Regnbågs och fjärilsciklider

#1 - 29 oktober 2009 00:57
Får väl inviga mitt account här på Zoopet med att skriva här :)

Hej på er.
Har bara en liten fråga, skaffade nyss in ett 525 liters akvarium som jag hade tänkt ha dvärgciklider i, hur många kan jag ha, funderar på vilka jag ska ha, några tips på vilka som är snygga :)

(ändrade inlägget lite därför rubriken inte stämmer med frågorna,sry)
#2 - 4 november 2009 13:49
Min absoluta favorit är Apistogramma hoignei (obs! INTE hongsloi!!!!:d)

Jag tycker det är bäst att satsa på en art, eller två lite olika, än att blanda jättemycket.

Ta t.ex. Fjärilsciklider och A.hoignei, två lite större grupper(5-6 stycken av varje/2-3 par?) och låt dem själva välja revir och para ut, det funkar nog bäst. Lycka till!

PS: de två arter jag nämner är mestadels "bottenlevande", du behöver nog någon fisk som lever mer i de övre skikten också! Kanske en grupp bilbukar och någon levandefödare? DS
#3 - 7 november 2009 02:07
Apistogramma hoignei är riktigt fin, är den svåra att sköta? hittade ingen artbeskrivning på den, ok 2 grupper om 5-6 individer låter som jag tänkt :D
tror du Hoignei skulle funka ihop med en grupp Apistogramma cacatuoides eller är det risk att det blir fight i karet då?
funderar på Hemigrammus erythrozonus (glödbandstetra), levandefödare, ja du va ska man välja där hehe förslag?
#4 - 9 november 2009 12:52
Hoignei är fina, men problemet är att de kan/är svåra att få tag i, men de är lätta att sköta när du väl fått tag i ett par, eller ännu hellre två-tre par. De leker oftast så fort de boat in sig i akvariet, i alla fall hos mig! Själv tycker jag inte du skall hålla två så pass lika arter tillsammans, det blir svårt att skilja på honorna om inte annat, så satsa hellre på A. hoignei ELLER cacatuoides och en grupp fjärilar.... Lycka till!
#5 - 9 november 2009 12:56
Hade kakaduor och Opal Borelli i 310l, oavsett alla gömställen hittade hanarna varandra och kakaduorna är 10 ggr elakare än Opal.
Kakaduorna är mycket enkla och tåliga de har lekt 2 ggr i 70l karet.
Opal Borelli är tåliga av sig oxå, aldrig märkt ngt, har nu de i ett 40l, lek på g! :D
#6 - 9 november 2009 12:57
HMMMM...annars är borelli av alla varianter kända för att vara väldigt "skarpa" i temperamentet.....men det är klart, en dubbelt så stor cacatuoideshane kanske de får stryk av ändå....
#7 - 9 november 2009 12:58
Mina är väldigt mesiga!! Fast honorna är skarpa mot varandra. Mesiga mot andra fiskar.
#8 - 9 november 2009 13:00
Nubi skrev:
Mina är väldigt mesiga!! Fast honorna är skarpa mot varandra. Mesiga mot andra fiskar.

Kan så vara, sedan beror det ju också på om de är i lekstämning/har yngel eller inte....:d
#9 - 9 november 2009 13:06
gustinger skrev:
Apistogramma hoignei är riktigt fin, är den svåra att sköta? hittade ingen artbeskrivning på den, ok 2 grupper om 5-6 individer låter som jag tänkt :D

tror du Hoignei skulle funka ihop med en grupp Apistogramma cacatuoides eller är det risk att det blir fight i karet då?

funderar på Hemigrammus erythrozonus (glödbandstetra), levandefödare, ja du va ska man välja där hehe förslag?

Vad var det för regnbåge du hade tänkt??
#10 - 9 november 2009 13:08
Nubi skrev:
Vad var det för regnbåge du hade tänkt??

Regnbågsciklid (a.agassisii) var det väl?:confused:
#11 - 9 november 2009 13:14
Det står regnbågs, då trodde ja han menade typ regnbågsfiskar Melanotaeniidae
#12 - 9 november 2009 14:37
Nubi skrev:
Det står regnbågs, då trodde ja han menade typ regnbågsfiskar Melanotaeniidae

mm skrev lite illa på frågan där [:I], jag tror jag drog alla dvärgciklider över en kant när jag skrev regnbågsciklider, det va innan jag hade läst så mycket om dom,så jag drog nog alla över en kant när jag såg a.agassisii hehe man lär så länge man lever. pratade lite med killen i en butik här i stan, han skulle kolla vilka möjligheter han hade att ta hem Hoignei så man får väl hålla tummarna efter nyår, får nog vänta att köpa tills dess så det hinner växa till sig lite i karet. K kör bara på en av dessa låter rätt rimligt, fjärilar är ju såå super snygga oxå så jag gråter ju inte över att behöva ha dom :D
Några förslag på levandefödare och annat tar jag gärna :) va kör ni för fiskar ihop med era Ap?
tänkte lite på malar, pansarmalar ligger högt på listan, funkar det ihop? eller ska jag köra på någon ancistrus?
#13 - 9 november 2009 20:32
När det gäller levandefödare har jag testat lyrstjärt Blackmollys, platy (orange) och svärdbärare (ej de klassiska röd/svart) Billiga och trevliga fiskar :)
Kör man på de mer ovanliga kan man sälja ynglen när de börjar bli lite trångt i karet :)

