Regnvatten i karet med botior

#1 - 6 maj 2007 22:25
Läste precis om botior båda på svenska och engelska sidor. Fick reda på att dom som har lekt har gjort det när man bytt större del av vattnet och i naturen gör dom det vid regnperioden. Så...varför inte hälla i regnvatten under en kortare tid för att se om det är det som krävs. Just nu ligger mitt PH på nästan 8 och tänkte ändå få ner det. Så varför inte regnvatten som ligger på 4,5. I naturen finns det och i alla vatten som rinner över världen så är det regnvatten plus att jag får två flugor i en smäll. Lägre PH och kanske botior som leker.

Vad tror folket om idéen?
Tänkte dock vara smart och ta regnvatten när det redan har regnat ett tag så man inte får all skit som finns i luften precis innan det börjat regna.
#2 - 6 maj 2007 22:51
Regnvattnet här har för det mesta inte så lågt pH som 4,5 längre. Så långt i svavelrening har man ändå kommit....om du nu inte passar på om vinden legat på från öster under många dagar. :)

Regnvatten annars är helt ok att använda vad jag vet. Jag brukade ta ur ett badkar för att ösa i mitt malawikar, och då låg pH i det kring 5,5 till 6. Jag fick höja pH lite, men inte alls lika mycket som om jag tagit vatten ur brunnen (pH 4,7, huga).
#3 - 7 maj 2007 05:03
Jag mätte regnvattnet igår kväll. Har inte regnat på lite över en vecka och så kom det en ganska rejäl skur här i gbg. Det fick jag till 4-4.5 körde ett sera ph test...
#4 - 7 maj 2007 05:30
Jag har precis skrivit ett litet grupparbete om surt regn och försurning i Sveriges vattendrag till universitetet. Är det verkligen bra att använda regnvatten till fiskarna? Sverige är det land i världen som är mest försurat på grund av vår berggrund. Regnet håller en surhetsgrad på 4-5 på vissa platser, särskilt i göteborg och på västkusten, men man måste ju tänka på varför det är surt också...

Det är ju för att det innehåller svavel, kväveluftföreningar, försurande och försmutsande sotpartiklar och en massa mer. Västra Sverige är kraftigt försurat i både mark och vatten som en följd av detta. Jag skulle iallafall inte vilja använda regnvattnet till mina fiskar... Kan man inte bara använda lite kallare vatten och simulera regnvatten på detta sätt....?
#5 - 7 maj 2007 09:16
Vet att det är svavel och lite olika föroreningar i regnet...fast tänkte ändå lite åt det hållet som en hund har varit en varg och en akvariefisk har varit en vild fisk. Tror inte regnet i kina, indien, japan, pakistan osv är helt kliniskt rent även om naturen renar floderna och regnvattnet väldigt bra.
Tanken var mest att jag skulle få ner PH värdet...botior som leker är väl mer som en dröm kanske.

Tittade även på en av floderna som det lever lite olika akvariefiskar i, där låg det oljetanksfartyg rostiga och söndriga som knappast har hjälpt till med att rena naturen. En fisk ska ju dock ha det bättre i akvariet än i sin hemmiljö...eller? Man ska väl inte förrorena akvariet fast man ska inte heller behandla fiskarna som spädbarn tror jag.
#6 - 7 maj 2007 09:39
Regnvattnet blir väldigt surt pga att det inte har någon buffringsförmåga alls (KH är avrundningsvis noll), så väldigt lite syra kan sänka pH väldigt mycket.
Det innebär också att rätt lite bikarbonat behövs för att höja pH dit man vill ha det igen.
Jag skulle inte tveka att använda regnvatten, förutsatt att det verkade rent och välfiltrerat, men jag skulle hålla koll på pH och vid behov justera det med bikarbonat.

Jag tippar "rent och välfiltrerat" är ett större problem än pH't - ofta tar man väl regnvattnet som runnit från taket, och det har med sig allt damm, allt pollen, alla föroreningar... som taket samlat på sig sedan det regnade sist. Det är nog ingen slump att det ofta blir schyssta algblomningar i regnvattentunnor.
#7 - 7 maj 2007 10:07
Har typ en back som jag tänkte slänga ut mitt på gården. Sen även vänta tills det har regnat ett tag så man inte tar det första regn som faller som sagt. Märkte även det fanns en hel del andra trådar om just regnvatten.
#8 - 7 maj 2007 11:44
Är ditt akvarievatten normal buffrat kommer regnvattnet knappast påverka pH mycket eftersom det är nästan obuffrat.

Men ditt akvariet blir mer obuffrat på relativt kort sikt...

Kanske inte helt bra.....
#9 - 7 maj 2007 12:31
Vad menas med buffrat?
#10 - 7 maj 2007 14:56
Vollez skrev:
Läste precis om botior båda på svenska och engelska sidor. Fick reda på att dom som har lekt har gjort det när man bytt större del av vattnet och i naturen gör dom det vid regnperioden.

Här är en intressant artikel om hur man kan simulera regn och torrperioder i akvariet.
#11 - 9 maj 2007 07:11
ojdå...dedär ska jag läsa ikväll. Tackar

Annons