rekord i att inte byta?

#1 - 2 mars 2004 12:13
Hej,

är ny på akvarier men helt biten. Startade för 2 v sedan ett 200 L och efter en del nitrit problem i början är nu halten stadigt låg sedan en vecka. Jag har läst att man bör byta vatten var eller varannan vecka, men också att vattenbyte motverkar bakteriefloran (som äntligen ycks ha kickat in och som jag är rädd om). Kan jag vänta med vatttenbyte tills nitrithalten stiger igen, förutsatt att jag kollar ofta? Är seras Aqua-test set bra? Bara av nyfikenhet, hur länge har ni som längst gått utan vattenbyte fast med bra vattenvärden hela tiden? Vore kul o få veta spännvidden?

En annan fråga. Jag ska köpa ett 720 L. Är det nått särskilt att tänka på med så stora kar? T ex golvet, klarar det tyngden? Bor i ett äldre hus, men det bör väl vara helt ok eller?

Till sist, jag har hört talas om torvbotten i akvariet. Varför vill man ha det? Vilka nackdelar har det jämfört me grus? Hur går det att odla växter i ett akvarium med bara torv som botten? Är det nån särskild torv man ska använda? Vad händer med vattenvärdena med en torvbotten?

mvh

andreas
#2 - 2 mars 2004 12:21
Du måste inte nödvändigtvis få dåliga vattenvärde bara för att du inte byter vatten. Jag har en kompis som föder upp fisk, och han byter nästan aldrig vatten. Jag skiftar ca 40 liter varje/varannan vecka i mitt 250 liters, och vädena är bra. Nu har jag massor med växter och inte särskilt mycket fisk, det hjälper ju till. Däremot tycks det vara enklare att hålla tillbaka algerna om man skiftar vatten lite oftare.

Att ha torvbotten innebär till största sannolikhet att du vår ett otroligt lågt PH värde, och att vattnet blir väldigt gult/mörkt. Kör du med grus, det gör de flesta. Eller sand. Nästa gång jag ska tömma miit, så kommer jag att lägga sand i hela.
#3 - 2 mars 2004 12:28
För att veta om du skall byta vatten eller inte så måste du ha ett nitrattest. När nitrat går över 20 mg/l är det dags att byta vatten. Om du har gått så långt att nitrificeringsprocessen har reverserat och att du får en nitrit spik i ett redan inkört akvarium så har det redan gått för långt. Om du vill mäta dig till när det är dags för vattenbyte så är det nitrat test och fosfattest som gäller.
MVH
Magnus
#4 - 2 mars 2004 13:12
nitrit/nitrat-tester är ju bra, men bara för att man inte har nitrit och nitrat i ett vatten som inte bytts på länge är inte allt frid och fröjd.

det finns ett flertal Lösta Organiska Föroreningar, substanser som proteiner, aminosyror, fenoliska beståndsdelar, feromoner (hormoner som påverkar beteende hos andra fiskar) och andra metaboliska biprodukter som kontinuerligt fälls ut i akvariets vatten av fisk.
Om dessa LOF tillåts bli koncentrerade i vattnet, kommer fiskens hälsa att påverkas.

Laboratorie-studier har visat att höga nivåer av LOF assoscieras med sämre matlust, långsammare tillväxt, avtagande lekvillighet, sämre immunförsvar och blomningar av bakterier i vattnet. Det anses idag att många av de hälsoproblem hos fisk man tidigare trott har berott på höga nitratvärden faktiskt har orsakats av LOF

Det finns altså fler orsaker till att byta vatten än nitrit/nitrat.
#5 - 2 mars 2004 13:46
Ursprungligen skickat av orm

det finns ett flertal Lösta Organiska Föroreningar, substanser som proteiner, aminosyror, fenoliska beståndsdelar, feromoner (hormoner som påverkar beteende hos andra fiskar) och andra metaboliska biprodukter som kontinuerligt fälls ut i akvariets vatten av fisk.