Pansarmalar är riktigt trevliga :) Pandor är jätte popis nu (dyra med) och helst ska man ha ett stimm på 12st :)
Själv ska jag spara till att köpa Venezuela cordys :D DE är coola :D
#14 - 9 november 2009 20:52
Venezuela cordys??? hmm sökte men hittade inget om dessa, har du bild :D
#15 - 9 november 2009 20:56
#16 - 9 november 2009 21:04
Tackar, den va riktigt nice :D, ska du ha dom tillsammans med dina 12 pandor och dina Ap`? är pansarmalar lika bra algätare som andra malar? ursäkta att jag kanske ställer lite knäppa frågor, inte så insatt i pansarmalar ännu :)
#17 - 10 november 2009 14:49
Har inga pansarmalar, men blir det så kommer de att få bo i mitt 310l med fejk pitbull malar :)

Mina Ap. ena paret bor i 40l och de andra i 70l :) så inga går ihop med malarna.
Däremot så tror jag inte att Ap blir störda av pansarmalarna :)
#18 - 10 november 2009 22:42
Nubi skrev:
Har inga pansarmalar, men blir det så kommer de att få bo i mitt 310l med fejk pitbull malar :)

Mina Ap. ena paret bor i 40l och de andra i 70l :) så inga går ihop med malarna.

Däremot så tror jag inte att Ap blir störda av pansarmalarna :)

ok, va har du för algätare, vill inte ha ancistrus med mina Ap då jag hoppas på yngel, hmm eller det kanske Ap föräldrarna fixar själva med att jaga bort från äggen. Får väl testa mig fram om inte annat :D
#19 - 11 november 2009 01:20
Tjena,

Otocinclus är en trevlig algätare som far runt överallt i akvariet, den går bra att ha tillsammans med ett lekpar i Apistogramma släktet.. jag har 10st i min 720l balja, men kommer nog fylla på med 20st till.

Om du inte bestämt dig ännu för vilken apistogramma du vill ha så rekomenderar jag starkt Apistogramma Baenshi "inka" , Ap. Veijita och Ap. Hongsloi...

Jag skulle även satsa på nån av de lite "finare" zoobutikerna när du handlar Apistogramma(och annan fisk med för den delen;) ), har fått många dåliga exemplar från de stora kedjorna bl.a

Man kan stirra sig blind på många bilder av detta släktet som finns runt om på internet, men gå och se dom live innan du bestämmer dig för vilken du du vill ha! :D
Bilagor:
#20 - 11 november 2009 08:10
Själv håller jag ett par Gröna bågfensciklider i ett litet kar och har fastnat ordentligt för denna mycket vackra, trevliga och lättskötta ciklid!

En rolig och trevlig levandefödare jag håller ihop med dessa är Endlers, hanarna är som små juveler!

En annan mer yt och mellanlevande trevlig firre tillsammans med små dvärgciklider är Paradisfisken eller Makropoden som den åxå heter!

i det karet som jag har mina ciklider och Endlers har jag åxå panda pansarmalar, jättetrevliga gynnare som håller rent på matrester, men som alla andra pansarmalar är dom inte mycket att hurra för när det kommer till algätning!

Väl mött/I
#21 - 11 november 2009 09:39
gustinger skrev:
ok, va har du för algätare, vill inte ha ancistrus med mina Ap då jag hoppas på yngel, hmm eller det kanske Ap föräldrarna fixar själva med att jaga bort från äggen. Får väl testa mig fram om inte annat :D

Har två (måndagsexemplar) siameser. De var duktiga när de var små, men nu är de feta fula och gör ingen nytta i karen.
Räkor och snäckor har jag som städpatrull i mitt 225l och de sköter det fint :)

Skärpsnäckorna i 310l är många och sköter karet fint oxå, de blir mat till mina A. Helenor :)

Duktiga städpatruller är snäckor & räkor. Jag har inte träffat på en enda fisk som städar oavsett ålder och storlek. När de kommer upp i en viss storlek slutar de att städa. Kolla bara på siameser. Skittrist.

