rekomendera lysrör

#1 - 21 januari 2006 15:58
ska ta och byta ut mina rör då dom jag har är dåliga.

men det finns ju massor att välja på

har ett 240 liters
men en hel del växter som växer som bara den.
göder med TMG

har mestadels platys i karet
några algätare å 2 stora gummiålar

men i alla fall. vad kan man ha för lysrör till det
2st 90cm och 30 W
#2 - 21 januari 2006 19:44
Du kan ju prova med ett grolux och ett aquarelle.Grolux är bra för växter och aquarellen ger en fin färg på fiskarna.
MvH Richard
#3 - 21 januari 2006 20:41
[quote=gigardt]Du kan ju prova med ett grolux och ett aquarelle.Grolux är bra för växter och aquarellen ger en fin färg på fiskarna.
MvH Richard[/quote]

Aquarelle ger inte bara en fin färg på fiskarna utan ljuset från aquarelle är mycket bra till växter!
#4 - 21 januari 2006 20:51
hur ska ni ha de :confused: här e inte lätt o lära sig nåt :rolleyes:
#5 - 21 januari 2006 21:04
Vad har du för rör nu ?

Om växterna växer som bara den, så hade jag hållit mig till likadana rör som sitter i. Annars finns bara Aquarelle eller Aquastar att välja på om man vill hà bra växtrör och något förstärkta färger på fiskarna i sötvatten.
#6 - 21 januari 2006 21:42
Aquarelle helt klart ger fina färger på dina platys OCH e bra för växterna.
#7 - 22 januari 2006 01:47
[quote=HQI]Annars finns bara Aquarelle eller Aquastar att välja på om man vill hà bra växtrör och något förstärkta färger på fiskarna i sötvatten.[/quote]

och triton och efter vad jag läste häromdan powerglo
#8 - 22 januari 2006 18:43
en fin kombo är ett aqurelle och ett fluora w77gynnar växter och ger suverän fin färgåtergivning på speciellt röda och blå fiskar
hälsn Börge
#9 - 22 januari 2006 19:21
[quote=HQI]Om växterna växer som bara den, så hade jag hållit mig till likadana rör som sitter i. Annars finns bara Aquarelle eller Aquastar att välja på om man vill hà bra växtrör och något förstärkta färger på fiskarna i sötvatten.[/quote]

grejen är ju det att jag inte vet vilka rör som sitter i.
allt växer jätte bra å jag tycker det är fin färg.

det enda som står på rören är 30W och 6000kelvin
#10 - 23 januari 2006 13:11
det står väl på lysröret vad det heter ??
hälsn. Börge
#11 - 23 januari 2006 14:27
[quote=luke the drifter]det står väl på lysröret vad det heter ??
hälsn. Börge[/quote]

nej det gör ju inte det..det enda som står är som sagt 30W och 6000kelvin

är en wromak ramp så det är väl nå skit från Polen
#12 - 23 januari 2006 14:39
6.000K låter väl ganska lite. Aquarelle ligger på 10.000K.
Jag kör aquarelle både till växtkar och malawi-kar.
I Philips katalog kan man läsa följande:
* Akvarielysrör för sötvatten, Aquarelle/89
* Våglängderna hos Aquarelle liknar de som finns i dagsljuset vilket krävs för foto/klorofyll-syntesen
* Färgtemperaturen är 10 000K. Den höga andelen blått ljus stimulerar syreproduktionen, ger frodiga växter och välmående fiskar och en bra färgåtergivning.
*Aquarelle kombineras lämpligen med Philips AquaSky eller TL-D 840.

Jag tycker dock inte att man behöver kombinera dem med något, funkar alldeles utmärkt att köra enbart Aquarelle.
HazelCR
#13 - 23 januari 2006 15:00
Jag är inte alls så beläst om lysrör, men jag har några kar igång. Sponatant så lyfte jag och kikade vilka rör jag hade i det karet, som jag tycker att jag har vackrast färger på fiskarna. Lysrören var båda Power-glo.

Är aquarelle ännu bättre?
#14 - 23 januari 2006 15:12
[QUOTE=y0da]6.000K låter väl ganska lite. Aquarelle ligger på 10.000K.
Jag kör aquarelle både till växtkar och malawi-kar.
I Philips katalog kan man läsa följande:
* Akvarielysrör för sötvatten, Aquarelle/89
* Våglängderna hos Aquarelle liknar de som finns i dagsljuset vilket krävs för foto/klorofyll-syntesen
* Färgtemperaturen är 10 000K. Den höga andelen blått ljus stimulerar syreproduktionen, ger frodiga växter och välmående fiskar och en bra färgåtergivning.
*Aquarelle kombineras lämpligen med Philips AquaSky eller TL-D 840.

Jag tycker dock inte att man behöver kombinera dem med något, funkar alldeles utmärkt att köra enbart Aquarelle.[/QUOTE]

Jag kör med ett Aquarelle (för växternas skull) + ett GroLux (för den röda tonens skull).

