rekommenderad ytterfilter till 500l?

#1 - 7 april 2010 21:36
Aloha!
Har ett akvarium på 500L med lite "större" fiskar... och 3 av dom är påfågelciklider... Och dom är kända för att smutsa ner riktigt ordenligt när de äter. :)

Jag har ett ytterfilter som jag TROR pumpar 2000l/h - 2500l/h... och sen kör jag på ett innerfilter som är anpassad för akvarium på 3-400l... (Använder denna mestadels för att få lite bättre rörelse i vattnet)

Vattnen kvaliteten är bra och rörelsen på ytan är riktigt bra, men jag vill ändå uppgradera mig och köpa en kraftigare (För att vara på den säkra sidan:p) . men känner mig rätt vilse i "pump djungeln"... Någon som VET om någon riktigt bra & kraftig pump? Som VERKLIGEN är känd för att hålla rent :p (Tänker då på påfåglarna som skitar ner)

Tackar på förhand :D
#2 - 7 april 2010 21:38
fluval fx5 är nog det ända du kan titta på tror jag.
#3 - 7 april 2010 21:48
[QUOTE=hannesc;1404045]fluval fx5 är nog det ända du kan titta på tror jag.[/QUOTE]

Okej... jag är faktiskt VÄLDIGT DÅLIG på ytterfilter & innerfilter. Har verkligen noll koll när de gäller sånt :rolleyes:. Men jag tackar verkligen för rådet, ska nog ta och läsa på lite om fluvalen då :)...
#4 - 7 april 2010 22:01
Har för mig att en kompis har en sådan pump....
"Hannesc" har du egna erfarenheter av denna fluval?!?.... Jag är nämligen ute efter en väldigt kraftig pump då jag har fiskar som skräpar ner väldigt mycket :) Och jag antar att de skitar ner mer ju större de är :D

Men jag funderar faktiskt starkt på att köpa denna pump, verkar faktiskt vara riktigt kraftig och riktigt bra :)
#5 - 8 april 2010 04:10
[QUOTE=sandish;1404054]Har för mig att en kompis har en sådan pump....
"Hannesc" har du egna erfarenheter av denna fluval?!?.... Jag är nämligen ute efter en väldigt kraftig pump då jag har fiskar som skräpar ner väldigt mycket :) Och jag antar att de skitar ner mer ju större de är :D

Men jag funderar faktiskt starkt på att köpa denna pump, verkar faktiskt vara riktigt kraftig och riktigt bra :)[/QUOTE]

det viktigaste i ditt fall är inte hur många liter per timme den pumpar utan mer hur stor filtervolym då det är det viktigaste för att klara av en stor biomassa :)
#6 - 8 april 2010 06:28
Fluval FX5 är stor och kraftig, dessutom prisvärd. Kör på den.
#7 - 8 april 2010 06:57
Har ingen erfarenhet personlig i mina egna kar men har titta myclet på den på DM i jkpg där de har den igång till ett stort malawi-kar.
Den är skitbra o hade jag haft plats hade jag haft den själv.
#8 - 8 april 2010 13:07
Ahh men då kör jag på en fluval då :) Tack så hemskt mycket!!! :D
#10 - 8 april 2010 13:51
[QUOTE=hannesc;1404284]biligast på cyberzoo

http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm[/QUOTE]

går lika bra med selleri
#11 - 8 april 2010 13:53
[QUOTE=Marnat;1404289]går lika bra med selleri[/QUOTE]

??
#12 - 8 april 2010 16:37
[QUOTE=hannesc;1404292]??[/QUOTE]

Inget, jag drev bara, var uttråkad på jobbet :P
#13 - 8 april 2010 16:38
du är ju inte riktigt klok marnat! funkar ju för faen inte med selleri! tänk en gång till innan du börjar kludda ner massa trams här på forumet! det måste ju finnas gränser!!
#14 - 8 april 2010 17:34
[QUOTE=hannesc;1404360]du är ju inte riktigt klok marnat! funkar ju för faen inte med selleri! tänk en gång till innan du börjar kludda ner massa trams här på forumet! det måste ju finnas gränser!![/QUOTE]

http://mobil.bubblare.se/movie/werner_werner_2

I rest my case.
#15 - 9 april 2010 12:39
[QUOTE=Marnat;1404289]går lika bra med selleri[/QUOTE]

är inte det där citat från något sketch?... från 70-80talet? :)
Eller har jag helt fel nu?! :D
#16 - 9 april 2010 12:41
[QUOTE=Marnat;1404442]http://mobil.bubblare.se/movie/werner_werner_2

I rest my case.[/QUOTE]