Ancistrus har jag inte tillsammans med mina AP. Aldrig stoppat ner Ap. tillsammans med de( varför vet jag inte.)
Mina Ap. bor tillsammans med borneo sucker, de "malarna" är dumsnälla.
#22 - 11 november 2009 13:13
Siamensisar är alltid bättre algätare som små, men om du åker bort en längre tid, eller håller dem separat i ett akvarium med mycket alger utan att de får någon annan mat så kommer de äta alger även då...

Men det var ju inte det tråden handlade om, hur går det med dvärgcikliderna?
#23 - 11 november 2009 14:09
Får man mumsigare mat än alger så är det självklart att fiskarna väljer det :)
#24 - 11 november 2009 14:48
Jag tycker Otocinclus är grymt mycket bättre än Siamensis!
#25 - 12 november 2009 00:05
tummen skrev:
Siamensisar är alltid bättre algätare som små, men om du åker bort en längre tid, eller håller dem separat i ett akvarium med mycket alger utan att de får någon annan mat så kommer de äta alger även då...

Men det var ju inte det tråden handlade om, hur går det med dvärgcikliderna?

Det är lungt, vet att detta inte är någon projekt tråd, men spånar gärna iväg lite om olika fiskar man kan ha tillsammans med Ap., vill ju att dom ska trivas i den miljö som dom blir påtvingade, utan jobbiga grannar som sabbar så väl parning som ledighet :d

Otocinclus verkar vara väldigt intressanta små gynnare, får ta en runda runt i stan och kolla om dom finns någonstanns, kan inte lägga på minnet att jag sett några av denna arten någonstanns innan du nämnde dom.

Klarar sig räkorna från att bli uppätna av resten av invånarna i karet hos dig Nubi eller försvinner det en och annan räkling då och då? hade varit lite kul med räkor annars :)

Hur vet man föresten att man inte får ett "måndags ex" av sin Ap. finns det något som man ska kolla extra efter förutom om dom är pigga och ser bra ut? vore ju trist om dom stackarna gick och dog *poff* :confused::confused:

håller fortfarande på att bestäma mig för vilken sorts Ap. jag ska introdusera i mitt kar, men lutar lite åt Baenshi dom är super snygga
#26 - 12 november 2009 12:52
Markus1984 skrev:

Har inte haft de ännu så jag kan inte uttala mig om dessa små varelser :) snygga är de ialf! :D
#27 - 12 november 2009 12:55
gustinger skrev:
Det är lungt, vet att detta inte är någon projekt tråd, men spånar gärna iväg lite om olika fiskar man kan ha tillsammans med Ap., vill ju att dom ska trivas i den miljö som dom blir påtvingade, utan jobbiga grannar som sabbar så väl parning som ledighet :d

Otocinclus verkar vara väldigt intressanta små gynnare, får ta en runda runt i stan och kolla om dom finns någonstanns, kan inte lägga på minnet att jag sett några av denna arten någonstanns innan du nämnde dom.

Klarar sig räkorna från att bli uppätna av resten av invånarna i karet hos dig Nubi eller försvinner det en och annan räkling då och då? hade varit lite kul med räkor annars :)

Hur vet man föresten att man inte får ett "måndags ex" av sin Ap. finns det något som man ska kolla extra efter förutom om dom är pigga och ser bra ut? vore ju trist om dom stackarna gick och dog *poff* :confused::confused:

håller fortfarande på att bestäma mig för vilken sorts Ap. jag ska introdusera i mitt kar, men lutar lite åt Baenshi dom är super snygga

Mina räkor simmar bland fiskarna och tror de är coolast i stan. Självklart går det åt några räklingar från körsbärsräkorna, men det gör mig inget :) så länge de låter mina stora räkor vara ifred så är ja nöjd :)

Har du ett kar som gått ett bra tag så lär nog inte det vara några större problem vilka AP. du skaffar dig :) De är inte så jätte känsliga som många tror de är. Tips är att köpa från privatpersoner, hobbyodlare Eller BRA fiskaffärer :)

ska du starta upp ett kar med AP. Baenshi? nu förstod ja inte....
#28 - 12 november 2009 22:01
Nubi skrev:
Mina räkor simmar bland fiskarna och tror de är coolast i stan. Självklart går det åt några räklingar från körsbärsräkorna, men det gör mig inget :) så länge de låter mina stora räkor vara ifred så är ja nöjd :)

Har du ett kar som gått ett bra tag så lär nog inte det vara några större problem vilka AP. du skaffar dig :) De är inte så jätte känsliga som många tror de är. Tips är att köpa från privatpersoner, hobbyodlare Eller BRA fiskaffärer :)

ska du starta upp ett kar med AP. Baenshi? nu förstod ja inte....

nä, har ingen aning om vilken Ap jag ska välja ännu, finns så många olika snygga, men sett att dom har Baenchi inne hos fiskaffären, men ska kolla runt lite till, är rätt velig ännu ^^ vill som du skriver få tag på en "bra" affär så jag slipper måndags ex :)
#29 - 13 november 2009 12:07
Har du startat upp ditt kar ännu?

