Reklamera fisk?

#1 - 22 mars 2005 19:56
Jag köpte idag 4 st. "golden" ciklider. En av dem ser dock hängig ut och står bara still i ett hörn medan de andra tre är aktiva och simmar runt.
"Den hängige" verkar också ha en defekt fena för han rör bara på den vänstra.

Kan man reklamera fisken även om den inte avlider?
#2 - 22 mars 2005 20:00
Beror helt på affären. Flera affärer kan du inte ens reklamera dem även om de dör. Jag köpte tre peckoltior på en affär. Tjugo minuter bil och två av dem dog innan jag kom hem den tredje överlevde men var riktigt riskig ett tag. Fick inte reklamera dem. Riktigt dåligt. Ringde så fort jag kom hem. Kolla alltid innan man köper
#3 - 26 mars 2005 02:01
kontakta konsumet verket.
dom brukar vara snabba på att svara.

hit kan du vända dej om du bor i göteborg
http://www.konsument.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/vyPublicerade/B2577BF69FDC0F4EC1256B2000449996?OpenDocument
#4 - 26 mars 2005 06:56
Undra om konsumentverket har någon praxis på försäljning av levande djur.
#5 - 26 mars 2005 06:58
Kan vara ganska enkelt att visa fel i varan :)

Men lite svårare att visa att det är zoohandlarens fel. Alltså blir det nog relativt svårt att klaga. Utan man får väl lita på de lite mer generösa försäljarna som erbjuder en veckas garanti på fiskarna. Detta bör man nog kolla innan man köper en dyr fisk.
#6 - 26 mars 2005 07:00
[QUOTE=Raven] kontakta konsumetverket.[/QUOTE]

Om rådet var till laxxxen anser jag att han skall prata med zoohandlaren och inte konsumentverket och om man anser sig ha blivit felbehandlad och inte får hjälp efter förfrågan kan det bli aktuellt med KV. Men jag tror att det börjar bli lite sent om Laxxxen inte redan har varit på zoobutiken och pratat med dem. Man kan ju inte reklamera hur sent som helst.
#7 - 26 mars 2005 07:07
andra varor är det väll försäljarna som ska ansvara för att Bevisa misskötsel av varan... annars ska man få pengarna tillbaka... så varför inte med fiskar... det är nog att stå på sig.*tar upp ett typiskt tjejmagasin och letar*

Jo.. upp till sex månader efter köp är det säljaren som måste kunna bevisa felandvändning för att slippa ersätta konsumenten.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 mars 2005 11:18
[QUOTE=peppito]Undra om konsumentverket har någon praxis på försäljning av levande djur.[/QUOTE]
Enligt konsumentverkets definition så betraktas fiskar som vilka varor som helst.
#9 - 26 mars 2005 15:43
enligt lag är det 2 års garanti mot fabrikationsfel ;)

det går alldeles utmärkt att maila konsumetverket även om man bara vill ha information innan nåt eventuellt händer.
#10 - 27 mars 2005 08:20
[QUOTE=Kjell Fohrman]Enligt konsumentverkets definition så betraktas fiskar som vilka varor som helst.[/QUOTE]

Intressant.

Annons