Om dessa LOF tillåts bli koncentrerade i vattnet, kommer fiskens hälsa att påverkas.

Laboratorie-studier har visat att höga nivåer av LOF assoscieras med sämre matlust, långsammare tillväxt, avtagande lekvillighet, sämre immunförsvar och blomningar av bakterier i vattnet. Det anses idag att många av de hälsoproblem hos fisk man tidigare trott har berott på höga nitratvärden faktiskt har orsakats av LOF

Kunde inte ha sagt det bättre själv Orm...Lyfter på hatten!!!
Bakteriella angrepp på firrarna uppstår oftast pga dålig hygien i karet så som du sagt det tidigare Orm...det inte bara för nitriten skull man byter vatten, det finns en rad andra orsaker till varför man gör det.
#6 - 2 mars 2004 17:53
ok, jag fattar

men med torvbotten, vad skulle vara fördelen med en sådan, eller varför väljer vissa att ha en torvbotten?

mvh

andreas
#7 - 2 mars 2004 19:29
Rebus: En del vill ha torv i sitt akvarium därför att deras fiskar vill ha ett lågt pH för att må bra, och kanske leka.

Ett vattenbyte om 25-40% slår sällan ut någon bakteriekultur i ett akvarium. Det är inte i vattnet de flesta bakterier finns, utan i filtret i första hand och sedan i gruset.

720 liter i gamla hus har diskuterats förr, och faktum är att golven kan börja svikta med stora skador som följd. Ett klassiskt exempel är en aluminimställning med sex eller åtta ben, och där mittenparet hamnar rakt på en regel, men inte de andra benen. Det brukar kunna bli stora spänningar då med sprickor som följd.

Det är däremot en närmast obefintlig risk att det går rakt igenom golvet. Ett ton brukar golven palla med. Vill man undvika fula märken ställer man allt på en spånskiva eller liknande som då också fördelar belastningen jämnt över golvet om den är tillräckligt tjock.
#8 - 2 mars 2004 20:43
tack swetrot! precis vad jag ville veta.

Låt mig bara fråga för att se om jag har fattat rätt:

ett 720 L kar i gamla hus: problemet säger du är INTE att golvet skulle ge vika eller att väggar skulle spricka till följd av att hela golvet skulle svikta utan de sprickor och skador du pratar om är på akvariet som inte står stadigt på golv som till delar ge vika?

I så fall gissar jag att jag bör skaffa en rejält tjock spånskiva inunder... Men bör jag inte ha en ännu hårdare yta kanske? De tunna aluminiumställningsbenen kanske skadar ytan och börjar sjunka in i trät? Vad skulle det kosta att få en grund murad? DET borde väl lösa alla problem med viktfördelning?

mvh

andreas
#9 - 2 mars 2004 20:54
Jag såg en kul lösning på större yta mot golvet när man har aluställning... En hockeypuck under varje ben gjorde ytan betydigt större ....
#10 - 2 mars 2004 21:34
Rebus: Helt rätt, huset tar normalt sett inte skada så länge akvariet är tätt. Ett 720l med grus och vatten väget ett knappt ton, och det låter ju mycket, men en samlad släkt på julmiddag väger troligen mera, men inte är man rädd att golvet skall rasa ihop utav det? (Inte ens när man dansar små grodorna, fastän man hoppar).
En välmatad bokhylla som är några meter lång och full med böcker, CD-skivor, videoband, tidningar och gamla LP-skivor har liknande tyngd, men det är man heller inte rädd för.

Så det är just golvets planhet som är det kritiska. Att mura något löser inte några problem, tvärtom blir det problem med totalvikten. Murbruk, betong och tegel väger mycket.