Växsjö, det är inte "långt" från Ansjos hem. Han har ett par schyssta fiskaffärer han shoppar på, Du kanske han få lite tips av honom :)
#30 - 13 november 2009 17:50
Jupp karet står på "Jäsning" med 5 golden molly 5 siameser och 5 guppy, har stått en vecka nu, håller väl mest på att plantera massa växter nu.
oh fasen får hoppas han kan ge lite tips då på bra affärer :D
#31 - 14 november 2009 16:02
aha, trodde du skulle starta karet med att "jäsa" med Ap. *skratt*
Pm:a honom :) Han e (av några) fiskgurun enligt mig och Karrokaja ;) *hihi*
#32 - 15 november 2009 00:26
Nubi skrev:
aha, trodde du skulle starta karet med att "jäsa" med Ap. *skratt*

Pm:a honom :) Han e (av några) fiskgurun enligt mig och Karrokaja ;) *hihi*

Nja, "jäsa" in det med Ap kan nog bli lite dyrt i längden hehe ;) så vågad inom akvaristik har jag inte blivit så jag vågar utsätta dom för provningen att funka som inkörningsfisk :)

ska ta och PM:a honom om det direkt nu när jag ändå jobbar natt, då håller jag ju mig vaken iallafall :D
Bilagor:
#33 - 15 november 2009 20:07
Ursh fy! jobba natt (ska jag säga som alltid tar natt skiftet på jobbet) Det är OK om man har något att göra, suger när allt är lugnt.
Gör som Ansjo, sova igenom skiftet ;)
#34 - 16 november 2009 00:46
jag är rätt nöjd att det är lungt med tanke på var jag jobbar :) men visst man håller sig iallafall vaken om det händer något, tur man kan kolla på film och surfa lite iallafall :D, fick tips om Åleds hemsida an Ansjo och kollade runt där, jädra måste ta mig till Åled nu bara hehe, hör jag ordet familje utflykt från sambon så vet jag va vi ska hehe
#35 - 16 november 2009 08:06
Markus1984 skrev:

Det beror förstås också på vilka alger man vill bli av med.;):D Har man tofs- eller penselalger så är det Siamensis (små exemplar) som gäller.

Men visst är Ottosar fina, en personlig favorit måste jag erkänna.:)
#36 - 16 november 2009 08:08
Nubi skrev:
Har du startat upp ditt kar ännu?

Växsjö, det är inte "långt" från Ansjos hem. Han har ett par schyssta fiskaffärer han shoppar på, Du kanske han få lite tips av honom :)

Växjö? Det är inte så himla nära Varberg, inte i tid i alla fall.....:D Men visst, t.ex. Åleds akvarium utanför Halmstad är ju aldrig fel att besöka.....:)
#37 - 16 november 2009 10:00
gustinger skrev:
jag är rätt nöjd att det är lungt med tanke på var jag jobbar :) men visst man håller sig iallafall vaken om det händer något, tur man kan kolla på film och surfa lite iallafall :D, fick tips om Åleds hemsida an Ansjo och kollade runt där, jädra måste ta mig till Åled nu bara hehe, hör jag ordet familje utflykt från sambon så vet jag va vi ska hehe

Kombinera Utflyckt med picknick korg och sen på hemvägen en sväng till Fiskäffären. Finns säkert någon outlet i närheten som du kan locka dit henne m :)
#38 - 16 november 2009 10:02
tummen skrev:
Växjö? Det är inte så himla nära Varberg, inte i tid i alla fall.....:D Men visst, t.ex. Åleds akvarium utanför Halmstad är ju aldrig fel att besöka.....:)

Geografi är inte min starka sidan :D Vet bara att om man ska åka från Växsjö till Ullared så finns det en skylt där det står Varberg 7mil..... eller vare 7km.
Jag brukar för det mesta sova i bilen :)
#39 - 16 november 2009 11:33
Hej gustinger. Är själv Växjöbo. Tassar o morrhår tar hem fisk från Arnolds. Tala med Mats, han kan fixa det mesta.
Akvarielandet kan oxå få hem fisk från de flesta fisklistor. Han handlar dessutom med Mankan o genom honom kan du säker även få hem riktiga rariteter.
Stoby vet ja inte riktigt hur mycke dom har inne, har inte varit där på ett tag.´
#40 - 16 november 2009 12:28
Nubi skrev:
Geografi är inte min starka sidan :D Vet bara att om man ska åka från Växsjö till Ullared så finns det en skylt där det står Varberg 7mil..... eller vare 7km.

