rekommendera ciklid

#1 - 13 juli 2007 20:50
Hej. har blivit lite nyfiken på afrikanska ciklider och tänkte därför dra igång mitt första malawi/tanganyika akvarium (ca 250 L). Därför tänkte jag be om lite tipps på fiskar. Fiskarna ska hellst inte vara överdrivet svåra men gärna färgglada och om de har lätt för att leka är det bara ett +Plus+. (den förstnämnda är ett måste då det är mitt första akvarium av detta slag. de andra två kraven är lite mer flexibla).:)
är tacksam för alla förslag och rekommentationer jag kan få.
#2 - 13 juli 2007 20:59
Först så är det nog bra om du kan välja sjö. Jag hade valt Tanganyika, ska själv starta upp ett någon gång i framtiden.
#3 - 13 juli 2007 21:07
Jag hade tänkt att blanda tanganyika och malawi om det går (alltså inget biotop) om man håller ett ph runt 8 borde det gå.
#4 - 14 juli 2007 06:27
Tanganyika är känsligare. Jag har haft Malawi och har nu bara Tanganyika. Enklast vore om du höll dig till fiskar från samma sjö, till en början i alla fall.
Det är ingen idé att blanda ändå tycker jag, det finns såååååå mycket att välja på från både Tanganyika och Malawi.
#5 - 14 juli 2007 09:11
jag vet inte så mycket om tanganyika, men jag har ett 250l malawi.
där i har jag 3+3 golden typ 3+3 socolofi och 2+3 L.Hongi.
det funkar jätte bra och dom leker för fullt men socolofi är lite agressivare. om du vill ha malawi skulle jag rekomendera goldens 2+3 rödzebror 2+3 och kanske nån auloncara.
#6 - 14 juli 2007 09:33
Vi har Golden, Rödzebra, Socolofi, Auratus och Ancistrus i ett 250 liters kar och det har fungerat helt ok. Skulle jag välja bort någon av dem blev det nog Auratusen, den är lite små-ilsk av sig och kan ställa till en del oreda ibland.
#7 - 23 juli 2007 23:48
Golden, Rödzebra och P.Acei vore mitt val. Rätt så laidback allihop och väldans fina. :)
#8 - 29 juli 2007 09:49
Jag skulle satsa på golden, alunocara "otterpoint" som är en riktig tuffing för att vara alunocara, hoppa över rödzebrorna som är malawisjöns grisar enligt mig , blir fasligt stora också. melanchromis mangano skulle bli snygg färgkombination med de andra jag tippsar om.
#9 - 29 juli 2007 13:26
Jag skulle välja Ps saulosi. För att dom är fina och väldigt lekfulla (nästan för mycket men bara nästan). L hongi är samma sak där väldigt fina och lekfulla.
#10 - 29 juli 2007 14:06
Jag skulle satsa på tanganyika!
Ett gäng med daffodiler http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849 någon snäcklekare tex. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 och någon julle-art tex. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=113
Inte lika färgglada som Malawi men inte så långt därifrån;)

/Hans
#11 - 29 juli 2007 20:30
min fina val är den rödzebra, acei, lab.trewavasae och socolofi.. är lyckligt med sin yngel själv.. utom är crabro och hongi..i min 375liter..
#12 - 3 augusti 2007 16:37
Val av malawi?

:) Hoppas ingen känner sig trampad på tårna för att jag kallade rödzebran för malawisjöns grisar. Det är med glimten i ögat jag skriver det men det är en lite överreklamerad malawi tycker jag....Men smaken är ju som baken....
#13 - 3 augusti 2007 17:14
Jag skulle rekommendera Tanganyika, eftersom det är betydligt större variation i lekbeteenden bland dem, än bland malawi, alla endemiska ciklider i malawisjön är munruvare, om jag har fattat rätt.

Om du har Tanganyika kan du kombinera mer, t.ex grottlekare, munruvare, och snäcklekare. Jag är själv svag för "prinsessor", och snäcklekare, som t.ex multifasciatus.

Se´n ska man ju inte stirra sig blind på starka färger, fiskar kan vara vackra ändå, och jag tycker ett intressant beteende är minst lika viktigt, det är ju till största delen därför man håller ciklider.

Annons