Ahhhaaa du hade redan postat länken [:o]...
#17 - 9 april 2010 12:44
[QUOTE=hannesc;1404284]biligast på cyberzoo

http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm[/QUOTE]

Tack som fan för länken :) Ska ta och beställa en snarast möjligast :D
#18 - 14 april 2010 17:35
[QUOTE=hannesc;1404360]du är ju inte riktigt klok marnat! funkar ju för faen inte med selleri! tänk en gång till innan du börjar kludda ner massa trams här på forumet! det måste ju finnas gränser!![/QUOTE]
Lite nostalgi på forumet är aldrig fel:) Trots att det inte rör ämnet så piggar det upp :D
#19 - 21 april 2010 22:05
Aloha!
Har nu beställt FX5:an och är lika ivrig som en kissnödig hund på att den skall anlända :D
Efter att ha studerat min nuvarande pump så ser jag att jag BARA använt filtermattor...:( Och efter att ha läst runt här på forumet och på andra sajter så känns de som jag missat något....

Folk har "bollar" och "makaroner" och annat spejsat...

Jag har fiskar som skräpar ner ORDENTLIGT.... med betoning på "ordentligt". och vilsen som man är i "pump djungeln" så undrar jag... vilken kombination är bäst?, Vad har ni i era pumpar?

/Sandish :)
#20 - 21 april 2010 23:18
tunnt lager med keramiska makaroner och sen nerklippta bitar med filtermatta.
#21 - 23 april 2010 19:16
Aha okej... så "bollarna" är inge vidare bra el? :D
Jag är också nyfiken på hur man bäst kombinatinerar filter, makaroner & bollar då jag ska startar upp en tank på 720L :) :)
#22 - 23 april 2010 20:03
De små biobollarna är mycket bra och man kan med fördel ha dessa istället för makaroner i ytterfilter eller filterbakrunder!
#23 - 23 april 2010 21:01
En sak att tänka på med Fx5án är att om du har sand som bottensubstrat och sen massa lort oscars som älskar att spotta in sand i utsuget är att fx5án har själva pumpen i botten av behållaren och suger in sanden i impellern och skär ihop,.
De första som knaka ihop för mig var att den inte kunde pumpa ut luft längre (vet inte om de är en separat pump som gör detta) Det funkade först men sen hörde ja hur sanden rassla i impellern och sen va de kört!.
#24 - 23 april 2010 21:48
Ett stenåldersfilter som fyller alla dina behov är ett eheim 2260 classic, enorm hink med backspolningskran att sköta delvattenbytena med, kraftfull motor på toppen och filtermediepåse att fylla med nerklippt ppi10 filtermatta, ett lager vanliga keramikmackaroner ovanpå bottengallret hjälper vattnet att fördelas jämnt på sin väg upp genom filtermediet, ibland är gammal äldst!
#25 - 25 april 2010 12:10
Har satt ihop fx5:an nu och är en ANING irriterad....
Allting funkar... MEN... Med tanke på att mitt akvarium är försett med små glasskivor på toppen som är ca 3-4cm, där glasskivorna ska ligga...
Så går det inte att fästa utsuget & insuget i de där plast behållarna man får med...
Så detta har resulterat i att jag har insug & utsug på samma ställe... (Hoppas ni förstår vad jag menar :))

Hela funktionen med att fästa utsug & insug på olika platser i akvariet faller då de flesta akvarium har små "glastak" där man placerar sina glasskivor på...
Säkert en bra pump.... men fyfan så ruttet att man lägger ut 2200:- på en kraftig pump "Hightech, smart pump" som tyskarna mer är gärna skryter med...
Men akta dig om ditt akvarium är "Standard" och har glas ovanför vattenytan...

Hur har ni andra gjort med detta?!? :(:(:(:(:(
#26 - 25 april 2010 13:58
Tagit en glasskärare och kapat hörnet på täckglaset samt slipat brottet jämnt.
#27 - 25 april 2010 16:07
[QUOTE=Gaffel;1411568]Tagit en glasskärare och kapat hörnet på täckglaset samt slipat brottet jämnt.[/QUOTE]

Har vänt upp o ner på plastgrejen... och la en bit filtermatta mellan plasten & glaset så att den håller sig på plats... [:o]
de funkar... men de känns lite surt trots allt ;)

Tack ändå för tipset "Gaffel" :D Uppskattas verkligen
#28 - 25 april 2010 17:00
Sandish, om du skrollar ner till sid.10 så ser du en illustration hur man gör om man har glaslist! http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf
#29 - 25 april 2010 17:23
[QUOTE=åheim;1411634]Sandish, om du skrollar ner till sid.10 så ser du en illustration hur man gör om man har glaslist! http://www.hagen.com/pdf/aquatic/FX5_user_manual_EN.pdf[/QUOTE]