Jag brukar för det mesta sova i bilen :)

Det kan mycket väl stå 7 mil, det beror helt på vilken väskylt du tänker på:p, men annars är det väl 2,5 mil från Ullared till Varberg ungefär.
#41 - 16 november 2009 12:33
gustinger skrev:

Om det finns A.baenchi inne i butiken så testa dem. ;) Livet är långt (för det mesta[:o]) så du kan ju alltid skaffa andra Apistogrammor längre fram. Annars kan jag tipsa om auktionerna i Göteborg nu den 28/11 och i Malmö i vår någon gång, då får du tag i garanterat svenskodlat till bra priser och direkt från privatperson.:d
#42 - 16 november 2009 20:29
tummen skrev:
Det kan mycket väl stå 7 mil, det beror helt på vilken väskylt du tänker på:p, men annars är det väl 2,5 mil från Ullared till Varberg ungefär.

Jag säger ju det! jag och geografi går inte ihop. (och så ska jag ta mig ner till tyskland i februari, who knows vart man hamnar :D....skönt att sambon åker med)
Bilagor:
#43 - 17 november 2009 11:05
Om du har vägarna förbi Kristianstad, så rekomenderar jag Kristianstads Zoologiska, den är jättebra och dom är kräsna med grossister och har flera olika. Dom har en massa dvärgciklider där, jag köpte mina Ap.Hongsloi där. Men jag varnar dej man blir sugen på massa olika akvarier tex, salt och diskus.
#44 - 17 november 2009 12:31
Nubi skrev:
Jag säger ju det! jag och geografi går inte ihop. (och så ska jag ta mig ner till tyskland i februari, who knows vart man hamnar :D....skönt att sambon åker med)

Ja det verkar vara bra med en "GPS"....:d
#45 - 17 november 2009 16:37
Nej, jag ska vara den enda svensken som icke har gps i min bil! :D
#46 - 17 november 2009 23:20
Nubi skrev:
Nej, jag ska vara den enda svensken som icke har gps i min bil! :D

hehe då är vi 2 ;)

kristianstan, hmm ligger ju inte jätte långt här ifrån (tror jag som nubi så är jag dålig på geogra...va för något hehe) ska kolla först med Tassar och morrhår och se om dom kan fixa den sorten jag är ute efter :D kan ju ha tur :)
#47 - 17 november 2009 23:24
geografi *hihi* eller vare geometri...ne geografi, för geometri är trianglar, rektanglar, Pi och cirklar osv. Sånt kan jag ;)

Kan du inte ringa till affären och höra om de har den fisken inne så du slipper åka långt åt shotahejiti och så har de inte fisken inne, onödig resa
#48 - 17 november 2009 23:26
Nubi skrev:
geografi *hihi* eller vare geometri...ne geografi, för geometri är trianglar, rektanglar, Pi och cirklar osv. Sånt kan jag ;)

Kan du inte ringa till affären och höra om de har den fisken inne så du slipper åka långt åt shotahejiti och så har de inte fisken inne, onödig resa

hmm sant hehe varför tänkte jag inte på det hahaha får skylla på att det är sent..eller?? ;) ska göra det, kan ju vara bra att veta att dom har "den" inne innan man drar med familjen på sina "äventyr" ;)
#49 - 17 november 2009 23:50
bara en sån där smart liten tanke ;)
#50 - 19 november 2009 03:04
Oh tror jag har hittat den Ap jag vill ha nu :D Apistogramma bitaeniata, super snygga :) men den känns rätt svår att få tag på, får ringa runt lite och se om någon kan ta hem :D
#51 - 19 november 2009 13:51
De är grymt coola!!
Är det de du ska ska ha i ditt 400l? eller hur stor var karet nu igen? 525l ser jag nu :) Kanske så att du ska köpa mer än 3 st då :)
#52 - 19 november 2009 14:02
gustinger skrev:
Oh tror jag har hittat den Ap jag vill ha nu :D Apistogramma bitaeniata, super snygga :) men den känns rätt svår att få tag på, får ringa runt lite och se om någon kan ta hem :D

Riktigt snygg ciklid :D skulle gärna vilja ha ett par av dom själva! Om du får tag på några, skriv vad du får betala för dom :)
#53 - 19 november 2009 14:10
Andrem du ska ha allt du ;)
#54 - 19 november 2009 14:12
Nubi skrev:
Andrem du ska ha allt du ;)

Haha, ja, jag måste ju fylla akvariet med något och ju mer fiskar jag ser, desto mer vill jag ha. Alltid bra att veta vad det finns att välja bland och sådant :)
#55 - 19 november 2009 14:33
känner igen mig, så var jag oxå när jag hade 150l :)
#56 - 19 november 2009 14:34
Nubi skrev:
känner igen mig, så var jag oxå när jag hade 150l :)

Plus att jag har inte bestämt mig vilka andra fiskar som ska vara i akvariet :p så alla dessa trådar är massor med tips :D
#57 - 19 november 2009 16:00
Nubi skrev:
De är grymt coola!!

