Ursprungligen skickat av Inge Ting
1. Vad är priset per styck ung.?
2. Har ni några förslag på trevliga & lättskötta regnbågsfiskar?
3. Är de lätta att hålla?
4. Har ni några tips för nybörjaren på regnbågsfisk?
(har aldrig haft regnbågs fisk, har nog knappt sett en=)
5. För ett snyggt akvarium vad ska jag ha för fiskar som passar med regnbågsfiskar?
6. Är de svåra att få tag i ute i handeln?
7. Vilken typ av akvarium vill de ha(mycket växter, berg, mörk botten, flytväxter o.s.v.)?
8. När jag läser här på zoopet ser jag bara att de är stimfiskar.
Från tidigare svar har jag fått att det blir rörigt med två stim.
Men en del stim fiskar "stimmar" sig inget vidare.
Hur är det med regnbågsfisken?
1. Mina regnbågar har kostat 45-84 kronor styck. Melanotaenia Boesemani, Incisus glossolepis och Melanotaenia Trifasciata har jag.De röda var dyrast, Trifasciatorna billigast.
2. De 3 ovanstående är lättskötta. 3 stycken av mina M. boesemani har fått sår på kroppen och avlivats. Har läst att det är vanligaste bekymret med regnbågar, att de kan få sårbildningar. De små arterna och de blåögda ska vara känsligare.
3. De äter allt, jag byter 1/3 av vattnet varannan vecka, har 25-26 grader varmt i karet, mycket växter, 2-3 mm grus. pH 6,8-7. KH 3
4. Tips 1: Ha fler fiskar av få sorter istället för fisksoppa. Jag visste inte riktigt vad jag ville ha, så därför har jag 3 olika arter. Men idag vet jag att det skulle varit snyggare med ex. 20 stycken M. boesemani i karet. Dessuton är mina M. Trifasciator av 2-3 olika arter, en sort vet jag inte ens namnet på...
Tips 2: De hoppar, högt och långt. Ha akvariet ordentligt övertäckt. Även vid inkoppningen kan de hoppa ur påsarna, 2 av mina fiskar "koppade in sig själva", rena turen att de inte landade på golvet istället för i akvariet. Du kan dessutom få en regnbågsfisk i ansiktet vid matning, har hänt några gånger. De är som sagt mycket mat-/hoppglada.
5. Jag har Botia striata, ancistrusar och corydoras på botten + ett stim med siamesiska algätare + ett antal Amano-räkor. Alla verkar trivas ihop.
6. Vanliga zooaffärer brukar inte ha mycket hemma, men det mesta går att beställa. Akvarielagret och Akvarieleasing i Stockholm brukar alltid ha någon art hemma. Men kolla att de är rätt sort! Mina M.Trifasciata visade sig vara 3 olika arter när de växte upp, de är från Akvarielagret. De bara fyller på nya sändningar i karen, det kan vara några kvar från tidigare leverander, kanske inte samma som de nya har jag märkt. ( Så fick jag förklarat för mig att det blev "fisksoppa" av Trifasciatorna.
7. Gott om simutrymme och växter, pH runt 7 passar de flesta. Finns några Trifasciata som gillar hårt vatten, Goyder river tror jag... Om akvariet får direkt solljus några timmar på morgonen så får man se regnbågarna i sina riktiga lekdräkter. De ska vara verkligt färggranna då.
8. Stimmar och stimmar. Blir de rädda så klumpar de ihop sig, gärna längst bak i akvariet. Annars sprider de ut sig ganska bra. En del av de största hanarna verkar ha lite revirtänkande, men de slåss inte med varann.
Länkar till ett par bra sidor om regnbågsfiskar:
http://members.optushome.com.au/chelmon/(Bra om skötsel mm)
http://www.angfa.org.au/frames.html
http://www.australianrainbowfish.com/index.htm (finaste bilderna!)