En vanlig spånskiva, eller plyfaskiva mot golvet löser det mesta. Det är inget problem om benen gör avtryck i den, så länge alla ben sjunker in lika mycket. Nancys förslag med hockeypuckar minskar trycket per cm2 radikalt, och då blir det garanterat inga bekymmer ens med intryckningar i spånskivan.

#11 - 2 mars 2004 21:51
Vilka bra idéer o synpunkter! Tack! Jag gör definitivt som så att jag skaffar en spånskiva plus puckar![:-51]

andreas
#12 - 3 mars 2004 20:39
jag har aldrig bytt vatten i mitt 720-liters. det har varit igång i drygt 4 år ....
#13 - 3 mars 2004 20:50
man kan väll säga att torvbotten sänker ph't mkt och kalksand höjjer det mkt?
#14 - 4 mars 2004 05:53
Ursprungligen skickat av orm

nitrit/nitrat-tester är ju bra, men bara för att man inte har nitrit och nitrat i ett vatten som inte bytts på länge är inte allt frid och fröjd.

Ja du har helt rätt.
Nitrattestet fungerar som en indikator för alla andra organiska ämnen i vattnet. Att använda nitrattest och byta vid en given mängd nitrat, kommer ju också att minska ej mätbara föreningar. Har man mycket växter (som jag) kan man inte använda nitrattestet som indikator. Men i ett akvarium med inte för mycket växter funkar nitrattest bra som en indikator på när det är dags att byta. Nitraten i sig själv är ju näst intill ofarlig.
MVH
Magnus
#15 - 4 mars 2004 21:02
Jag tycker inte att man ska följa blint vad andra säger eller skriver i böcker angående vattenbyte..

har ALDRIG gjort något typ av test i mitt akvarie varken (nitrir/nitrat/ph) eller vad det nu är för något alla verkar vara rädda för, har haft akvarie i 13 år och inga problem med fiskar/växter som inte trivs knappt några sjukdommar heller. jag skälv gör inga vecko/månads byten av vatten utan byter 30-50% av vattnet när jag gör rent i akvariet. och det kan dröja mellan 2-6 månader typ och det passar mig och mina fiskar/växter

"Mazi" jag undrar bara gör du inga som helst rengöringar av bottengruset eller nått på 4 år??

Så mitt råd till alla er som läser detta är gör som det passar er.

""""det är värre att "störa" fiskarna för ofta än att låta det vara nån vecka för länge"""

#16 - 4 mars 2004 21:07
det beror ju helt på biolast. med mina glupska centralare skulle jag inte klarat att ha dem levande utan veckovisa vattenbyten. har man lite guppies så visst, då spelar det ingen roll kanske.

det där med störa är däremot rent skitsnack å bara nått sätt för dig att rättfärdiga vanskötsel.
#17 - 4 mars 2004 21:20
det spelar tydligen ingen roll vad man skriver i dessa forum utan att bli påhoppad av någon.. men alla har vi väll rätt att göra som vi har lärt att det passar. men sköt du ditt akvarie som du vill så fortsätter jag att sköta mitt som jag gjort i dessa 13 år som jag har hållt på..

det jag menade med mitt inlägg om inte alla kopplade det var att man ska som sagt var inte tro på allt man läser eller hör utan även bilda en egen uppfattning och hitta det som passar sig och sitt akvarie..

och "ORM" att jag skulle försöka dölja någon typ av vanskötsel vad kallade du det "rent skitsnack" eller hur hette det?? du vet inte hur mina akvarier ser ut så det är nog fel formulering.
#18 - 4 mars 2004 21:52
nej det var ingen felformuering.

fiskar är tyvärr aldeles för anpassningsbara och _överlever_ i vanskötta akvarier med alldeles för dåliga vattenbyten och noll omsorg.
#19 - 5 mars 2004 11:13
Hallojs!
Det där med torvbotten går att kombinera med sand eller grus också... läs de här länkarna om hur jag gjorde...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9916&SearchTerms=Myggnät

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3875&whichpage=1&SearchTerms=Myggnät