Är det de du ska ska ha i ditt 400l? eller hur stor var karet nu igen? 525l ser jag nu :) Kanske så att du ska köpa mer än 3 st då :)

hade tänkt mig 6 st iallafall, 2 hanar och 4 honor, borde väl funka,får sätta ner lite halva kokosnötter i karet så dom håller sig runt var sin sida av karet, man vill ju inte ha street fight bland dom.
Sen hade jag tänkt ha ungefär samma mängd fjärilar, men vet inte om jag ska strunta i det, vill inte att dom ska bli förtryckta, eller skulle det kanske funka, någon som vet?

Andrem, hittar jag några så skickar jag var,hur,vem,och hur mycket st till dig :)
#58 - 19 november 2009 19:32
Bra antal Ap :) Med många gömställen, växter så tror jag inte hanarna kommer att bråka om en enda revis på hela oceanen (in this case 525l)
#59 - 20 november 2009 11:08
gustinger skrev:

Här har du en lista med grossister, http://fisklista.akvarielagret.se/?query=Apistogramma+bitaeniata&fish_list%5Bsupplier_id%5D=
sen är det bara att hitta någon som tar hem från dem. :)
Min handlare i kristianstad tar hem från glaser iaf.
#60 - 20 november 2009 20:34
ah va nice, tackar :) men jästingars vilket pris det va på dom hehe aja smakar det så kostar det :D
#61 - 21 november 2009 02:05
Det är ju inte grossistpris, utan stockholmpris. Men sidan är bra, eftersom dom har de största grossisterna så får man ett någotlunda hum om vilka fiskar man kan få tag på och så att man inte blir lurad på priset.
#62 - 21 november 2009 11:32
gustinger skrev:
hade tänkt mig 6 st iallafall, 2 hanar och 4 honor, borde väl funka,får sätta ner lite halva kokosnötter i karet så dom håller sig runt var sin sida av karet, man vill ju inte ha street fight bland dom.

Sen hade jag tänkt ha ungefär samma mängd fjärilar, men vet inte om jag ska strunta i det, vill inte att dom ska bli förtryckta, eller skulle det kanske funka, någon som vet?

Andrem, hittar jag några så skickar jag var,hur,vem,och hur mycket st till dig :)

Jag har kanske överdrivit lite grann när jag skrivit om fjärilarna, dessa kan vara rätt "skarpa" i temperamentet, jag har till och med sett dem köra bort stora centralamerikanska ciklider vid något tillfälle....(obs, inte i mitt eget akvarium, det var tillfällig lösning i offentlig lokal) så du kan nog med gott samvete satsa på ett test med A.bitaeniata+ fjärilsciklider.
#63 - 21 november 2009 14:03
tummen skrev:
Jag har kanske överdrivit lite grann när jag skrivit om fjärilarna, dessa kan vara rätt "skarpa" i temperamentet, jag har till och med sett dem köra bort stora centralamerikanska ciklider vid något tillfälle....(obs, inte i mitt eget akvarium, det var tillfällig lösning i offentlig lokal) så du kan nog med gott samvete satsa på ett test med A.bitaeniata+ fjärilsciklider.

Jag har ett 110l akvarie med mycket växter och gömställen, ett par Ap.Hongsloi. Skulle jag kunna ha fjärlciklider i mitt akvarium, och isf. ska jag har ett eller två par? :confused:
#64 - 21 november 2009 18:41
Personligen skulle jag inte ha dessa två tillsammans i ett kar.

Jag hade fjäilar 6st och 4 av 6 bildade par och de två paren hade jag senare i ett eget kar. De gick ihop med mollysar och malar och kunde vara riktigt tuffa om malarna eller mollysarna kom för nära ynglen. ( Sen dog en efter en efter en. hade tre kvar och de gav jag bort)

Jag vet inte hur dann det skulle funka med att ha Ap. som är lite klenare tillsammans med fjärilar. Har du fler akvarium så testa och se om de går ihop om inte kan du dimpa ner fjärilarna eller Ap. i ett eget kar.
#65 - 21 november 2009 22:36
Nubi skrev:

Jag hade fjäilar 6st och 4 av 6 bildade par och de två paren hade jag senare i ett eget kar. De gick ihop med mollysar och malar och kunde vara riktigt tuffa om malarna eller mollysarna kom för nära ynglen. ( Sen dog en efter en efter en. hade tre kvar och de gav jag bort)

Jag vet inte hur dann det skulle funka med att ha Ap. som är lite klenare tillsammans med fjärilar. Har du fler akvarium så testa och se om de går ihop om inte kan du dimpa ner fjärilarna eller Ap. i ett eget kar.

