Rekommendera växt åt mig..

#1 - 15 februari 2007 09:29
[COLOR=black]ÄR DET NÅGON SOM KAN REKOMMENDERA NÅGON STOR, BUSKIG OCH TÅLIG VÄXT SOM ROTAR SIG SNABBT?[/COLOR]

Jag behöver den till mitt 115 - liters där jag har en bråkig eldstjärt som massakrerar det mesta. Har testat Cabomba..som blev dill och flyt-växt...
Vattenpesten för vi en ständig kamp om.

Jag vill ha fler växter - dels för miljön och utseendets skull, men även som "gömställen" åt mina andra fiskar.

Har just nu mest anubior i olika storlekar (de går bra) och en vattenpest.
Växten bör ej heller vara väldigt ljuskrävande eftersom jag har glödlamps - ramp och ej lysrör, och akvariet står ganska "mörkt"!
#2 - 15 februari 2007 10:01
Hygrofilla polysperma e ju lite tåligare och växer ju rätt bra... PMa mig om du vill.
#3 - 15 februari 2007 12:48
Hittar inte bild på den här på zoopet..har du någon bild eller länk att hänvisa till? Läste iallafall beskrivningen, och den verkar vara ett alternativ!

Tar gärna emot fler förslag :)

(Jag är allmänt jättedålig på akvarieväxter :D [:o] )
#4 - 15 februari 2007 13:12
Hygrophila polysperma, lättare om man har rätt stavning. ;) Men jag tror inte det är rätt växt på zoopets bild, kolla på www.tropica.com
#5 - 15 februari 2007 13:18
Under min länk Blandat har du den på en del bilder blandannat är den i mitten på mitt 310
#6 - 15 februari 2007 13:22
Jag såg den nu :)
Men söker nog efter något ännu "buskigare"...gärna högväxande!

Vilka otroligt fina växter du har Peter *imponerad*!!
#7 - 15 februari 2007 13:26
Hmm buskig blir den =O) Tack.

Denna blir ju dessutom hög, men du kanske letar buskigare stängelväxter?
#8 - 15 februari 2007 13:28
en buskig stängel växt måste ju va eustralis stellata
#9 - 15 februari 2007 14:11
Snabbväxande stängelväxter så som tex H.polysperma blir ju inte direkt buskiga förens man sätter ett gäng stänglar bredvid varandra.

Det svåra är ju att kombinera buskigt med högt när man inte har så mycket ljus.
#10 - 15 februari 2007 14:21
Vattenspikblad är också ett ogräs som växer fort och tar över akvariet.. men kanske så rycks den lätt upp av din buffliga eldstjärt?
Annars är ju växter med mycket rötter bra som t.ex. svärdsplantor, "ozelot" är en favorit :) (jag vet att det är en odlad variant)
#11 - 15 februari 2007 14:48
Och oftast får man ju ett gäng stänglar av HP då man ..... ja ni vet det där typ frimärke och påse... =O)

heeke skrev:
Snabbväxande stängelväxter så som tex H.polysperma blir ju inte direkt buskiga förens man sätter ett gäng stänglar bredvid varandra.

Det svåra är ju att kombinera buskigt med högt när man inte har så mycket ljus.
Bilagor:
#12 - 15 februari 2007 17:55
Allt i "stängelväg" tycks bli flytväxter i mitt akvarium (Voldis rycker [:o] ) .
Så "stängelväxter" går ej så jättebra....

Svärdsplantor ..hittar inget på den sökningen.. HJÄÄÄLLPPP [:-118] :rolleyes:
#13 - 15 februari 2007 17:59
Tycker jag du skall prova med HP =O)

Healena skrev:
Allt i "stängelväg" tycks bli flytväxter i mitt akvarium (Voldis rycker [:o] ) .

Så "stängelväxter" går ej så jättebra....

#14 - 15 februari 2007 18:10
HP ? Harry Potter?? :p :D

(Antar du menar växten du tipsade tidigare om..bara "kojja" lite ;) )
#15 - 15 februari 2007 18:14
Healena hur mår Nemo då?
#16 - 15 februari 2007 19:25
haha ja harry potter hihi...
#17 - 15 februari 2007 20:56
Healena skrev:

testa att söka på "echinodorus" eller "svärdplanta"

tycker också du ska testa hygrofilia polysperma. det blir mycket växt för lite pengar för den växer som ogräs. min "skog" med polysperma har räddat många platyyngel. kanske funkar den för dig trots din Voldemort för rötterna växer också väldigt snabbt.
#18 - 16 februari 2007 10:44
ozelot kan du söka på ;) Fast bilden på den var inte särskilt vacker..
#19 - 16 februari 2007 12:55
testa att söka på "echinodorus" eller "svärdplanta"tycker också du ska testa hygrofilia polysperma. det blir mycket växt för lite pengar för den växer som ogräs. min "skog" med polysperma har räddat många platyyngel. kanske funkar den för dig trots din Voldemort för rötterna växer också väldigt snabbt.

