Rena Äppelsnäckor

#1 - 16 augusti 2014 17:43
Hejsan!
Nu är det ju ett tag sedan förbjudet trädde in, är det någon här som lyckats hålla en stam rena äppelsnäckor än idag? :)
#2 - 17 augusti 2014 15:08
Följer.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 augusti 2014 15:22
ssimonee skrev:
Hejsan!

Nu är det ju ett tag sedan förbjudet trädde in, är det någon här som lyckats hålla en stam rena äppelsnäckor än idag? :)

Nog borde väl alltid någon ha det - även om många av de äppelsnäckor som finns är hybrider. Fast om nu någon har det så återstår ju problemet att det då inte ens är tillåtet att flytta dom från det akvarium dom då går i så då får man nöja sig med att titta på foton..
#4 - 18 augusti 2014 18:40
Mina är kvar. Tyvärr har de inte lagt klasar på ett tag, men jag hoppas, hoppas att de gör det snart. :S
#5 - 18 augusti 2014 18:57
Jag har också några stycken. Akvariet de går i ska flyttas, och då blir det problematisk om man nu ska följa EU´s idiotiska lag.
Men de kanske blundar om jag huserar dem i en tillbringare medans akvariet flyttas till en annan plats, och stoppar tillbaka dem igen.
#6 - 18 augusti 2014 19:16
En av mina flyttade från den ena 30-litaren till den som stod intill (har inget lock på dem). Undrar om han bröt mot lagen. :D
#7 - 19 augusti 2014 10:19
Förhoppningsvis ser de över lagen snart och märker att vi inte har några risfält samt att vintrarna är snötäckta här i norden.

Vilka färger har ni som har kvar rena snäckor och får ni fortfarande äggklasar från dem? Jag kvar har vita och rosa snäckor.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2014 10:27
ssimonee skrev:
Förhoppningsvis ser de över lagen snart och märker att vi inte har några risfält samt att vintrarna är snötäckta här i norden.

Lagen kommer med 99% säkerhet att bibehållas och istället kommer det att komma att fler förbud
#9 - 19 augusti 2014 14:40
Lagen kommer med 99% säkerhet att bibehållas och istället kommer det att komma att fler förbud

Så blir det med stor sannolikhet. Frågan är inte så stor att handläggarna lägger ner något större jobb.

Det man kan göra är att förmå sin eventuella akvarieklubb/förening att skriva till myndigheterna där man anger att man tycker att Sverige bör be om ett undantag från regeln, eftersom äppelsnäckorna inte kan reproducera sig naturligt här (eller troligen inte ens norr om Alperna). Då kanske det finns en chans att göra det lagligt.
#10 - 20 augusti 2014 12:58
Jag håller förhoppningarna uppe. Det känns så tråkigt på dessa fina djur att jag bara måste tro att lagen en dag kommer ändras till det bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 augusti 2014 13:05
ssimonee skrev:
Jag håller förhoppningarna uppe. Det känns så tråkigt på dessa fina djur att jag bara måste tro att lagen en dag kommer ändras till det bättre.

En stor anledning till att lagen försämras är att akvarister bara "tror" att allt skall bli bättre. Det gör det definitivt inte om inte akvaristerna engagerar sig och pratar för sin sak via sina föreningar (som Jens skriver ovan). Enda chansen är som sagt att vi slutar klaga över sakernas tillstånd och istället aktiverar oss.

Annons