Regnbågsfisk som "fjällat"

#1 - 18 januari 2010 02:03
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]225L[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Ytterfilter [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]ehm...sen i somras[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[COLOR=yellowgreen][FONT=Times New Roman][SIZE=3]---------[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Rengbågarna är i karet för tillfället. De väntar på att 720L ska bli klar[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
[COLOR=yellowgreen][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Flera olika sorter och många växter[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Stockholms vatten[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
[COLOR=yellowgreen][FONT=Times New Roman][SIZE=3]----------------[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]en gång i veckan[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]VB [/COLOR][COLOR=yellowgreen]30% idag[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]nej[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[COLOR=yellowgreen][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Dunno[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]En gång om dagen, ibland två, då med frystfoder och grönsaker[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]
[COLOR=yellowgreen][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Fisken vart dålig igår[/COLOR] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Yes, avlivning[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Yes, rengbågsfiskar skall inte vara enkla att fånga in. denna gjorde ingen motstånd att bli infångad[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Fjällar, och en röd rand som går runt hela fiskens mage[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]Nej avlivat fisken[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=yellowgreen]--------------[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
[COLOR=yellowgreen]YES [/COLOR]

[COLOR=black]En av mina Glossolepis incisus har "fjällat". märkte att det var något fel på honom idag vid 15.tiden och h*n beteede sig inte som de andra, h*n var på en och samma ställe, gäspade en del och var inte lika ivriga som de andra. [/COLOR]Höll sig för sig själv gjorde den med.
Jag tog bort h*n efter 18.00 för då verkade det som den hade börjat tappa orken.
Igår kväll var alla framme och åt och mådde toppen.

Man ska inte kunna ta så bra bilder på en rengbågsfisk, de rör konstant på sig, vilket inte denna gjorde.
[ATTACH]26796[/ATTACH]

[ATTACH]26797[/ATTACH]

En frisk och kry Glossolepis incisus.
[ATTACH]26798[/ATTACH]

Någon som varit med om liknande med andra fiskar och är det smittsamt!?!?
#2 - 18 januari 2010 19:57
Nu har jag märkt att en av mina Melanotaenia herbertaxelrodi har något på ryggen, ser ut som om den oxå har börjat fjälla....
Vad kan det vara....Svamp??

Kommer det att sluta med att jag måste avliva alla herbertaxelrodi och Glossolepis incisus ???

Har tillsatt salt i karet.
Gjorde vattenbyte innan jag tillsatte salt i karet.

Jag lyckades inte ta någon bild på den andra sidan av fisken. De kände inte för att posa mkt ikväll.

Bild ovanför.
[ATTACH]26817[/ATTACH]

En vitare fläck nära ryggfenan
[ATTACH]26818[/ATTACH]

Resterande fiskarna i karet verkar inte må dåligt, de simmar på som vanligt.
Änn har inte herbertaxelrodi börjat se ut att må dpligt, simmar med resten av gänget och äter som en häst!

Min magkänsla säger att det lär inte bli den sista fisken....
#3 - 18 januari 2010 20:26
Märkligt det där :/ har tyvär ingen aning om va det kan vara, har varit rätt förskonad mot sjukdommar i mina kar "peppar,peppar, ta i trä"
får hoppas det löser sig :(
#4 - 18 januari 2010 20:46
Fick en länk skickad till mig där det stod om fiskturberkulos
[FONT=Segoe UI][SIZE=2][COLOR=#0066cc][FONT=Segoe UI][SIZE=2][COLOR=#0066cc][FONT=Segoe UI][SIZE=2][COLOR=#0066cc]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44777[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Om det nu är så himla vanligt varför har man aldrig hört tala som det mer!?

Kan det vara så att mina fiskar har drabbat av Fisktuberkulos???

Vad ska man göra, avliva alla fiskar och malar eller "bara" regnbågsfiskarna.....
#5 - 18 januari 2010 21:44
Jag skulle tro det är någon bakteriell infektion de har fått. Isolera de sjuka fiskarna och kör något antibakteriellt medel, som t ex Furanol.
#6 - 19 januari 2010 12:30
Igår gjorde jag ett VB igen.

