RENA xP3

#1 - 2 mars 2006 20:26
Jag har köpt ett RENA xP3.
Vattennivån mellan filter och max vattenyta är ~60 cm.
Vad händer om vattennivån sjunker(har öppet akvarium och det avdunstar ganska stora mängder vatten snabbt.
MVH Marita
#2 - 2 mars 2006 20:46
Så länge filtret inte suger in luft händer väl just ingenting.
#3 - 2 mars 2006 21:09
Hej
Tack för svaret:-).
Det var just det jag menade.
Vad händer om filtret"suger" in luft.
"Skär ihop???
MVH Marita
#4 - 2 mars 2006 21:42
[QUOTE=martal]Hej
Tack för svaret:-).
Det var just det jag menade.
Vad händer om filtret"suger" in luft.
"Skär ihop???
MVH Marita[/QUOTE]

troligen ja...
#5 - 2 mars 2006 21:45
Hej:-)
Jag anade det.
Alltså ett onödigt inköpt filter!!
Kanske såga av botten!!:-(
MVH Marita
#6 - 2 mars 2006 22:02
Va?
Det är ju ett vanligt ytterfilter - du behöver bara se till att inte insuget hamnar ovanför vattenytan.
#7 - 2 mars 2006 22:10
Hej Azur
Kan jag placera insuget (under vattenytan) och "ha kontroll"???
Så länge insuget är under vattenytan är det OK.
Jag kan alltså flytta insuget efter vattennivå??
:-):-) MVH Marita
#8 - 2 mars 2006 23:34
Insuget skall sitta vid botten och utblåset vid vattenytan, hur har du det nu ?

"Jag anade det.
Alltså ett onödigt inköpt filter!!
Kanske såga av botten!!:-( "

Skulle du kunna utveckla den tanken lite ?
#9 - 2 mars 2006 23:50
du kan sätta insuget nere vid botten om de e så
#10 - 3 mars 2006 18:30
Hej.Tack för svaret:-)!
Problemet är att enligt instruktionerna ska filtret vara min 60 cm och max 140 cm under vattennivån.När jag placerar filtret är det MAX 60 cm till vattennivån (mätt från filtret till vattennivån).
Vad jag undar är om det fungerar??
Vad jag menade med att såga av botten var att plocka bort ett "fack" och såga av botten.Då minskar jag kapaciteten men samtidigt också "höjden" på filtret!!
MVH Marita
#11 - 3 mars 2006 18:57
Aha, jag förstod inte alls frågan tidigare.

Att det skall vara minst på en viss höjd lägre än vattenytan brukar bara bero på att det fungerar bäst om det är ett visst övertryck inne i pumphuvudet på filter.

Om trycket blir för lågt samtidigt som filteret är igensatt av smuts blir undertrycket i vid impellern så stort att gas löses ut ur vattnet (CO2 och O2 gissar jag). Filtret börjar då porla. Faktiskt är det oftast insuget som blir igensatt och är boven.

Alltså inget att oroa sig för.

Gissar dessutom att filtret går utmärkt att lägga ner eller t.o.m. ställa upp och ner.

Att det inte får vara lägre än 140 cm brukar bero på att slangarnas infästning inte är garanterade för högre tryck.
#12 - 3 mars 2006 19:27
Tack för svaret[:)]
Jag måste så här i efterhand medge att jag blev en aning chockad över hur stort det är i jämförelse med innerfilter.
[:)]Marita
#13 - 3 mars 2006 19:41
Tjenna martal... Jag köpte ett nytt RENA xp3 för ca 3-4månader sen... Min är modd. som pumpar 1350l/H... och kan säga att jag är mycket nöjd!

Angående ditt problem...
Jag har pumpen "under" karet och det blir ungefär 70cm (överkant på karet och över kant på pumpen mätt).....
Och angående insuget så har jag den ungefär 10cm från botten...
Och utblåset har jag det långa plaströret som spolar (med små hålen) så att det spolar jäms med ytan...
Har även gjort dubbelt med hål för att jag tyckte den spolade på nog så mycket...

Hoppas detta hjälper nått?
MVH Robban
#14 - 3 mars 2006 20:18
Hej
Tack för all hjälp.
Jag ska försöka installera det.Köpte det förra veckan och har mest tittat på det:-)
Det är mycket bra instruktioner:-/
MVH Marita
#15 - 3 mars 2006 23:38
[quote=Robbo] Och utblåset har jag det långa plaströret som spolar (med små hålen) så att det spolar jäms med ytan...[/quote]

strilrör kallas det
#16 - 4 mars 2006 00:29
Tackar Raven för det ;)
#17 - 4 mars 2006 00:29
Hehe ser att du också är nattuggla Raven:)
#18 - 4 mars 2006 00:48
mm vakna för 2 timmar sen

Annons