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=885&SearchTerms=Myggnät

Vill man att växterna ska frodas så verkar det vara bra, vet inte om det var torven utan kanske mera leran som gjorde det... Jag är i alla fall för lat för att fixa det där nu... man måste ju lägga om botten i bland... och DET är ett flerdagsprojekt!!!
#20 - 5 mars 2004 12:23
"Mazi" jag undrar hur du menar när du säger att du inte har bytt vatten på 4 år. Med tanke på att det på din "Zoonen" står att du har haft akvarier i 2 månader! Dessutom är du 12 år vilket skulle betyda att du bytte vatten senast när du var 8 år.

Har "lite" svårt att ta ditt inlägg på allvar.
#21 - 5 mars 2004 12:29
Ursprungligen skickat av mgrant

"Mazi" jag undrar hur du menar när du säger att du inte har bytt vatten på 4 år. Med tanke på att det på din "Zoonen" står att du har haft akvarier i 2 månader! Dessutom är du 12 år vilket skulle betyda att du bytte vatten senast när du var 8 år.

Har "lite" svårt att ta ditt inlägg på allvar.

Lite knepig ekvation får jag medge....
#22 - 5 mars 2004 14:34
Tias du måste berätta mer om akvarie storlek och fiskar, växter, dina kranvattenvärden, ljus, vad du tillsätter för växterna.
Som du har måste vara en dröm för många att lära sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 5 mars 2004 14:52
I ett akvarium så blir det alltid en del överskottsprodukter (fiskabajs, överblivet foder etc) som kväve och fosfor.
Bor man på platser med ett mycket lågt KH (dålig buffringsförmåga)så kommer detta att leda till att pH långasmt kommer att sjunka. Eftersom denna förändring sker långsamt så vänjer sig faktiskt fiskarna till dessa nya vattenvärden - problemet uppstår istället när man sedan 1/ byter vatten (någon gång hamnar man ändå där) för då tål inte fiskarna den pH-chock som uppstår 2/ köper in nya fiskar så blir det också en chock för dom 3/ man måste medicinera i akvariet då rasar hela biosystemet pga av ansamlingen av bakterier.
Om man nu då har ett högt KH (hög buffrinsförsmåga) så sjunker inte pH alls lika snabbt om man struntar i vattenbyte, men så småningom kommer ansamlingen av kväve och fosfor ändå att leda till att man får nitrit i akvariet, vilket är skadligt för fiskarna.
Vad är det då som påverkar hur snabbt detta förlopp går, jo det finns flera faktorer - bl.a.
1/ Som jag nämnde - vattnets buffringsförmåga samt ursprungsvärdet för pH.
2/ Hur mycket man matar i akvariet och hur väl fiskarna kan tillgodogöra sig fodret man lägger i.
3/ Hur stort akvariet är i förhållande till antalet fiskar och deras storlek.
4/ Hur bra biologiskt filter man har som kan bryta ner överskottsprodukterna.
5/ Hur många växter man har - växter använder dessa överskottsprodukterna som sin näring.
6/ Vilka växter man har - vissa växter (oftast de som är snabbväxande) förbrukar mer "näring" än andra
7/ samt då slutligen vattenbyten.
Hur ofta man absolut måste byta vatten avgörs alltså av de 6 första punkterna - funkar dessa opimalt så kan det självklart gå rätt länge mellan vattenbytena utan att akvariet behöver rasa.
Kom dock ihåg att det ALDRIG är fel med regelbundna relativt täta vattenbyten.
#24 - 5 mars 2004 15:13
Tänkte slå ett slag för www.ciklid.se , <b>Ciklidstämman</b> och lite allt möjligt. <b>Sven Kullander</b> som kommer att hålla ett föredrag om sina senaste deceniers upplevelser av ciklider under Sydamerikaresor och forskning på dessas släktskap med varandra, skrev för 35 år sedan en artikel i just ämnet som behandlas här. Den artikeln, tillsammans med alla andra artiklar (med undantag för de allra färskaste) som skrivits i ciklidbladets nästan 40-åriga histora finns på Nordiska ciklidsällskapets hemsida! Svens artikel finns på http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=7003&LOPNR=3
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 5 mars 2004 15:56
Mycket bra artikel du länkade till Ola - dock med brasklappen att det har hänt lite på filtermaterialfronten sedan 1970.
Skall bli kul att höra Sven hålla föredrag på ciklidstämman.
#26 - 5 mars 2004 16:56
Kramfors!!

