Rekommendation pH-meter

#1 - 10 september 2005 01:35
Funderar på att skaffa en elektronisk pH-meter, speciellt nu när man börjat med co2 och det blir många mätningar för att hålla koll på pH.

Krav:

Noggrannhet +- 0,1 pH (eller bättre givetvis)
Utbytbar elektrod
2punkts kalibrering
Smidigt format

Tempmätare inget krav men alltid trevligt med fler funktioner!

Har kollat bl a på följande sidor:

http://www.bestlabdeals.com/HI_98127_HI_98128_pH_Testers_from_H_p/haninmp087.htm
http://www.warensortiment.de/technische-daten/pH-tester-phep-4.htm

Verkar vara en schysst mätare, någon som vet var man kan få tag i en sån eller liknande i Sverige?
Alla rekommendationer välkomna, egna erfarenheter (av alla märken och typer) tas tacksamt emot.

/Mats
#2 - 10 september 2005 03:41
är det tempmätare du är ute efter kanske en sån här skulle funka.
http://www.servern.nu/knuts/temp.html
det dyraste är tempsensorn som kostar 67kr på Elfa
#3 - 10 september 2005 06:10
Raven, du kanska ska läsa inlägget igen,

Funderar på att skaffa en elektronisk pH-meter, speciellt nu när man börjat med co2 och det blir många mätningar för att hålla koll på pH.

[QUOTE=Raven]är det tempmätare du är ute efter kanske en sån här skulle funka.
http://www.servern.nu/knuts/temp.html
det dyraste är tempsensorn som kostar 67kr på Elfa[/QUOTE]

Om du ändå ska börja med co2 kanske det är läge att köpa en ph controller istället, jag tror inte att prisskillnaden är så stor.

Oveb köpte någon som verkar väldigt prisvärd.
#4 - 10 september 2005 08:10
Håller med NE, skaffa en Hagen 6,0->7,6 Ph-test istället och spar resten av pengarna till en controller. Hagens test räcker till 200 tester och ger tiondelsprecision på sekunder.

JBL's fungerar naturligtvis åxå men är inte lika drygt.

AM-controllern jag köpte för ca 2000 inkl allt man behöver (magnetventil/buffertvätskor/probe)
#5 - 10 september 2005 08:21
Glömde denna "braiga" sak...

Hej Piraya

Kolla här om du nu skall ha pH-mätare www.gtf.se.
Jag hade ngt liknande innan men sen tyckte jag inte det behövdes så jag sålde min, nu kör jag med Åleds pH-test och jag kör KH test från GTF dessa två ger mig den infon jag behöver för CO2 genom tabellen jag har på min sida...

Controllers det är för fegisar =O)) **skojar** men jag kör ingen controller jag skördar ändå växter varje söndag..

*glömde"
http://www.aleds.se/news/visa.asp?QNewsId=9168664
#6 - 10 september 2005 13:09
[QUOTE=oveb]Håller med NE, skaffa en Hagen 6,0->7,6 Ph-test istället och spar resten av pengarna till en controller. Hagens test räcker till 200 tester och ger tiondelsprecision på sekunder.

JBL's fungerar naturligtvis åxå men är inte lika drygt.

AM-controllern jag köpte för ca 2000 inkl allt man behöver (magnetventil/buffertvätskor/probe)[/QUOTE]

Har funderat på controller också men dels är det en del pengar till och rent praktiskt funkar det att använda den som ph-meter om jag vill kolla pH i mitt andra kar?

Hur noggrann behöver en controller vara, vissa mäter pH +-0,2 medan Aqua Medics hade hög noggrannhet +-0,01 (0,05 när den reglerar enligt AM hemsida)?
#7 - 10 september 2005 14:34
[QUOTE=-piraya-]
Har funderat på controller också men dels är det en del pengar till och rent praktiskt funkar det att använda den som ph-meter om jag vill kolla pH i mitt andra kar?

Hur noggrann behöver en controller vara, vissa mäter pH +-0,2 medan Aqua Medics hade hög noggrannhet +-0,01 (0,05 när den reglerar enligt AM hemsida)?[/QUOTE]

Rent praktiskt så tar du bara en kopp vatten ur det kar som du vill mäta och stoppar ner proben i den nån minut så vet du ph't i det åxå.

Se bara till att stoppa tillbaka den i akvariet så fort du är klar för controllern kommer ju sannolikt att öppna magnetventilen för "evigt" annars !

En noggrannhet på 0,1 räcker ju mer än väl tycker nog jag eftersom man lägger sig på så pass "säker" nivå (ca 50ppm co2).
#8 - 11 september 2005 03:34
Ove, vilken typ av utgång har AM:s controller, 230V "mellanplugg" som man kopplar magnetventilen till?

Har du någon erfarenhet av hur länge pH-elektroden håller? Enligt Aqua Media 1-3 år. Hur mycket kostar en ny elektrod?

Hur brukar du kalibrera och rengöra elektroden?

/Mats
#9 - 11 september 2005 07:03
Ett exempel på pH mätare är:

http://www.lanzo.se/drdaq/drdaq.html

välj vilken prob du vill och kalibrera vid hur många punkter du vill. Vill du uppnå hög precission bör den hållas i ett bad med KCl och därefter kallibreras.

Finns fler fabrikat eller bygg en själv.
#10 - 11 september 2005 07:28
[QUOTE=-piraya-]Ove, vilken typ av utgång har AM:s controller, 230V "mellanplugg" som man kopplar magnetventilen till?
[/QUOTE]

Jupp

[QUOTE=-piraya-]
Har du någon erfarenhet av hur länge pH-elektroden håller? Enligt Aqua Media 1-3 år. Hur mycket kostar en ny elektrod?

Hur brukar du kalibrera och rengöra elektroden?

/Mats[/QUOTE]

Ingen aning faktiskt, 1-3 år låter kanske rimligt. Jag slarvade en massa med min så att den torkade vid några vattenbyten så jag köpte en ny (det behövdes inte visade det sig senare) och jag tror den gick på 5-600.

Rengör och kalibrerar blir det att jag gör alltmer sällan. Det blir lätt så att man slarvar för den brukar ändra sig typ 0,01 eller så.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 september 2005 07:38
Har du någon erfarenhet av hur länge pH-elektroden håller? Enligt Aqua Media 1-3 år.

NU har jag ingen erfarenhet av just Aqua Medics men av liknande (har t.o.m. sålt sådana) och jag vet dom som körde med samma elektrod i mer än 5 år utan att byta medan andra körde slut på sina på mindre än ett halvår.
Det viktiga är naturligtvis hur elektroden sköts (rengörs), självklart att den aldrig får torka in samt hur vattnet är i akvariet (ett smutsigt och/eller väldigt kalkrikt akvarium förkortar livslängden rejält).
#12 - 11 september 2005 20:59
Tack för alla svar, återstår att se vad det blir, plånboken har ju viss inverkan också :-)

Givetvis är controller val nr1, behöver inte fundera på bubbeltakt och hur mycket växter man har och oroa sig för om pH sjunker för mycket (har mycket mjukt vatten så ingen bra buffringsförmåga).

Annons