Så det GÅR!!! :D Tackar ödmjukaste :) *Lyfter på hatten* [:-15][:-15]
#30 - 25 april 2010 18:03
Jag får väl buga då:d Fluval har lösningar på det mesta[:-38]
#31 - 25 april 2010 18:35
Går också och funderar på en fluval Fx5 till mitt 720.
Berätta gärna om du är nöjd eller inte
#32 - 25 april 2010 20:25
Hahaha, går även jag och funderar på ett Fx5 till mitt kommande 828L.
SÅ som ovan nämnt så får du gärna berätta om det är nå´t å ha ;)
#33 - 25 april 2010 21:51
ÄN SÅ LÄNGE ser jag bara fördelar... (Förutom missödet vid installationen:p) men det har löst sig nu....
Den går väldigt tyst, och vattenflödet har aldrig varit såhär bra :D

Då jag fixade upp den idag (söndag) innan jobbet, så hann jag inte åka till zoobutiken och inhandla keramik makaroner eller biobollar... Så jag har gjort en "nödlösning" tills imorgon och kör bara på filtermattor :) :) Men trots det, så har vattnet nog aldrig varit såhär rent :D

kommer ju bli bättre med keramiken, bollarna och lite filtermatta :)
Men jag kan hålla er uppdaterade om ni vill :)
#34 - 25 april 2010 22:09
Om du har FX5:an och vill ha rent och klart vatten (och fortfarande kapaciteten att klara av en red tails, några påfåglars och en paroonhajs grova avföring) och inte har något emot att rengöra din pump nu och då (ca. 1 gång varje/varannan månad) Skulle jag föreslå följande:

I utsidan på de tre korgarna sätter du makaroner/biobollar i de två undre & grov filtermatta i den översta.

I mitten av korgarna sätter du fin filtermatta i de två översta och filtervadd i den understa. Jag har kört på det i mitt 1500L i lite mer än en månad nu och har kristallklart vatten oavsett hur skitigt jag än gör det. Dock sätter filtervadden igen sig men det är bara att stanna filtret, strypa insug och utblås och sen öppna upp (ha en rejäl handduk under filtret) filtret. Ta upp de två översta korgarna och byt bara filtervadden.

Annars om man inte vill pyssla med filtervadden i ytterfiltret kan jag rekommendera http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=6387 som jag kör i mina andra kar för att lösa den oljiga ytan som lätt uppkommer vid matning med för fet mat/för mycket mat. Den löser dessutom problem med annat smått skit i akvariet om man låter den gå några timmar som t.ex. över en natt).
#35 - 25 april 2010 23:11
[QUOTE=Keibo;1411760]Om du har FX5:an och vill ha rent och klart vatten (och fortfarande kapaciteten att klara av en red tails, några påfåglars och en paroonhajs grova avföring) och inte har något emot att rengöra din pump nu och då (ca. 1 gång varje/varannan månad) Skulle jag föreslå följande:

I utsidan på de tre korgarna sätter du makaroner/biobollar i de två undre & grov filtermatta i den översta.

I mitten av korgarna sätter du fin filtermatta i de två översta och filtervadd i den understa. Jag har kört på det i mitt 1500L i lite mer än en månad nu och har kristallklart vatten oavsett hur skitigt jag än gör det. Dock sätter filtervadden igen sig men det är bara att stanna filtret, strypa insug och utblås och sen öppna upp (ha en rejäl handduk under filtret) filtret. Ta upp de två översta korgarna och byt bara filtervadden.

Annars om man inte vill pyssla med filtervadden i ytterfiltret kan jag rekommendera http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=6387 som jag kör i mina andra kar för att lösa den oljiga ytan som lätt uppkommer vid matning med för fet mat/för mycket mat. Den löser dessutom problem med annat smått skit i akvariet om man låter den gå några timmar som t.ex. över en natt).[/QUOTE]

Oj oj :) Det där var ett svar som det sken guld om :D
Ska fixa sådär imorgon... Tack så hemskt mycket för tipset "Keibo" [:-79][:-79][:-79]
#36 - 26 april 2010 12:22
och kom ihåg att sand pajjar pumpen ;) men du hade kanske grus,.
#37 - 26 april 2010 23:06
[QUOTE=sandish;1411765]Oj oj :) Det där var ett svar som det sken guld om :D
Ska fixa sådär imorgon... Tack så hemskt mycket för tipset "Keibo" [:-79][:-79][:-79][/QUOTE]
Kul att jag kunde hjälpa till. :)