jag använder inga "tillsatser" ar emot allt sånt, så länge man bara kan låta bli.
har heller ingen möjlighet att mäta några värden för jag har inga grejjer till det.

När jag började med akvarie i 10-års åldern så följde jag alla böcker och andra
rekomendationer till punkt och prick. (som de flesta här verkar göra) men efter
hand så lärde jag mig något som kallas ERFARENHET och det funkade bättre för mig
har jag intresset kvar vid 24-års ålder. (många säljer ju sina akvarier efter ett
för att dom "inte har tid" att sköta det) visst finns det dom som låter det växa
igen helt, men jag tillhör inte en av dom.

alla har vi olika sätt att sköta våra akvarier på men vi samma mål.
!!!!!!!!att ha en fin och atraktiv "levande möbel" att titta på!!!!!!!

och orm även om du inte accepterar att jag har bättre balans i mitt akvarie än du
så kan jag försäkra dig om att det inte är någon "vanvård" utan ett bra sätt som
passar mina fiskr växter mm.mm utmärkt
#27 - 5 mars 2004 17:46
Vilka fiskar, växter, hur mycket vatten, filtervolym, kranvatten har du.
#28 - 5 mars 2004 18:01
Tias: Kan bara inte låta bli att undra; hur kan du inte ha möjlighet att kolla vattenvärdena? Det är ju bara att köpa tester i akvarieaffären!
#29 - 5 mars 2004 18:26
Det kan ju vara så att man vägrar att mäta vattnet för att man är rädd för resultatet. Tänk om ett test skulle påvisa att dina fiskar inte alls mår så bra, tänk om ett test skulle påvisa att du behöver göda dina växter, tänk om......
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 mars 2004 19:08
Jag har haft akvarier i en bra bit över 25 år (aldrig mindre än 2000 liter) och har fortfarande intresset kvar, har balans i mina akvarier och sköter mina akvarier tvärtom mot vad du gör Tias.
Men självklart måste jag ödmjukt säga att jag inte kan mäta mig med din enorma ERFARENHET, det måste vara fantastiskt att kunna så mycket som du, jag är full av beundran[;)]
#31 - 5 mars 2004 19:32
Det kan nog vara så att om man har fiskar som kostar mycket pengar ( läs också som är svår att få tag på ) så sköts de bättre, det svider om en fisk som kostar några tusenlappar dör.
Så då tänker jag att, är det så att en dyr/ovanlig fisk sköts bättre än en Guppy.
#32 - 5 mars 2004 19:36
jag har vanliga sällskapsfiskar. silverhaj, gurami, scalare, praktbotior, kuhliåhl, väderål, div. algätare, tetror mm.mm

växter..... ja valesnerior, vattenpest, grodblad, någon typ av "kallor" kan inte namn på dem men det är en hel del olika sorter.

akvariet är på 575 liter, filter EHEIM kan inte volymen men det drar igenom 1000l/h kranvatten ja komunalt.

vägrar kolla värden för att jag är rädd??? vad ska jag vara rädd för när mina fiskar simmar omkring och "leker" tetrorna blir "feta" och lägger rom och gurami som bygger skummbo mm.mm växterna behöver näring?? tror jag inte dom växer som "ogräs" och ser hur fina som helst ut.

hur gör naturens växter??? är det en lite naturvårdare där med som mäter värden och ger näring til, byter vatten mm.mm kan vi alla inte bara acceptera att det tydligen finns olika sätt att sköta akvarier på och att fler än det sätt man själv väljer kan funka på ett annat ställe???
#33 - 5 mars 2004 19:39
Tias: Jag har ingen "dålig balans" såvitt jag vet. Dock är jag rätt medveten om att jag har hög biolast och inga växter så det vore dumt att låta det gå ett par månader mellan vattenbytena. Du får göra som du vill men det är nog inget att rekomendera till andra.

