Rekommenderade vattentester

#1 - 2 november 2007 10:17
Jag undrar lite om vilka typer av vattentester som rekommenderas.

Hittills har jag mätt pH med stickor, men vet inte om de är tillförlitliga ? Är dropptester bättre ? Jag har kollat runt lite på www.pwss.se men det finns ju så många olika att man nästan blir förvirrad...någon som har ett bra tips ? :)

Vad jag vet har jag aldrig haft problem med nitrit, men finns det ändå anledning att testa det med ?

Jag har 4 små amerikanska ciklider och de verkar vilja ha ett pH runt 8. De ser ut att trivas bra och ett par har precis fått yngel som just blivit frisimmande. Kan man göra delvattenbyte "som vanligt" när man har yngel som virvlar omkring eller är det risk att man på nåt sätt stör "familjefriden" genom att dammsuga botten ? Kan miljön störas för mkt av vattenbytet för ynglen (de kanske är extra känsliga) ? Är det bättre att vänta ? Jag brukar byta ca 1/4 av vattnet var 3:e vecka; först låta vattnet stå upptappat i hinkar över natten sen ha i sera aquatan + bakteriekultur innan jag häller i det i karet. Akvariet är på 135 liter. Det här är ju mina första ciklid-barn så jag vill inte riskera något ! :p

Hälsningar Malin
#2 - 2 november 2007 10:21
Stickor är värdelösa tycker jag dom visar olika hela tiden allt från ok till dödligt,det bästa är dropptestar för dom olika sakerna man vill mäta eller som dom riktiga fantomerna skaffar man ph-mätare men dom är dyra.

Thomas
#3 - 2 november 2007 11:39
Själv har jag kört med seras dropptester en del tidigare, och de har verkat bra när jag har jämfört mitt kranvatten mot vattenverkets siffror. Annars har jag hört att många har talat gott om JBLs dropptester.
#4 - 2 november 2007 11:59
Shagrat skrev:
Själv har jag kört med seras dropptester en del tidigare, och de har verkat bra när jag har jämfört mitt kranvatten mot vattenverkets siffror. Annars har jag hört att många har talat gott om JBLs dropptester.

Ja, JBL´s funkar väldigt bra
#5 - 3 november 2007 21:21
Tropic Marines nitrit-nitrattest är också bra. Förutsätter att resten av deras grejor också är bra. :)

Är JBL's nitrit/nitrattest också ett sådant som blir rosa-lila, förresten?
#6 - 4 november 2007 09:51
Japp, det går från gult>orange>rosalila
#7 - 4 november 2007 10:48
Shagrat skrev:
Japp, det går från gult>orange>rosalila

Uff...skillnaden mellan gult och orange är banne mej inte lätt att se...Seras tester är sådana. Tropic Marines går från färglöst till lila, och har man ingen nitrit, så är det färglöst. Tycker det är bättre. :)
#8 - 4 november 2007 11:11
JBL:s dropptester trivs jag ypperligt med!
#9 - 11 december 2007 09:14
Nån som sett detta och vet nått om dom?
Visst dom kostar en slant men ska man ha akvarie hela livet och ha en svensk stadig återförsäljare på reagents så kanske det kan vara värt det?

en 890 (värsta modellen) ligger i sverige på runt 14 tusen. Över vattnet på andra sidan mycket billigare, det tycker jag är billigt för ett så pass nogrant instrument)

(PDF) http://www.hach.com/fmmimghach?/CODE%3AL19835021%7C1
#10 - 11 december 2007 09:53
Tjenare,

Jag har en stor mängd tester hemma, som jag trott varit bra.
Kör bara på nitrittest + ph-test. Vid behov. Resten är överflödiga för mig i alla fall.
Dropptester då givetsvis.

Mvh

Stefan

Annons