Relativitetsteori

#1 - 18 augusti 2003 08:23
Nu är jag snart ute på djupt vatten, så ta detta som en tankelek.

Jag har ett 240l akvarium där största fisken är ca 10cm.
Den världen känns varken stor eller liten, nja, möjligen liten...

Jag vet en som har ett akvarium på nästan 2000l, fullt med Malawiciklider. De flesta fiskarna är 20cm eller mer.

Relativt sett, så är dessa akvarium egentligen lika stora. Tar jag min 10cm Gurami och förstorar den proportionellt så att den blir 20cm, så får jag oxå dubbla alla andra mått för att få samma levnadsvolym för fisken. 1920l skulle då karet bli.

Alltså. Ju större fiskar man har destu mindre känns karet!
Jag tycker det hade varit SÅ häftigt om man tog det där 2000l Malawiciklidskaret och istället hade mindre fiskar i. Istället för en fet Pleco på 35cm hade man vanlig Ancictrus på 5-10cm. Istället för alla monster hade man istället 3-10cm kanske max 15cm långa fiskar.

Vad otroligt STOR en sådan akvarievärld hade kunnat bli.

Så nu tar jag alla stora kar med en nypa salt. 750 liter med 20cm långa fiskar, det är mycket mindre än mitt 240l kar med småfiskar, för allt är relativt.

10cm 240l.
20cm 1920l.
30cm 6480l!

"Våga vägra stora fiskar!"

Tankelek, som sagt, men man får ha ett ganska stort kar för att hålla en fullvuxen Carcharodon carcharias. Hmmm... undrar om en sådan kan få "vita prick".
#2 - 18 augusti 2003 08:34
Håller med dig. Mindre fiskar i stora kar = mer naturtrogna villkor. Min dröm är att inreda ett stort (typ 1200l) akvarium så att det finns "zoner" för olika sorters fiskar. En djupdel där det går lite större fiskar och sen en grundare del som är av gränsad på nåt sätt, typ med rötter/bambu eller tät växtlighet där mindre fiskar kan husera. De mindre ynglar av sig och en del av dem blir föda åt de större. Kanske inte så lätt att fixa men man kan väl få drömma :).

Mvh Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 augusti 2003 08:36
Jag håller helt med mig och tycker att man alldeles för ofta bara pratar om hur stora fiskar kan jag ha i mitt akvarium.
Istället är det bra mycket snyggare med många men små fiskar - t.ex. 1000 kardinaltetra i ett 800 liters akvarium är en fantastiskt vacker syn som med råge slår ut ett antal få stora fiskar.
Jag såg t.ex. häromveckan två stora Red Tail-malar i ett 3.000 liters akvarium och inte var det vackert inte även om akvariet i sig var snyggt inrett. Det tyckte förövrigt inte innehavaren och han hade ett helskotta att bli av med malarna (en djurpark hade lovat hämta dom).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 18 augusti 2003 08:42
Sen kan man ju räkna ut sin egen boyta och ta den i förhållande till sin storlek och kolla vem som har störst värld, jag eller fiskarna...
#5 - 18 augusti 2003 08:57
Hej!

Ville bara tillägga, revirhävdande ciklider blir ofta stora men jag tycker en viktigare aspekt är revirhävdandet, mycket viktigare att ta reda på hur stort revir fisken håller.

En ordentligt revirhävdande ciklid kräver sitt revir även vid mindre storlek, främst så ska man väl utgå från det när man skaffar ciklider som kräver stora kar.

Det där är inte helt lätt om man ska ha några som sällskapar, kan jag vittna om då jag under en tid nu hållit på och försöker få ihop det, med individer som tål varann , men jag börjar att hitta rätt nu.

Jag vägrar att ha fisk som är stressade och kommer till korta på grund av att dom egentligen inte funkar ihop.

Jag har en tillmötesgående och bra handlare som tur är.

Det finns en aspekt förutom det estetiska nämligen beteende och det har ofta dom större cikliderna.

Mvh Jari
#6 - 18 augusti 2003 09:07
Stora fiskar får ofta ett mycket mer personligt beteende än små fiskar, de fungerar inte bara som ett blickfång utan blir till slut nästan som ett "vanligt" husdjur.

Kardinaltetror är jättevackra fiskar men jag har svårt att se att man kan fästa sig lika mycket vid en särskild kardinaltetra i ett stim på 1000st som en stor handtam ciklid. Dör en av kardinaltetrorna så är det givetvis tråkigt men dör en låt säga 30cm stor ciklid som har levt i 10år så är det nästan som att tappa en familjemedlem.

Vare sig man vill det eller ej så är det något speciellt med stora fiskar, speciellt ciklider som på många sätt beteendemässigt kan liknas vid en hund... De kan bli arga, glada, de kan vara busiga och man kan lära dem saker. Visst är det vackert med ett stort akvarium med småfisk men personligen så är jag mer intresserad av fiskarnas beteenden än dess utseende, är beteendet tråkigt så spelar det ingen roll hur vackra fiskarna är... de kommer fortfarande bara att vara tråkiga.

