att de skulle fräta på alun och resultera till vita belägg ? för jag försökte nämligen nu preciss med lite YES o de sitter som in i, kalket o smutsen går ej bort kan ej rubba den, dock återstår ättika att testa med men de får jag köpa, skulle inte de heller funka så är de första alternativet som återstår, men sen vill man inte pajja karet heller :( med att förstöra aluminiumet...
#4 - 27 februari 2008 09:04
Produktions aluminium är normalt ytbehandlat när det kommer och det vita är oxidering som fälls när ytbehandlingen gjort sitt, fult men fungerar samtidigt som ytskydd, skrubba och polera men skölj ordentligt..
#5 - 27 februari 2008 09:12
Med Autosol kan du nog både få bort kalken på aluminiumen och få den blank, lite för blank kanske.

Annons