Rekommendationer i artbeskrivning

#1 - 18 juli 2004 17:36
Hur funkar artbeskrivningarna? Tex 100cm 200liter, är det liter med eller utan inredning? Jag såg i en butik där dom hade så mycket inredning att det vore bättre att förvara fiskarna i ett normalinrett 100l än det 375L som var fullt med rötter osv, det var guldsöm i akvariet.

Så hur fungerar det egentligen?

Ska man ta litermåtten med en nypa salt eller är det ~ fritt utrymme att simma på?

Samma sak med hur många man kan ha tillsammans i ett rekommenderat kar, det är något jag verkligen saknar i olika beskrivningar. Inte så kul att helt plötsligt ha för mycket fisk och ingen stans att göra av den när man bor i en liten stad där butiken inte vill ta emot fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2004 18:36
Artbeskrivningarna måste läsas med lite sunt förnuft. Dvs dels så kollar man vad som som står vid symbolerna och sedan vad som står i texten.
Om det står 150 L/ 100 cm så är minimum ett akvarium som är 100 cm långt och utan inredning innehåller 150 liter.
Om det i artbeskrivningen står att akvariet skall vara smockfullt med inredning så har man utgått ifrån det om det inte står det men det ändå är smockfullt så skall självklart akvariet ha något större minimummått.

Samma sak med hur många man kan ha tillsammans i ett rekommenderat kar, det är något jag verkligen saknar i olika beskrivningar.

Det beror ju helt på vilka fiskar man blandar med och för varje art så skulle det ju då bli tusentals med olika kombinationer och därför är det omöjligt att ange detta exakt.
Däremot så står det oftast angivet vid resp. art eller i den allmänna gruppbeskrivningen om den är en stimfisk, parbiladande, solitär eller harembildande och utifrån detta får man dra sin egen slutsats utifrån sunda förnuftet.

#3 - 18 juli 2004 19:21
Ahh jag hade totalt missat den delen med gruppbeskrivning. Men nog är det oroväckande med hur många akvariebutiker som inte säger att dom inte vet. Det är ju helt naturligt att alla i en butik inte kan veta allt om alla fiskar och ingen kan kräva det men istället för att erkänna det gissar dom lite och ibland kan deras råd bli helt åt skogen.

Som på affären i min stad där dom gladeligen erkänner att dom inte har en susning men ska ringa till odlaren och återkomma. Så skulle det vara på fler ställen, jag har tyvärr bara varit med om det på en butik och det är den här i stan.

Tack Kjell för infon!
#4 - 18 juli 2004 19:40
Om man nu ska vrida allt så gott det går, då e det allstå att tex. Nicaraguaciklid http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218 skall ha 400liter vatten att simma i.
Då räcker ju knappast ett 540 med en BTN-bakgrund till..

Räknar man simutrymme så matchar ju ett vanligt 375 (150x50x50) ett 540 (150x60x60) med BTN ganska väl, eller e jag helt ute å cuklar nu??
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 juli 2004 20:06
Om man nu ska vrida allt så gott det går, då e det allstå att tex. Nicaraguaciklid http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218 skall ha 400liter vatten att simma i.

Då räcker ju knappast ett 540 med en BTN-bakgrund till..

Räknar man simutrymme så matchar ju ett vanligt 375 (150x50x50) ett 540 (150x60x60) med BTN ganska väl, eller e jag helt ute å cuklar nu??

Som jag skrev ovan så är normal inredning inräknat i rekommendationen. Sedan handlar det ju inte bara om simutrumme utan också om vattenvolym för balansens skull.
Med en BTN-bakgrund så försvinner mindre av vattenvolymen än om man har inrett ett akvarium med stenar och rötter istället.
#6 - 18 juli 2004 23:11
Så ett 375 med ett/flera stora ytterfilter/sumpar skulle kunna vara detsamma som om man har en BTN i ett 540?
Bara den totala vattenvolymen är tillräcklig för balansen och akvariets längd tillräcklig så gör det inte så mycket att "simutrymmet" är ngt litet?
#7 - 19 juli 2004 00:07
Använd sunda förnuftet (eller det sk bondförnuftet). Tänk på storleken på fisken som fullt utvuxen. Hur fungerar den med de tänkta medboende i akvariumet? Hur reagerar de med samboende av samma sort (stimfisk, solitärfisk etc)? Hur reager de på andra fiskar som ser likadanna ut, om de är aggresiva mot artfränder? Läs hela beskrivningen och försök kombinera ihop informationen på ett vettigt sätt. Undvik att överbefolka akvariumet. Hellre lite färre fiskar än för många. Hällre färre arter än fisksoppa. Det blir snyggare med större stim av stimfiskar en flera olika små stim. Tänk 50 neontetror i stället för 5 arter med 10 st av varje.

Det som anges i beskrivningarna är riktvärden. Inte absoluta sanningar (finns det?).

Annons