Imorse när jag tittade i karet på den sjuka fisken verkar det som om det vita har blivit mindre... ??

Jag ska se om det blir bättre till kvällen, om inte åker jag och köper Furanol imorgon.
#7 - 19 januari 2010 12:31
Lycka till, hoppas det löser sig.
#8 - 19 januari 2010 13:09
Jens A. skrev:
Jag skulle tro det är någon bakteriell infektion de har fått. Isolera de sjuka fiskarna och kör något antibakteriellt medel, som t ex Furanol.

Tack för tipset!!
Hoppas på att det "bara" är en bakteriell infektion :)
#9 - 19 januari 2010 13:10
PiaJo skrev:
Lycka till, hoppas det löser sig.

Det löser sig alltid på något sätt :)
#10 - 19 januari 2010 18:47
Jag som trodde det började luta sig åt ett bra håll....
Kom hem nyss och såg att fläcken har blivit mkt större... det såg nyss mindre ut :(
Jobbar natt och om han inte blivit bättre imorgon så får han simma vidare tillfiskhimlen.
Ska snacka med han jag köpte fiskarna. Han hade de hos sig innan han släppte ner de i affärn.
#11 - 21 januari 2010 13:49
Ídag avlivade jag två [SIZE=2][COLOR=#008000][SIZE=2][COLOR=#008000]Melanotaenia herbertaxelrodi. [/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]Den ena hoppade rakt upp i täckglaset och bröt nacken. Den 2.a är den som har börjat fjälla...[SIZE=2]Lite av skräckfilms scenariot.[/SIZE]
[SIZE=2]
[/SIZE]Ska idag till LGZ och fråga om de vet vad det kan vara.

För övrig ser inte fiskarna så glada ut :( Kippar efter andan vid vattenytan så jag gjorde ett nitrittest för att se om det kunde vara något sånt. Nitrittestet visade 0. Har gjort ett 20% vB. Får hoppas att de piggnar till snart.
#12 - 22 januari 2010 12:53
Fick svar från en vän i Australien som kollade upp bilderna och symtomen på regnbågsfiskarna och han misstänkte Oodinosis.

"I saw your photos of the sick fish, it's not easy to diagnose a disease from a photo, but it looks like "Velvet disease", also known as oodinosis, the skin eventually falls of the fish if it is not treated. Treatment is Copper sulfate (CuSo4) at a dosage of 0.15ppm (parts per million). Plants should be removed from the aquarium as copper is toxic to plants.
The micro-organisn that causes the disease is the result of either malnutrition or a build up of organic matter in the aquarium. After cleaning the tank, try adding 1 teaspoonful of salt for every gallon of water to prevent reinfection , this also helps avoid fungal infections that usually follow the disease. Fish do recover and the scaring usually clears up. Don't use the net in any other tank until it has been disinfected (bleach solution of 20%)."

Skönt att veta att det inte var fiskturberkulos ialf!
#13 - 22 januari 2010 15:01
O fasen, Oodinum? Då funkar samma medciner som man vanligtvis har mot vita prick, har jag för mej?
Bilagor:
#14 - 22 januari 2010 15:37
Jens A. skrev:
O fasen, Oodinum? Då funkar samma medciner som man vanligtvis har mot vita prick, har jag för mej?

Frågan är om man ska medicinera hela karet med ALLT i. Har inga regnbågar med symptom kvar :( fick avliva alla igår.

Vet ej, men jag har den medicin man behandlar mot vita prick hemma.... Hoppas det kan vara så enkelt!
#15 - 23 januari 2010 12:45
Tycker nog du skall göra det. Vitaprickmedicin tar inte kål på filterbakterierna, iallafall.
#16 - 24 januari 2010 11:39
Jag tar och sätter igång Ikväll. Skiter i att mina malar ligger på ägg. Har de lekt får de leka igen i det stora karet :) När de blivit friska :)

Annons