I naturen pratar vi lite andra volymer än i ett avkarium.....

Om det finns en sak mina 16 år som akvarist har lärt mig är att det går mycket lättare att få fiskar att må bra med lite regelbunden skötsel.
#34 - 5 mars 2004 19:48
jag menade inte att du "ORM" har dålig balans utan att ditt sätt att sköta ditt på och mitt sätt fungerar på mitt. så om du uppfattade det som att jag anklagade dig att göra fel så ber jag om ursäckt.

saken är den att man ska alltid skaffa sig en egen uppfattning och att erfarenhet är viktigare för en ensam person än vad alla andra säger. givetvis ska man inte göra på något sätt som inte fungerar.

och du Kjell kul komentar haha!! jag menar som sagt var inget illa om hur någon sköter sitt akvarie. men alla har vi lärt oss olika vissa gör på ett sätt vissa på ett annat. det gäller bara att hoppas att det går bra hur man än gör.
#35 - 6 mars 2004 00:35
alla har vi olika sätt att sköta våra akvarier på men vi samma mål.

!!!!!!!!att ha en fin och atraktiv "levande möbel" att titta på!!!!!!!

Det förklarar ju din inställning Tias... Jag har mitt akvarium för att skapa en bit natur i lägenheten... som skall vara till för mig för visso... Men eftersom fiskarna bjuder mig på den rekreationen så vill jag ju självklart vara övertygad om att jag bjuder dem på bästa möjliga miljö också.. Dessutom ser jag inte mina fiskar som en del av en möbel, utan som individer med personlighet....
#36 - 6 mars 2004 00:39
Håller med dig fullständigt Nanc!
Hade inte kunnat skriva det så bra som du gjorde.
#37 - 6 mars 2004 02:24
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Jag har haft akvarier i en bra bit över 25 år (aldrig mindre än 2000 liter) och har fortfarande intresset kvar, har balans i mina akvarier och sköter mina akvarier tvärtom mot vad du gör Tias.

Men självklart måste jag ödmjukt säga att jag inte kan mäta mig med din enorma ERFARENHET, det måste vara fantastiskt att kunna så mycket som du, jag är full av beundran[;)]

Pinsamt inlägg tycker jag, översitteri funkar inte för mig. Jag respekterar din erfarenhet och kunskap men är övertygad om att Tias har kunskap att hålla sitt akvarium igång, även om inte jag tänker sluta byta vatten.
#38 - 6 mars 2004 02:35
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det kan nog vara så att om man har fiskar som kostar mycket pengar ( läs också som är svår att få tag på ) så sköts de bättre, det svider om en fisk som kostar några tusenlappar dör.

Så då tänker jag att, är det så att en dyr/ovanlig fisk sköts bättre än en Guppy.

Ja förmodligen, tråkigt att folk inte kan se sina djur som individer och ta hand om dom på bästa möjliga sätt. Jag undrar om det skulle bli slit och släng hundar om man reade ut t.ex. taxar för 20 spänn. "Äh, den levde bara ett par dar för jag hade inte råd att köpa mat"? Akvariefisk kanske är för billig helt enkelt?
#39 - 6 mars 2004 07:04
Ja, ingen fisk borde kosta under 100;-, höj avgiften för tillstånden till kommunen till 10 000:- om året och öronmärk pengarna till åtgärder för djurskydd.
Ja, allt någon har att invända mot ett sådant förslag är jag medveten om.

