regnbågsormhuvudfisk, "ålar" och kulfisk :)

#1 - 20 juni 2007 09:06
Skrev in en annan tråd innom "mix fisk frågor", men jag tror att jag kan få bättre svar här ;)

Det är så att jag till hösten ska ha som projektarbete i skolan (går sista året på gymnasiet då, är ett stoort projekt löver hela året :)) att bygga ett akvarium på ca. 200 l eller strax över :) Har då redan nu börjat fundera över vilka fiskar som ska få bo där i då jag tänkte anpassa akvariet efter invånarna :)

Har blivit väldig sugen på att ha lite annorlunda fiskar, och har fastnat mycket för regnbågsormhuvudfisken, Channa bleheri. Tänkte då skaffa 1 par sånna :)
Är sedan också väldigt sugen på en större ål-liknande fisk, och har funderat på om man kan ha en zizk zack ål, Macrognathus circumcintus, tillsammans med ormhuvudena? Eller om man skulle kunna ha en "randig ormfisk", Polypterus delhezi, istället för zick zacken?
Frågan är också sedan om man får plats med fler fiskar, eller om det räcker så? Är rätt sugen på en liten grupp amazonas kulfiskar, Colomesus asellus, då de verkar vara fredliga för att vara kulfiskar och stora nog att inte bli mat för de andra ;) men frågan är då om de kanske nästan blir FÖR stora, så det blir för trångt..?

Vad tror ni? :)
#2 - 6 juli 2007 08:07
Jag har 6st channa bleheri ihop med en polypterus delhezi och det funkar fint....mkt trevliga firrar :) se bara till att ha fler än 2 channor för att sprida deras ilska för dom har en tendens att vilja slåss med varandra ;)
#3 - 6 juli 2007 08:27
Jamen det låter ju perfekt det! Då blir det en grupp channor och en delhezi i varje fall :)
Hur stort kar har du till dina?

Och tack så mycket för ditt svar! började tvivla på att jag skulle få något :p
#4 - 6 juli 2007 09:49
Jag har channa blehri tillsammans med zickzackålar i mitt 250l utan några som helst problem, de brys sig inte det minsta om varandra.
C.Blehri verkar allmänt vara en väldigt lugn och snäll fisk.
Mina channorna slåss inte nämvärt, tror det beror på att de har ganska gott om gömställen att välja mellan.
Har en delhezi i mitt andra kar, även den är en relativt lugn fisk men betydligt större och aktivare än C. Blehri. Vet inte riktigt om jag skulle kombinera Delhezi med zickzack ålar
#5 - 6 juli 2007 10:08
Rambo: Okej, men det låter ju bra! :)
Tror du att zickzack ålar skulle riskera att bli mat för delhezin, eller varför skulle du inte kombinera dem? :)
#6 - 6 juli 2007 10:18
Delhezi blir nästan en halvmeter lång, den är alldeles för stor för ett 200-liters. Övriga går nog bra, med frågetecken för Colomesus.
#7 - 6 juli 2007 10:59
Enligt zoopets artbeskrivning står det att den max blir 35 cm?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=396

Och jag som har som erfarenhet att artbeskrivningarna brukar vara i överkant, är det tvärt om i det här fallet? :p
Men är det så så får det väl bli ålarna då :)
#8 - 6 juli 2007 11:01
Kan tillägga att påtänka mått för karet (just nu iallafall ;)) är 120 cm långt, 40 cm högt och 45 djupt.
#9 - 6 juli 2007 22:27
precis som du säger så misstänker jag att åtminstonne mindre zickzackålar riskerar att bli mat åt en p.delhezi av någorlunda storlek. Skilnden i storlek mellan en 10cm blehri och en 15 cm delhezi är inte helt lätt att föreställa sig innan man ser dem jämte varandra (massan hos den större är mer än dubbelt så stor)
Zickzack ålar är ganska små aktiva och nyfikna krabater, P.delhezi är en mäktig ganska stor rovfisk, så de är inte direkt rakt av ersättare för varandra.

Kulfiskar är jätte fräna men jag har själv inte vågat pröva ha några pga deras beryktade benägenhet att tugga på andra fiskar.
#10 - 7 juli 2007 10:57
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=8116&genusname=Polypterus&speciesname=delhezi

Även om den kanske inte blir fullt så stor i akvarium, så är den fortfarande alldeles för stor för ett 200 liters enligt min mening.
Guest
#11 - 7 juli 2007 20:54
Jag har två delhezi helt underbara firrar och det kan nog tag ett tag innan de blir förstora för ett 200L de är ganska sega på att växa har jag hört
#12 - 7 juli 2007 21:02
Annars kan man ju vända på dom en gång i kvarten. :P

Jag tycker att det är på tok för litet kar. 720...
Guest
#13 - 7 juli 2007 21:52
Eller när de börjar bli för stora kan man sälja dom
#14 - 8 juli 2007 01:34
efter några år kan nog 120x45x40 bli för litet för en delhezi ...men ett 720 är verkligen overkill :p

35cm är nog det dom brukar bli, 44 har jag aldrig sett eller hört talas om (men det hade vart coolt! hehe)
#15 - 23 juli 2007 05:16
Man borde ha väldigt stora fiskar tillsammans med ormhuvudsfiskar och inte ålfiskar tillsammans med dom eftersom ormhuvudsfiskar är jätteaggresiva :/ ...Ska man ha en ormhuvudsfisk så borde man ha ett akvarium på åtminståne 6000L uppåt och dom matas med levande fisk så dom e inte billiga o ha heller..
Guest
#16 - 23 juli 2007 09:35
Aircut64 skrev:
Man borde ha väldigt stora fiskar tillsammans med ormhuvudsfiskar och inte ålfiskar tillsammans med dom eftersom ormhuvudsfiskar är jätteaggresiva :/ ...Ska man ha en ormhuvudsfisk så borde man ha ett akvarium på åtminståne 6000L uppåt och dom matas med levande fisk så dom e inte billiga o ha heller..

Vad har du fått detta ifrån? Channa bleheri är en snäll Channa och de blir inte så värst stora och de funkar att ha i ett 200L. De flesta fiskar behöver inte matas med levande fisk heller...

Annons