Jag har bara ett kar. Jag har ju fallit för bolivian, dom ska ju vara lite fredligare, har jag hört. Men det kanske inte stämmer. :confused:
#66 - 21 november 2009 22:37
Nubi skrev:

Oh kan inte hjälpa att tycka att dom är förbaskat fina:) ska upp och prata med lite folk om hur stor chansen är att fixa in den Ap jag är ute efter, hur lång tid brukar det på ett ungefär ta från det att beställning är gjord av djur affär tills dom har den från grosisten?
#67 - 22 november 2009 18:04
Snart äre löning ;) blir det utflykt med familjen till fiskaffären då? :)
#68 - 22 november 2009 18:51
Jupp sitter som på nålar ^^ nu när karet är inkört så ska dom nog trivas, får väl se om jag har tålamod att vänta på leverans om dom kan beställa, eller om det blir några dom har inne i butiken ;)

får hålla tummarna att dom kan få tag på bitaeniata, och att det isåfall inte tar 8veckor (överdriver lite ) får ta och peta i fjärilarna först om inte annat
#69 - 22 november 2009 18:55
Peta i fjärilarna först :) köp ett antal på 6-8 st :) De är super roliga! och de kan bli jätte sociala och ska titta och inspektera så fort man kommer i närheten av karet :)

Våra kunde sitta och titta på oss när vi satt och tittade på tv :)
#70 - 22 november 2009 19:53
Nubi skrev:
Peta i fjärilarna först :) köp ett antal på 6-8 st :) De är super roliga! och de kan bli jätte sociala och ska titta och inspektera så fort man kommer i närheten av karet :)

Våra kunde sitta och titta på oss när vi satt och tittade på tv :)

får göra det :D ska be dom vara noga i affären så jag får rätt antal honor och hanar, då kanske jag klarar att vänta ett tag på dom Ap jag vill ha. kan ju hålla på att plantera ännu mer växter medan jag väntar om inte annat :)
#71 - 23 november 2009 08:15
Nubi skrev:

Nja 110 liter är lite litet, när en art (vilken som helst av dessa) kommer i lekstämning så betraktar de hela ytan i akvariet som sitt revir. Dags för ett akvarium till kanske?
#72 - 23 november 2009 08:20
gustinger skrev:
hur lång tid brukar det på ett ungefär ta från det att beställning är gjord av djur affär tills dom har den från grosisten?

Allt beror på om grossisterna har den art du vill ha inne, vilket inte alltid är fallet, vissa arter förekommer bara sporadiskt på beställningslistorna. Men vem vet, du kanske har tur?:)
#73 - 23 november 2009 11:14
tummen skrev:
Nja 110 liter är lite litet, när en art (vilken som helst av dessa) kommer i lekstämning så betraktar de hela ytan i akvariet som sitt revir. Dags för ett akvarium till kanske?

menar du att ett 110l för fjärilar är för små?
eller 110l är för smått för kakaduor?
Förstod inte :)

Jag hade mina 6 fjärilar i ett 150l tillsammans med mollysar och massor av gömställen, funkade kanoners.

Mina kakaduor går ensamma i ett 70l akvarium, just för att de blir elaka vid lek.
#74 - 23 november 2009 14:22
tummen skrev:

Menar du vilken ciklid som helst? Mitt Ap-par bryr sig varken om endler eller sewellior.
#75 - 24 november 2009 14:06
Va uppe på den lokala fiskbutiken idag och frågade om det gick beställa Apistogramma bitaeniata, det låg redan en beställning på en 5-6 par som borde komma in om ca 2 veckor, om dom nu kom, senaste beställningen dom gjorde på just bitaenaiata kom inte alls. får helt enkelt hålla tummarna att dom kommer in denna gången. tyvär sålde dom bara parvis så mina planer på 2 hanar och 6 honor gick inte som jag tänkt, får ta 2-3 färdiga par istället. glömde dock fråga va dom låg på för pris :/ men men det kvittar bara jag får tag på dom, blev även inköpt en massa växter som åkte ner i karet, kollade på lite fjärliar, men dom jag såg föll mig inte i smaken, små ofärgade och några hade böjd rygg, får vänta tills det kommer in några snygga
#76 - 24 november 2009 16:03
Var du på tassar eller akvarielandet?
#77 - 24 november 2009 17:33
Tassar :)
#78 - 24 november 2009 17:37
Ibland kan man se skräckexempel på fjärilarna, och du ska veta att alla fiskar färgar av sig efter ngn vecka efter att man köpt de.