Ibland kan det vara svårt att veta vad man ska satsa på. Sera säljer även akvarielysrör. Deras växtrör (Plant Color) ligger på 4900 Kelvin... Och för akvarier med regnskogsbiotop rekommenderar de att man kombinerar det med Tropic Sun Royal som ligger på 4700 Kelvin.

De allra flesta växtakvarister är dock överrens om att Aquarelle och Aqua Star är utmärkta växtrör.

Någon som vet vad det är för färgtemperatur på GroLux förresten?
#15 - 24 januari 2006 20:44
Växtrör eller inte?

Du kan kombinera lysrör i det oändliga. För något år sedan blev jag "lurad" att köpa dennerle`s "fantastiska rör" och det blev både alger och annat skit, plus att de var "svindyra". För 10 år sedan hade jag en växtburk på 540 liter med en specialgjord 6-rörsramp i rostfritt, i den satt 6 st Aquarelle. De var bäst, precis som Triton på den tiden och håller sig fortfarande i täten av lysrör. Nu har jag en liten växtburk på 110 liter med 3x18w Sylvania Aquastar, för de påminner om aquarelle och har bättre PUR-värde. De är också lättare att få tag på för min del. Jag har även ett RIO 400, med malawiciklider, BTN-moduler och Sylvania Aquastar lysrör. Har du inte växter, så finns det en "djungel" att välja bland, men man vill också hà ett verklighetstroget intryck. Men, smaken är som baken!
#16 - 31 januari 2006 12:29
vad har jag för lysrör?

Lånar denna tråd då jag av någon annledning inte kan posta nya trådar..får Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in /home/www/forum/includes/class_core.php on line 2986

Jag har lite problem med bruna alger. Dom försvann när jag hade akvariet mörklagd i 4 dagar pga infusorier..men dom börjar nu smyga tillbaka desta längre jag har tänt..

Har kollat på mina rör (har 2st 30w som följde med mitt Aquael akvarium) och det står bara phillips på dom...inte aquarelle eller nått annat. Är det vanliga lysrör för hemmabruk?? I så fall är dom väl inte så bra för akvariet lr?

Finns det rör som hämmar algtillväxten?

Har två växter och ciklider.
#17 - 31 januari 2006 12:32
[quote=Rainbowalker]Lånar denna tråd då jag av någon annledning inte kan posta nya trådar..får Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in /home/www/forum/includes/class_core.php on line 2986[/quote]

kontaktat Admin om det ?
#18 - 31 januari 2006 12:59
Philips TL-D 54 tycker ja också är okej, vet dock inte hur det är för växterna...
#19 - 31 januari 2006 13:30
Det står TLD på mina med..verkar som om det är aquarelle då kanske..men det står 54 på mina..
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1089&SectionId=2133&ItemIndex=43

Om jag byter en av mina Phillips emot bluemoon, marineglow eler någon annan med blått sken, påverkar det då algerna??
#20 - 31 januari 2006 13:46
[QUOTE=Rainbowalker]Om jag byter en av mina Phillips emot bluemoon, marineglow eler någon annan med blått sken, påverkar det då algerna??[/QUOTE]

Vet bara att Marine Glow inte är så bra för växterna. Och algerna brukar ju trivas när växterna inte gör det. Har man inga eller få växter så får man lättare algproblem.
#21 - 31 januari 2006 15:43
har ett maringlo och ett 840 köpte det på skoj men gillar combon mer än bara aquarelle i och växterna har (hade) inga problem med dem. fyllde ett ytterfilter med zeolit och avrättade växterna så i stället :)
#22 - 11 januari 2008 23:02
Okej att låna tråden?
Det finns redan så många trådar om belysning/lysrör,
så det känns onödigt att starta ännu en...

Jag undrar om någon vet hur bra lysrören "Sun-glo" (T8) är?
Fungerar de bra till växter?
#23 - 12 januari 2008 13:11
Solid skrev:
Okej att låna tråden?

Det finns redan så många trådar om belysning/lysrör,

så det känns onödigt att starta ännu en...

Jag undrar om någon vet hur bra lysrören "Sun-glo" (T8) är?

Fungerar de bra till växter?

SunGlo ensamt ger ett rätt murrigt gult ljus till akvariet. Vissa gillar kanske det, men jag tyckte det blev lite väl långt åt det gulröda hållet. Kolla på mitt "Gröna burken" så ser du.
Hur växterna trivs med SunGlo vet jag inte...mina växte iallafall bra under tiden som jag körde med det.
Guest
#24 - 12 januari 2008 13:50
Jag har bara hört negativt om Sun-Glo. Om de måste användas så skall det vara i kombination.
Ett rör jag testade för ett tag sen som ligger bra i pris är Aqua-Glo. (18 000K)
Är riktigt nöjd med detta låg budget rör, som jag har ensamt i ett 54L.
#25 - 12 januari 2008 15:00
Det låter ju inte jättebra, jag har 3 st Sun-glo lysrör på 30 watt vardera.

Jag ser ju att de lyser på något sett som ger akvariet en lite gul ton, men till min sand och mina rötter tycker jag själv att det funkar rätt bra. Och om växterna trivs med det så...

Eller är det något annat som är dåligt med dessa?

Annons