Men smaken är ju som baken, delad...

Mvh Fredrik Isaksson
#7 - 18 augusti 2003 10:11
Finns många inriktningar i akvariehobbyn.

Personligen är jag förtrollad av en stor värld som inte bryr sig allt för mycket om mig. Ett långt stort akvarium med stora stim i kombination med intressanta arter och en mycket omväxlande detaljrik miljö. Oj, oj, oj vad jag kan fundera runt det temat!

Blotta tanken på en stor tjock ciklid som "visar känslor" och gör konster som en hund får mig att rysa. Men, som sagt, smaken är delad.

Beteende är naturligtvis enormt intressant och jag tror att alla fiskars beteende blir mer naturligt ju större miljön är och därför bör det vara lättare med mindre arter (som inte alls är så ointressanta som vissa tyx tro).

Och på tal om det...

Jag undrar hur det skulle påverka ett akvarium om fiskarna inte kunde titta ut... om glaset var enkelriktat. Skulle inte det vara det bästa för beteendet, eller har fiskarna ett "behov" av att se ut eftersom deras värld är så liten?
Hur som helst är det tekniskt svårt, kan jag tänka mig, eftersom insidan av glaset heller inte får fungera som en spegel.

Men det hade varit häftigt med ett akvarium där fiskarna inte tittar ut, utan lever i sin egen värld.

Tycker jag.
#8 - 18 augusti 2003 17:21
Det var en intressant tanke.... Det där med om deras beteende skulle skifta om de inte såg ut...

Nån som hört något angående det?

Mvh Andreas
#9 - 18 augusti 2003 17:47
jag vill oxå säga vad jag tycker.. först skulle jag vilja veta vem som "bestämmer" hur stort kar alla fiskar behöver?? tex mina älsklingar, tuppkammarna (geophagus steindachneri), jag har 5 stycken i mitt 1200 (3+2). jag tycker att det är för litet. är det jag som är konstig eller ska dom jaga varann hela tiden? om man tänker som framerate så känns det som om jag hade 20st neoner i 300 liter, är det mycket eller lite?

nej. jag tycker att folk har sina fiskar i för små akvarier.
#10 - 18 augusti 2003 19:16
Ha tänt i akvariet och mörkt i rummet, då ser inte fiskarna ut.
#11 - 18 augusti 2003 20:44
Har nu under sommaren "slängt ut" ett gäng akvariefiskar i en balja utomhus (=de kan inte se ut, får lite animaliskt tillskott i form av insekter som ramlar ner på vattenytan mm) och det har faktiskt inneburit en stor skillnad i beteende. Makropoderna, som tidigare var ganska "stirriga" har t.ex. blivit handtama. /Cecilia
#12 - 19 augusti 2003 06:53
Ursprungligen skickat av AndreasN
Ha tänt i akvariet och mörkt i rummet, då ser inte fiskarna ut.

Men det speglar sig fortfarande, eller hur, dessutom påverkar det knappast beteendet om man inte har det så alltid.

Ursprungligen skickat av Ossism
jag vill oxå säga vad jag tycker.. först skulle jag vilja veta vem som "bestämmer" hur stort kar alla fiskar behöver?? tex mina älsklingar, tuppkammarna (geophagus steindachneri), jag har 5 stycken i mitt 1200 (3+2). jag tycker att det är för litet. är det jag som är konstig eller ska dom jaga varann hela tiden? om man tänker som framerate så känns det som om jag hade 20st neoner i 300 liter, är det mycket eller lite?

nej. jag tycker att folk har sina fiskar i för små akvarier.

Ingen bestämmer väl hur stort kar fiskar behöver. Ser man filosofiskt på frågan så kan man snurra runt i oändlighet utan att komma till ett svar. Bästa svaret är väl att alla fiskar behöver ett "större" kar.

Ursprungligen skickat av cecilia
Har nu under sommaren "slängt ut" ett gäng akvariefiskar i en balja utomhus (=de kan inte se ut, får lite animaliskt tillskott i form av insekter som ramlar ner på vattenytan mm) och det har faktiskt inneburit en stor skillnad i beteende. Makropoderna, som tidigare var ganska "stirriga" har t.ex. blivit handtama. /Cecilia

Intressant studie.
Lite tråkigt att köpa ett stort akvarium med snygga "back to nature"-bakgrunder på både fram och baksida, men fiskarna hade kanske gillat det?

Jag tror att fiskarnas möjlighet att "se ut" påverkar deras beteende, vissa arter mer än andra. Stimfiskar påverkas kanske mest, men även nyfikna arter av olika slag. Malar kanske bryr sig minst, mina verkar i alla fall vara upptagna med annat hela tiden.

Men jag vet inte, jag bara spekulerar...
#13 - 19 augusti 2003 17:48
Ingen bestämmer väl hur stort kar fiskar behöver.

nej. men nån måste ju skriva i alla artbeskrivningar.

Annons