Rekord i trasig doppvärmare?

#1 - 10 november 2012 19:01
Här är min trasiga doppvärmare, som tyvärr tog kål på en bunte elefantsnäckor också...
Bara för att se hur trasig den var, satte jag den i ett glas med en termometer. Just nu är den uppe i 54,3 grader celsius, och den värmer fortfarande - se bilden...lampan lyser! :O

Ännu ett argument för att inte snåla med doppvärmare...det här är en Elite 25 W. Köp Jäger istället!

Bara dumt att deras värmare är så stora...det är svårt att få plats med dem i ett nano-kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 november 2012 19:03
Fast å andra sidan - behöver man doppvärmare;)
Det var länge sedan jag hade en sådan
#3 - 10 november 2012 19:11
Tja, skall man få små elefantsnäckor att överleva verkar det inte räcka med den temp jag får utan, dvs ca 24 grader. Annars hade jag inte använt den. Postisarna och äpplena trivs utmärkt i 24 grader, men de små elefanterna kolar vippen. :/
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 november 2012 19:24
Det var tur att mina elefantsnäckor inte visste om att de behövde så varmt :p

Du har rätt - Sulawesisnäckor skall enligt alla ha rejält varmt vatten (om än inte så varmt som i ditt "grillkar" förstås). Dock jag hade mina under många år i 18-22 grader och de reproducerade sig för fullt
#5 - 10 november 2012 19:30
Hmm. Då kanske inte värmen var problemet, utan att de snabbare äpplena och postisarna käkade upp maten innan de hann fram till den. Skall kanske försöka sätta eventuella nya småelefanter i ett eget litet kar, då.
#6 - 10 november 2012 22:38
Hmm, jag har en likadan doppvärmare... Får hålla koll på den om jag sätter den i bruk igen framöver. Dock avgör ju vattenmängden också hur varmt det blir, att ett vattenglas blir +50 av 25 W är ju inte jättekonstigt. :p
#7 - 10 november 2012 22:54
Sv: Rekord i trasig doppvärmare?

Men de ska ju ha termostat så att de slår ifrån när det blir för varmt..

/David
#8 - 10 november 2012 22:59
david87 skrev:
Men de ska ju ha termostat så att de slår ifrån när det blir för varmt..

/David

Det har den också, men det är väl termostaten som har gått sönder för Jens.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 november 2012 05:22
Ja, man skall aldrig ha en doppvärmare på ett för högt watttal.
Oftast är det även bättre att ha 2 små än en stor
#10 - 11 november 2012 12:52
Doppvärmare dör i stort sett alltid genom att deras bimetallbrytare fastnar i "på" läge. Jag har utplånat två akvarier på det sättet, och använder inte längre doppvärmare över huvud taget (utom i yngelakvarier, för att snabba på tillväxten). I uppvärmda rum behövs inte doppvärmare förutom för ett mycket litet antal fiskarter - den enda fisk jag personligen under 35 år som akvarist råkat på som verkligen krävt värmare var en mal, Hypancistrus sp. "L-260", som vägrade komma ut ur sina hålor om temperaturen var under 27 grader. Inga andra fiskar eller ryggradslösa djur, av många hundra arter, har haft problem med rumstemperatur.

Mitt tips: släng doppvärmaren & köp ingen ny.

Jag har f.ö. sedan flera år elefantsnäckor i ett akvarium som håller rumstemperatur.
#11 - 11 november 2012 13:04
Jag slutade använda doppvärmare i alla kar för 2 sommar sen och vi har inte det varmaste huset utan hållerhuset mellan 18-20 grader beroende på väder och vind och det har funkat utmärkt här med. akvariena håller gott värmen ändå. Största problemet är väll att det tar tid att vattnet värms upp eftersom jag kör kallvattenbyten och vårat kallvatten är verkligen kallt på vintern :(
Men jag har inte haft några problem med fiskarna ändå :)
#12 - 12 november 2012 08:20
Jag måste ha doppvärmare på vintern. Annars kan tempen droppa långt under 18 (åtminstone i akvarier nära golvet). Min erfarenhet är att alla doppvärmare går sönder förr eller senare, oavsett märke. Vissa stannar i läge "på", andra i läge "av" (eller kanske har de bara brunnit upp). Användes med omdöme och försiktighet!
#13 - 12 november 2012 09:38
här funkar det bra i kar över 200 liter utan värmare.

kar under det behöver "underhållsvärme" under natten på vintertid.

verkar som att den uppbygda värmen från pump / lampor under dagen,
inte räcker till att hålla tempen vettig under natten. då "rasar" tempen
från ~ 24-26 till ~ 18-19.

kan bero på att de står alla relativt nära väggar som lämnar en del att önska
när det gäller isoleringen.

skall bli intressant att se när nästa kar på 100 liter kommer igång om ett par veckor,
det står "mitt i huset", med en massa värme nerifrån.

