ren ruta..hur??

#1 - 4 januari 2006 21:38
hej

jag har problem med kalkavlagringar på mitt kar. Någon som vet något fiskvänligt medel att ta bort dem med, eller om ni kan tipsa om något sätt att ta bort dem på.

tacksam för svar mvh _Anil
#2 - 4 januari 2006 21:56
använd ett rakblad och skrapa bort avlagringarna.
#3 - 4 januari 2006 22:30
okej men skadar inde de glaset? menar ger repor??

mvh Lina
#4 - 4 januari 2006 22:40
Luta bladet 45 grader plant mot glaset och skrapa lite lätt, jag gör så och jag har aldrig stött på några "skador" på glaset ialla fall.
#5 - 4 januari 2006 22:46
okej, ska prova detta vet du något medel man kan tvätta karet med när man har storstädning :p

mvh _Anil
#6 - 4 januari 2006 23:01
Man skall inte göra några "storstädningar" helst de skapar mer problem än de löser.
Ett superbs verktyg som dessutom är helt säkert är en isskrapa (bör vara en ny)..
Även gamla automatkort duger...
#7 - 4 januari 2006 23:10
okej, men jag har ett nytt kar som jag har köpt begagnat. jag ska rengöra det nu innan jag släpper in fiksar och vatten. men jag provar det med korten och isskrapan. tack för hjälpen.

mvh _Anil
#8 - 4 januari 2006 23:16
Ursäkta jag läste lite slarvigt (trodde de handla om alger :( ), om de är ett tomt akvarium så kan citronsyra hjälpa om de inte är alltför illa.
#9 - 6 januari 2006 14:10
Om du ska tömma karet på rubbet för rengörning så kan du ta några liter ljummet vatten i och vanling ättika spm man har i köket och en grov svamp som inte repar glaset , jag använder en insektssvamp som man brukar ha till bilrutor men man kan även ta en bit grovt filter till någon pump . sen tvättar du glaset med det . Skölj ur ordentligt sen . Ättikan löser kalket och jag brukar ta rejält med ättika i . Akvariesillicon innehåller samma sorts ämne så det är ingen fara . Sölj bara ur noga efteråt . Jag har även kalkar ur igenkalkade pumpar så här fast då tar jag en spann med vatten och ättika och stoppar ner pumpen i den och låter den sedan pumpa runt någon timme i det . Jag vet att det fungerar för jag gör så själv och har aldrig haft problem med det .

Annons