Rekommendationer, tack!

#1 - 2 mars 2010 15:13
Tänkte införskaffa mig lite flera malar. Några rekommendationer?
#2 - 2 mars 2010 15:15
Vad har du för malar tidigare och hur stort är akvariet?
#3 - 2 mars 2010 15:34
övriga invånare ?

vill du ha corymalar eller harneskmalar ?
#4 - 2 mars 2010 16:00
Jag har 5st Segelfensmolly (varav 2st yngel), 4st Blackmolly (varav 1st yngel), 3st kampfiskar, 4st Scalare, 7st Platy, 20st kardinaltetror, 20st koppartetror, 2st palletteciklider, 2st marmorgurami, 2st dvärggurami, 2st eldstjärtar samt 2st Ancistrusmalar.

Jag är helt öppen för förslag =)
#5 - 2 mars 2010 16:12
Vill du ha dorider eller aspredinider?
#6 - 2 mars 2010 16:16
Jag vet inte vad det är för malar du har skrivit Ove :P Kan du länka till någon bra bild??
#7 - 2 mars 2010 16:18
Hade kanske tänkt mig Hypostomus plectomus eller liknande.
#8 - 2 mars 2010 16:25
PoSa skrev:
Jag har 5st Segelfensmolly (varav 2st yngel), 4st Blackmolly (varav 1st yngel), 3st kampfiskar, 4st Scalare, 7st Platy, 20st kardinaltetror, 20st koppartetror, 2st palletteciklider, 2st marmorgurami, 2st dvärggurami, 2st eldstjärtar samt 2st Ancistrusmalar.

Jag är helt öppen för förslag =)

Och så något av det viktigaste storleken på karet?;)
#9 - 2 mars 2010 16:27
PoSa skrev:
Jag vet inte vad det är för malar du har skrivit Ove :P Kan du länka till någon bra bild??

Ok nu när jag ser vad mer för fiskar du har så kanske inte aspredinider är dem lämpligaste. Hur stort är ditt akvarium du verkar ha en , ursäkta uttrycket, jä**a fisksoppa redan. men dorider e trevliga malar finns i alla storlekar.

Dessa finns i nästan alla butiker Platydoras armatulus

Agamyxis pectinifrons
#10 - 2 mars 2010 18:36
Jag har ett 240 liters kar.
Ja, dom malarna var inte fula =) Hur är dom till sättet? Livliga eller?
#11 - 2 mars 2010 18:44
PoSa skrev:
Jag har ett 240 liters kar.

Ja, dom malarna var inte fula =) Hur är dom till sättet? Livliga eller?

kanske inte hör hit men.....

1) Karet är överbefolkat, kan inte ta emot fler invånare

2) Fisksoppan du har är på gränsen till direkt olämplig.

.
#12 - 2 mars 2010 18:50
Varför skulle karet vara överbefolkat?
#13 - 2 mars 2010 19:06
För mycket fisk på alltför liten bostadsyta, det var också min omedelbara känsla när jag läste fiskmängd versus antal liter. I synnerhet när man blandat såpass vilt som du gjort.
Satsa istället på en något mer måttfull matchning när fiskantalet så småningom minskat, så kan du skaffa drömmalar sedan! ^^
#14 - 2 mars 2010 19:18
Håller med övriga, du har alldeles för många fiskar redan.
#15 - 2 mars 2010 19:22
samt att fiskarna passar inte alls ihop.

exempelvis fenbitare och firrar med lååånga fenor....

det är som att slänga in godis till hungriga 7 åringar....det blir kaos...

vi kanske inte skall nämna att fiskarna skall ha olika vatten.......

.
#16 - 2 mars 2010 19:30
Råd och pekpinnar kan komma lite hårda på det här forumet, PoSa... men många av zoopetarna är ruskigt duktiga på det de pratar om och resten av oss läser gärna på innan vi svarar, de gånger vi inte helt enkelt går på sunt förnuft.
Så det är en god idé att lyssna och lära.
Gör om - gör rätt, som man säger i lumpen. ^^
#17 - 2 mars 2010 19:49
Det blir roligare och bättre för dig och fiskarna om du har färre fiskar.
Satsa på att ha fiskar från t.ex sydamerika som vill ha ungefär samma typ av vatten, scalarer ett stim tetror, t.ex kardinaltetror eller kejsartetror, inga neontetror eller liknande dem kommer scalarerna att äta upp förr eller senare. Sedan kan du ha några dvärgciklider ex fjärilsciklider, kurvciklider, eller någon Apistogramma. Några malar kan du också ha Ancistrus, pansarmalar eller någon av dem som jag föreslog tidigare.
#18 - 2 mars 2010 20:24
Okej. Tack så mycket!
Än så länge har det gått bra med de olika fiskarna. Ingen som är någon annan. Kivas gör dom ju men det är inget våld inblandat. Jag får göra som ni säger när fiskarna börjar lämna mig. Tack alla för hjälpen.

Annons