Angående gruset: Jag har satt mitt insug ca. 15cm upp från sanden och får knappt in någon sand alls. Kapa bara plaströret lite så att gummipackningen mellan slang och plaströr fortfarande är helt under vattenytan (då torkar den inte ut och din pump håller längre). Släng iväg ett PM om du har några akuta frågor eller så. :)
#38 - 26 april 2010 23:50
[QUOTE=Keibo;1412081]Kul att jag kunde hjälpa till. :)

Angående gruset: Jag har satt mitt insug ca. 15cm upp från sanden och får knappt in någon sand alls. Kapa bara plaströret lite så att gummipackningen mellan slang och plaströr fortfarande är helt under vattenytan (då torkar den inte ut och din pump håller längre). Släng iväg ett PM om du har några akuta frågor eller så. :)[/QUOTE]

Oh fan :) Det var verkligen snällt :D:D
Ja absolut, får höra av mig ifall jag har fler frågor :)
Tack som fan !!!!!
#39 - 27 april 2010 01:24
Mina gojor spottade gruset rakt in i silarna på rent j-vulskap fastän jag hissade upp dom, byggde en tub av ppi10 som alla insugsrör och doppvärmare sitter i..
#40 - 27 april 2010 13:25
[QUOTE=Gaffel;1412086]Mina gojor spottade gruset rakt in i silarna på rent j-vulskap fastän jag hissade upp dom, byggde en tub av ppi10 som alla insugsrör och doppvärmare sitter i..[/QUOTE]

Off topic: Bättre än min JD som jag hade som gillade att ta upp en bit skiffer och låta den sticka ut genom munnen medans han simmade fram och tillbaka längs med rutan och gjorde repor här och där... :'(
#41 - 27 april 2010 13:30
haha! bra go JD! fan va förbannad man skulle bli på han!
#42 - 28 april 2010 12:25
[QUOTE=Keibo;1412195]Off topic: Bättre än min JD som jag hade som gillade att ta upp en bit skiffer och låta den sticka ut genom munnen medans han simmade fram och tillbaka längs med rutan och gjorde repor här och där... :'([/QUOTE]

haha har en malawi firre som gör liknande med snäckskal dock är ju de bra mycke mjukare än skiffersten
#43 - 28 april 2010 12:31
[QUOTE=Keibo;1412081]Kul att jag kunde hjälpa till. :)

Angående gruset: Jag har satt mitt insug ca. 15cm upp från sanden och får knappt in någon sand alls. Kapa bara plaströret lite så att gummipackningen mellan slang och plaströr fortfarande är helt under vattenytan (då torkar den inte ut och din pump håller längre). Släng iväg ett PM om du har några akuta frågor eller så. :)[/QUOTE]

de hjälper ju inte som sagt när stora oscars gräve sina hål,de yr ju sand upp till ytan, ja fick kapa mitt rör bra mycket plus dra en strupbyxa över insuget för att hindra sanden att sugas in.
#44 - 28 april 2010 12:50
[QUOTE=CuRSeD;1412552]haha har en malawi firre som gör liknande med snäckskal dock är ju de bra mycke mjukare än skiffersten[/QUOTE]
Ja visst är det kul med saboterande fisk! :'( Finns det något platt sten det inte blir repor av förresten? :)

[QUOTE=CuRSeD;1412553]de hjälper ju inte som sagt när stora oscars gräve sina hål,de yr ju sand upp till ytan, ja fick kapa mitt rör bra mycket plus dra en strupbyxa över insuget för att hindra sanden att sugas in.[/QUOTE]
Låter som en bra idé men jag gillar att insuget suger upp lite skit från botten och eftersom jag ändå byter filtervadden då och då så brukar jag passa på att ta ut den lilla sand som ändå aldrig komemr fram till impellern då den sitter i slutet av hela filtersystemet och sanden stannar till 90% på botten innan de första filtren.

Säätter inte strumpbyxan igen sig med? Den klarar ju inte direkt av att dra in stora turds från ex. just påfåglar och andra stora fiskar... Kan inte det leda till att filtret får för lite vatten och då blir för varmt/torrt/tomt och på så sätt går sönder? :confused:
#45 - 29 april 2010 06:00
[QUOTE=Keibo;1411760]
Annars om man inte vill pyssla med filtervadden i ytterfiltret kan jag rekommendera http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=6387 som jag kör i mina andra kar för att lösa den oljiga ytan som lätt uppkommer vid matning med för fet mat/för mycket mat. Den löser dessutom problem med annat smått skit i akvariet om man låter den gå några timmar som t.ex. över en natt).[/QUOTE]

Tusen tack för tipset. Det där borde nog funka även för att bli av med den där förbannade andmaten också! Räcker ju med att missa en liten andmatsrackare, så är det fullt efter en vecka ändå. Tack.

Annons