Här i Kramfors finns inte fiskar att köpa längre och det har medfört att det kostar bensinpengar att köra till någon annan stad och handla fisk, vilket tror jag har medfört att de som köper malar och sällskapsfiskar blivit mer måna om sina fiskar vilket delvis märks i vår Zoobutik där det är fler nu som kommer och vill ha skötselråd än när butiken sålde fiskar.
#40 - 6 mars 2004 17:52
TACK!!!!!! FC25 du är hittils den enda som fattat vad jag menat med det jag skrivit..

och en fråga till nanc!!!! tror du verkerligen jag menade så att jag ser mina fiskar som en möbel på det sätter???

FÖRKLARING!! ett akvarie är väll typ en möbel, bänken det står på är i allra högsta grad en möbel. och inehållet är levande i form av "individer" fiskar, växter mm.mm och då kan man kalla det en "levande möbel" tycker jag.

jag ser inte mina fiskar på det sätter du tror.

men vi kan väll lägga ner denna diskusionen nu det kommer tydligen inte längre än såhär.
#41 - 6 mars 2004 19:07
Tias: Problemet med din metod (som kanske fungerar för dig, vad vet jag, men du påstår det) är att det lätt blir obalans i karet efter ett tag (se Fohrmans inlägg). Att växter i naturen inte har en trädgårdsmästare som kollar dem beror på att det är i naturen. I naturen så är det inte frågan om runt 1 kubikmeter vatten (som i ett akvarium), utan snarare åtminstone 100*100*1 kubikmeter (dvs en liten sjö/dam på 100*100 meter ger uppskattningsvis 10 000 kubikmeter). Det ger ju en mycket mindre mängd fiskar och växter per liter vatten. Så lite finns det nästan aldrig i ett akvarium (speciellt i ett nybörjarakvarium som tenderar bli en "fisksoppa" med för många fiskar). Dvs belastningen på akvariumets biologi är mycket högre. Därför bör man byta vatten ofta (en gång i veckan), för att undvika problem med algodling och fisksjukdommar. Problem som gör att akvarister tappar intresset och slutar med hobbyn.
Så sluta ge råd som inte håller i de flesta fallen.
#42 - 8 mars 2004 08:56
Dessutom regnar det ju "på riktigt" och det finns ju nästan säkert nåt annat till- o frånflöde till sjön, nån å eller nåt. Så på det sättet "byts" det ju vatten även i naturen.

Å andra sidan har jag en kompis som föder upp gurami och har 1500 liter i lägenheten och minst lika mycket i en annan lokal och han byter nästan aldrig nåt vatten. Men gurami är också lite speciella när det gäller vattenkvalitet. Ciklider är kanske känsligare?

Jag kör nåt mellanting, 20-30% varannan vecka. Men jag har mycket växter och lite fisk.
#43 - 8 mars 2004 09:12
<b>Det största brott vi akvarister begår mot våra fiskar...Är att ha glömt fiskarnas naturliga miljö å inte försöker att eftersträva dessa.</b>
#44 - 8 mars 2004 13:26
Exakt så Poseidon! Man vet att man inte kan få till exakt deras rätta miljö... men man försöker komma så nära som möjligt...

men vi kan väll lägga ner denna diskusionen nu det kommer tydligen inte längre än såhär.

Helt rätt Tias... ställer gärna upp på det!
#45 - 8 mars 2004 18:47
Ursprungligen skickat av Nanc

Exakt så Poseidon! Man vet att man inte kan få till exakt deras rätta miljö... men man försöker komma så nära som möjligt...

Ju det kändes konstigt att inte säga/yttra nåt vettigt när jag ändå har en åsikt men vill ändå inte vara tvärr mot nån...så det fick bli en tanke ställare till alla oss AKVARISTER med stort "A" att tänka på.

Annons