Regnvatten

#1 - 13 juli 2007 07:44
Man kan ju använda "regnvatten"-metoden för att få flera malar att leka, t ex Corydoras och Panaque, som i mitt fall.
Samlar man då "äkta" regnvatten i en tunna utomhus eller tar man bara kallare vatten från kranen och tillsätter nåt medel?
#2 - 13 juli 2007 08:40
Du vill ha vatten med låg ledningsförmåga, så det rör sig om äkta regnvatten (som samlas när det regnat ett tag, så damm och smuts från taket, eller vad du använder för att samla in vattnet, hunnit spolas bort).

Alternativt kan du köpa en RO-anläggning - den producerar "regn-likt" vatten.
#3 - 13 juli 2007 12:27
jag såg en metod som enligt användarna var riktigt bra.

de hade satt en slang på utblåset på pumpen och dragit den till ett elrör. Elröret var täppt med silikon på andra sidan sen hade de borrat 5-7 hål med kanske 2-4cm's mellanrum och lagt röret över vattenytan på karet. det som då händer är ju att man simulerar regn kan man säga. vattnet droppar ner/rinner ner på vattenytan + att man får riktigt bra syressättning i karet.

De sa att det funkade skit bra för att få malarna att leka.

nackdelen med det hela är att droppljudet. man får springa och kissa var femte minut men vill man få dem o leka så kanske man får stå ut med det hehe. En annan viktig punkt är att man har en någorlunda stark pump.

Mvh Amaro
#4 - 13 juli 2007 12:44
vill Corydoras ha lågt GH?
Jag har högt GH (iaf högre än vanligt, ca GH 7-8) för att mina räkor och snäckor ska trivas. pH ligger på ca 6.5-6.8 och det är väl perfekt även för malarna.
#5 - 13 juli 2007 12:46
känns ju som att det är överdrivet jobbigt att få vatten att ånga och samla ihop ångan. Jag tänkte mer om man kunde ställa en hink utomhus och det borde tydligen funka väl.
#6 - 13 juli 2007 12:59
Jag tror ni pratar om olika saker.
Det finns fiskar som vill ha äkta regnvatten för dess kemikaliska egenskaper, som Azur berättar om. För odling av neon/kardinaltetror ska regnvatten vara bra, det är väl mycket mjukt?

Det andra är att strila ner vatten i karet för att stimulera till lek för tropiska fiskar - för att de ska tro att det är regnperiod (=dags att leka) så strilar man ner lite svalare vatten, då är nog ett rör som amaro pratar om bra. "Utblåset" på mitt ytterfilter funker enligt den prinicipen automatiskt, det filtrerade vattnet strilar tillbaka i karet och skapar bra ytrörelse. Men som sagt . kissnödighetsfaktorn för att jag har utblåset under vattenytan :)
#7 - 13 juli 2007 13:11
Jag vill ju som sagt få mina Corydoras panda att leka. Har läst att regnvatten är bra att använda, men visste inte om man bara kunde ta regnvatten i Sverige.

Egentligen är det ju samma sak som händer med dessa 2 metoder. I naturen förångas vattnet och blir moln i luften. Det regnar ner och är då destillerat (hyfsat iaf).
I karet med pump och värmare, så förångas vattnet och rinner ner i en ny behållare med endast förångat vatten, som då är destillerat.

För att bevsara mig själv. Något annat än vatten följer ju inte med ångan, tex salt från saltvatten. Därför finns ju "inget" Mg eller Ca (som höjer GH) och det är mkt lågt GH i regnvatten/destillerat (RO) vatten.
Om man tillsätter extra Mg och Ca till "regnvattnet" så antar jag att man sabbar effekten? Fiskarna märker säkert att det inte är likt regnvatten och tror därför inte heller att det är regnperiod....

Tror det bästa för mig att att bara hälla i kallare vatten från kranen.
#8 - 13 juli 2007 13:41
Du kan ju testa att stimulera genom att försöka att likna regnperioden i naturen. Här en en länk där det står mycket om vad man kan göra osv, dock på engelska

http://www.aquarticles.com/articles/breeding/adolfsson_dry%20and%20rainy%20seasons.html

Annons