Regnbågsgoby-yngel

#1 - 6 januari 2008 08:55
Jippi, mina ganska nyss inköpta Tateurndina ocellicauda har fått yngel! Hanen har varit nästan bortblåst sedan några veckor tillbaka och idag var han helt plötsligt framme i akvariet igen, och då fick jag se att det simmade pyttetunna små yngel i ena hörnet av akvariet! Men det verkar faktiskt som hanen äter de små han jagar efter dem när han får syn på dem och sen ser jag inte till dem. Är det någon som känner till om det är så att när hanen vaktat boet färdigt så kan han vara en fara för ynglen? Behöver jag yngelsäkra filtret? De bor i ett 112 liters med en Fluval 2 och en Rineloricaria som enda sällskap.

Mvh
Anette
#2 - 10 januari 2008 07:31
Ingen som har lite info om Tateurndina ocellicauda?
#3 - 10 januari 2008 14:41
Huruvida "fiskföräldrar" äter sina yngel tycker jag kan variera väldigt mycket, en del individer (av olika arter alltså) tycks inte bry sig om sina yngel medan andra äter dem direkt. Så det säkraste är nog att antingen flytta ynglen eller föräldrarna när ynglen är frisimmande om du vill dra upp dem till vuxen storlek.
#4 - 11 januari 2008 12:34
Läste en artikel om denna art och där stod det att det troligtvis var honan som skulle vara hot mot yngel om de inte hade väldigt gott om gömställen, men hos mig var det enbart hanen som letade upp ynglen och troligtvis åt upp dem. Har inga yngel kvar nu så vitt jag kan se, men funderar också på om några kan ha åkt in i pumpen. Funkar det att dra en nylonstrumpa över den för att vara på säkra sidan om det skulle lyckas bli yngel igen?

Annons