Remake av räk/fisk kar

#1 - 18 september 2008 20:31
Hej!

Jag har en 31 liters akvarium för mina crystal red och endlers som jag vill göra om. Den är löjligt stabil, funkar perfekt och har i dagsläget varit igång över ett år utan större problem. Anledningen till att jag vill göra om den är rent estetisk :-)

Jag vill göra om hela hardscapen så allt måste med andra ord ur och jag är rädd att mina CR kan fara illa av processen (speciellt eventuell nitrit) och undrar helt enkelt hur jag kan göra det säkert för räkorna.

Min plan är att ta ut alla räkor och fiskar och spara ALLT vatten. Pump med filter kommer att få gå i hinken så länge. Sanden kommer sedan tvättas grundligt och sedan ska nya klippor, växter och mossor i följt av vatten och djur. Hela processen kommer väl ta en dag högst en dag. Hur låter detta, vad ska jag tänka på?

Vänliga Hälsningar,
Wickberg
#2 - 18 september 2008 22:42
När mitt räkkar började läcka fick jag göra något liknande. Fyllde på ett nytt kar med räkornas vatten och hade i deras pump, men sand och inredning var ny. Tyvärr verkade det dock som att jag råkade ut för besprutade växter (hade köpt nya samma dag, som åkte ner i karet) och räkorna fick fnatt. Blev till att få ut växterna och byta lite vatten, och räkorna klarade sig och mår idag bra.

Skulle gissa att så länge man behåller vatten och pump, och inte tillsätter något som de inte tycker om, så klarar de ett sådant äventyr ganska bra. Men det är kanske en idé att ha ett litet växtmoln i hinken som räkorna kan sitta på, medan du fixar.
#3 - 19 september 2008 05:05
Tack för tipsen!

Jag får väl behålla de gamla plantorna i hinken så kanske de känner sig hemma:) Jag kommer ha de nya växterna i mitt större akvarium i två veckor innan omstarten. Tror du det räcker för att få bort besprutningen? Vilka räkor var det du hade då då du gjorde bytet?
#4 - 19 september 2008 07:07
Jag gjorde om i mitt räkkar nyligen, och gjorde ungefär som maria_.
Skaffade en stor ikea-låda, hällde över vatten från akvariet i den, tillsammans med en hornsärv och mossan från räkkaret, och filtret. Plockade ur roten med javaormbunke som räkorna gömde sig i och började håva. (Passade dessutom på att sortera ut mina red crystal som skulle flytta in hos fiskarna, så det tog en stund, och de fick så klart också några liter akvarievatten.) Flyttade över mer akvarievatten till lådan efterhand som det blev färre och färre räkor kvar i akvariet.

Sedan tog jag ur gruset, lade i det nya gruset, ny rot, "nya" växter (de nyaste hade stått i en balja med belysning och TMG+ minst ett par veckor), och fixade. Sedan slog jag i lite kranvatten + det mesta vattnet från ikealådan, planterade i de gamla växterna som skulle behållas, satte i filtret, och så tillbaka med räkorna (black crystal, cherry och några amano var det som flyttade tillbaka). Sedan i med det sista lådvattnet och sedan fyllde jag upp med kranvatten. Klart!

Var himla grumligt det första, så jag hade i några "testpiloter" först, innan resten av gänget fick flytta tillbaka, men det gick bra med alla. Grumlet hade lagt sig till dagen efteråt. Har inte varit några problem efteråt heller, förutom att redmooreroten inte ville stanna på botten.
#5 - 19 september 2008 07:37
Kan du ha endlersen i det andra akvariet under omstarten och låta räkorna gå in karet efter ommöbleringen så är det mycket bättre... Räkor skapar inte lika mycket nitrit som fisk.. Tycker jag... ;) Fiskfritt första månaden eller så... :)
#6 - 19 september 2008 08:39
Tack för all feedback!
Känns skönt att ni andra har lyckats så bra, då vågar jag nog prova:). Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra med mina Endlers, kanske ska jag byta ut dom mot annan fisk... Jag tror inte jag kan ha dom i det andra karet i alla fall. De har rätt hög fiskbelastning som det är och mina kampisar skulle nog lätt käka upp dom mindre fiskarna...

Annons