Hej,
är ny på akvarier men helt biten. Startade för 2 v sedan ett 200 L och efter en del nitrit problem i början är nu halten stadigt låg sedan en vecka. Jag har läst att man bör byta vatten var eller varannan vecka, men också att vattenbyte motverkar bakteriefloran (som äntligen ycks ha kickat in och som jag är rädd om). Kan jag vänta med vatttenbyte tills nitrithalten stiger igen, förutsatt att jag kollar ofta? Är seras Aqua-test set bra? Bara av nyfikenhet, hur länge har ni som längst gått utan vattenbyte fast med bra vattenvärden hela tiden? Vore kul o få veta spännvidden?
En annan fråga. Jag ska köpa ett 720 L. Är det nått särskilt att tänka på med så stora kar? T ex golvet, klarar det tyngden? Bor i ett äldre hus, men det bör väl vara helt ok eller?
Till sist, jag har hört talas om torvbotten i akvariet. Varför vill man ha det? Vilka nackdelar har det jämfört me grus? Hur går det att odla växter i ett akvarium med bara torv som botten? Är det nån särskild torv man ska använda? Vad händer med vattenvärdena med en torvbotten?
mvh
andreas