.
#14 - 12 november 2012 09:39
Äldre och billiga doppvärmare har termostat med en bimetallfjäder. Det är en mekanisk brytare som tenderar att förr eller senare fastna, gärna då fastsvetsad i på-läge. Nya och lite dyrare doppvärmare har elektronisk termostat. Där finns det inget som rör sig och kan fastna utan på - av sköts av elektroniska komponenter. Är det gjort med kvalitetskomponenter så är det näst intill outslitligt och mycket säkrare.

När det gäller doppvärmare så skall man alltså först fråga sig om det verkligen behövs. Sen skall man inte överdimensionera och även överväga att köpa två mindre i stället för en stor om man vill ha ökad säkerhet för ömtåliga eller dyra djur. Man skall också faktiskt välja bland de dyrare varianterna, det finns anledningar till att de billiga är just billiga. Dyrare doppvärmare har normalt elektronisk termostat som är långt mer pålitlig än den gamla bimetalltypen, de brukar också vara skyddade så de inte går sönder om man råkar torrlägga dem, vid stort vattenbyte t ex. Gamla doppvärmare går lätt sönder i det läget, ofta kan de till råga på allt vara så konstruerade att toppen måste vara över vatten, det gör inget enklare direkt.
#15 - 12 november 2012 09:52
Mmm- låter, som man inte skall följa dom rekommenderade temperaturerna till dom olika fiskarterna:confused:. Om det står, att man bör hålla t.e.x. 23-27 till en fiskart - så kan man hålla typ 21 grader då kanske? I så fall har många slantar gått upp i rök under årens lopp:(.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 november 2012 11:02
gullefjun skrev:
Mmm- låter, som man inte skall följa dom rekommenderade temperaturerna till dom olika fiskarterna:confused:. Om det står, att man bör hålla t.e.x. 23-27 till en fiskart - så kan man hålla typ 21 grader då kanske? I så fall har många slantar gått upp i rök under årens lopp:(.

//Inger

Det beror självklart lite på vad det är för fiskar som det handlar om. Ofta har dock folk 25-26 grader i sina akvarier men fiskarna klarar sig oftast alldeles utmärkt i 22-24 grader. Den temperaturen når man i ett akvarium som står i normal rumstemperatur ca. 20 grader och har en heltäckande ramp. Detta pga av att såväl pumpen värmer vattnet som belysningen (främst drosslarna) också gör att temperaturen stiger).

Om man vill höja ha en doppvärmare så är det som t.ex. Bygert påpekar - kvalitet kostar så därför ha en doppvärmare av hög kvalitet. Sedan köper ofta folk för stora doppvärmare - bättre att ta till lite extra för de kostar ju nästan samma oavsett storlek och när dessa hänger sig (som det är en stor risk att de billiga förr eller senare gör) så kommer fiskarna att "kokas".

Om man köper billiga termostatre så ha som sagt 2 små termostater som var en själv inte räcker till. Om en av dom hänger sig så slår ju termostaten i den andra av och då borde risken vara minimal.
#17 - 12 november 2012 12:56
Verkar vara lite problematiskt med nanokar när det gäller doppvärmare. de är ju så små, att värmen lätt försvinner när inte belysningen står på. Samtidigt var Elite den minsta vi kunde hitta, 18 cm. Jägers minsta är 23. Någon som vet ifall det finns mindre värmare av annan och bättre modell?
Eller skall man försöka skaffa en lös termostat som slår av och på strömmen - vad skall man då ha för grejor? Någon som vet?
#18 - 12 november 2012 15:59
En fördel med doppvärmarna som fanns när jag började med akvarier var att de saknade termostat. Det är inte fel att temperaturen varierar. Det är ytterst få av de fiskar vi håller som inte utsätts för ganska varierande temperaturer i naturen - både under dygnet och under året. Det mår dom bra av. Risken är att de "fastnar" i läget regntid och leker året om, med resultatet att de dör i förtid av "utmattning". Eller att de vägrar leka för att variationen mellan årstiderna är för liten.
#19 - 12 november 2012 19:09
Jens A. skrev:
Verkar vara lite problematiskt med nanokar när det gäller doppvärmare. de är ju så små, att värmen lätt försvinner när inte belysningen står på. Samtidigt var Elite den minsta vi kunde hitta, 18 cm. Jägers minsta är 23. Någon som vet ifall det finns mindre värmare av annan och bättre modell?

Eller skall man försöka skaffa en lös termostat som slår av och på strömmen - vad skall man då ha för grejor? Någon som vet?

En hederlig värmematta under akvariet kanske kan fungera, och med timer så den bara är på på natten. Modell som folk på sjukhus har ibland...

Annons