Nu hittade jag - tack! Och fick nu reda på vad 2 av mina oidentifierade växter i akvariet heter: [COLOR=#810081]Echinodorus osiris[/COLOR] :D :D
Jo..jag vet jättemycket om växter jag..:rolleyes:

Hur pass kraftiga är stammarna på "hygrofilia polysperma"?
Går de lätt av?
#20 - 16 februari 2007 13:38
Healena skrev:
Nu hittade jag - tack! Och fick nu reda på vad 2 av mina oidentifierade växter i akvariet heter: [COLOR=#810081]Echinodorus osiris[/COLOR] :D :D

Jo..jag vet jättemycket om växter jag..:rolleyes:

Hur pass kraftiga är stammarna på "hygrofilia polysperma"?

Går de lätt av?

Hygrophila Polysperma är rätt stavning ser jag nu, skrev fel tidigare... Att kalla stammarna för kraftiga är väl att ta i, men de är ju stadigare än till exempel vattenpesten. Hm.

Det som är fint med polyspeman är också att den växer så snabbt så man måste nypa av toppskotten typ en gång i veckan, dessa kan man plantera bredvid, det vad det jag menade med mycket växt för pengarna. Sen så får de växter du toppat nya skott på sidorna och blir på så sätt buskigare och buskigare. Jag har haft mina ett par månader och nu har stammarna längst ner blivit ganska kraftiga faktiskt.
#21 - 16 februari 2007 14:56
Det ljusgröna "buskaget" i mitten är Hygrophila polysperma.
Iofs så är det inte så buskigt som sig bör då det är typ 5-6 stänglar som sattes ner 1v innan bilden togs.
Men som sas tidigare så buskar den på sig om man nyper av toppskotten, som man också kan plantera för att ytterligare utöka buskaget.
#22 - 16 februari 2007 16:36
Så dendär var nyplanterad?? Wow! :)
Det ser ut att kunna vara något för mig iallafall!!
Verkar vara finfint gömställe för mina firrar!

Skräpar "polyn" (:p ) mycket?
Har lite skräck för skräp - växter efter Voldis cabomba-massaker då det ständigt flöt dill i akvariet...som satte igen pumpen..som var tvungen att plockas ned till molekylnivå....gånger flera...*suck* ;)
#23 - 16 februari 2007 16:39
Jag rekomenderar oxå olika typer av echinodorus eller anubias och javaormbunke.
#24 - 16 februari 2007 17:10
Healena skrev:
Så dendär var nyplanterad?? Wow! :)

Det ser ut att kunna vara något för mig iallafall!!

Verkar vara finfint gömställe för mina firrar!

Skräpar "polyn" (:p ) mycket?

Har lite skräck för skräp - växter efter Voldis cabomba-massaker då det ständigt flöt dill i akvariet...som satte igen pumpen..som var tvungen att plockas ned till molekylnivå....gånger flera...*suck* ;)

Nje det är ganska stora blad som lossnar om det lossnar ngt och dessa plockar man lätt med fingrarna och oftas flyter de upp och flyter på ytan..
#25 - 17 februari 2007 08:30
Tack så jättemycket för all hjälp och alla förslag :)
Det blir nog Hygrophila polysperma iallafall.
#26 - 19 februari 2007 01:51
_Lena_ skrev:
Jag rekomenderar oxå olika typer av echinodorus eller anubias och javaormbunke.

Är nog det enda som fungerar med så lite ljus som hon verkar ha. Cabomba är troligen dömt redan innan, även utan bråkiga fiskar. De måste ha mycket ljus. Limnophila sessiliflora är då tåligare, även om även de skall ha en hel del ljus.
Det finns många Cryptocoryne som växer bra i dåligt belysta akvarium. De blir täta och håller för lite hårdare behandling. Men en buskig HP är nog väldigt svårt under glödlampor och bråkig innevånare.
http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=93&site=1
http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=87&site=1 (Kan nog bli för stor)
http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=91&site=1
http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=86&site=1
http://djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=97&site=1
#27 - 19 februari 2007 02:11
Jasså de finns någon mer än jag online också :P

Annons