Tycker du gjorde rätt i att strunta i att köpa fjärilarna, vem vill ha en fisk där kullen har krökta ryggar??

Har du spanat in denna? Ap. Nannacara anomala
#79 - 24 november 2009 17:45
Bågfens Ciklid har ja testat. Ja jisses va ilsk honan blir efter lek. Hon slår om i färgteckningen och blir toppatosig:).

En spännande ciklid men det gäller att se till att hannen har gott om gömställe för att annars överlever han inte en vecka efter leken.
#80 - 24 november 2009 17:48
gustinger skrev:
Va uppe på den lokala fiskbutiken idag och frågade om det gick beställa Apistogramma bitaeniata, det låg redan en beställning på en 5-6 par som borde komma in om ca 2 veckor, om dom nu kom, senaste beställningen dom gjorde på just bitaenaiata kom inte alls. får helt enkelt hålla tummarna att dom kommer in denna gången. tyvär sålde dom bara parvis så mina planer på 2 hanar och 6 honor gick inte som jag tänkt, får ta 2-3 färdiga par istället. glömde dock fråga va dom låg på för pris :/ men men det kvittar bara jag får tag på dom, blev även inköpt en massa växter som åkte ner i karet, kollade på lite fjärliar, men dom jag såg föll mig inte i smaken, små ofärgade och några hade böjd rygg, får vänta tills det kommer in några snygga

Ska dom gå i 525l akvariet?
#81 - 24 november 2009 19:02
Nubi skrev:

Har du spanat in denna? Ap. Nannacara anomala

Den va lite cool :D
#82 - 24 november 2009 19:04
Saturnus80 skrev:
Ska dom gå i 525l akvariet?

Vilka av dom Fjärilarna eller Aporna?? svar ja hade tänkt ha dom där i,går några molly och guppy där för tillfället
#83 - 24 november 2009 19:47
gustinger skrev:
Vilka av dom Fjärilarna eller Aporna?? svar ja hade tänkt ha dom där i,går några molly och guppy där för tillfället

Trodde du skulle ha båda i samma kar. Jag är ju rätt ny, men är det inte risk för broblem med tre aphannar i samma kar?
#84 - 24 november 2009 19:55
tror inte det kommer bli några problem med 3 par, hoppas jag inte iallafall :) 525 skaväl räcka gått och väl till 3 par Ap, skulle dom börja bråka får jag ta över ett par i mitt andra kar.

och ja, fjärilarna är tänkta i 525an oxå, va skeptiskt till det oxå i början, men fått tips om att det ska funka fint.
#85 - 25 november 2009 13:19
gustinger skrev:
tror inte det kommer bli några problem med 3 par, hoppas jag inte iallafall :) 525 skaväl räcka gått och väl till 3 par Ap, skulle dom börja bråka får jag ta över ett par i mitt andra kar.

och ja, fjärilarna är tänkta i 525an oxå, va skeptiskt till det oxå i början, men fått tips om att det ska funka fint.

Jag är ju rätt ny akvarist och jag kan mycket väl ha fel, men jag har för mej att någon på Mina Apistogramma-tråden hade ett stort kar med tre hanar. Har du läst igenom den tråden?
#86 - 25 november 2009 14:37
tummen skrev:

Ta t.ex. Fjärilsciklider och A.hoignei, två lite större grupper(5-6 stycken av varje/2-3 par?) och låt dem själva välja revir och para ut, det funkar nog bäst. Lycka till!

Detta är det tips jag fått i början av denna tråden, har inte läst igenom hela Mina Ap tråden så tipsa gärna var du har hittat att det inte funkar i den så jag kan kolla va jag kan få för tips där :)
#87 - 25 november 2009 15:13
gustinger skrev:
Detta är det tips jag fått i början av denna tråden, har inte läst igenom hela Mina Ap tråden så tipsa gärna var du har hittat att det inte funkar i den så jag kan kolla va jag kan få för tips där :)

Den är ju rätt lång den tråden men jag ska se om jag kan hitta den. Tummen är kunnig så jag hade litat på honom. :)
#88 - 25 november 2009 21:16
hej!
Det är så att man bör inte ha tre olika soter som är väldigt lika varandra pga av korsningar.
Däremot tre par av SAMMA sort bör inte vara några större problem. Visst blir det en del bök och gruff i början men har man planerat sitt akvarium väl m gömställen och rötter och kanske en massa växter där de kan försvinna i, så tror jag inte det bör bli ngr problem......men jag kan ha fel ;)
#89 - 25 november 2009 22:47
tjo nä, blanda arter kan bara sluta illa :) man får ju hålla sig till en isåfall om man ska ha 3 par, vet inte hur jag ska göra, hade ju velat ha 2 hanar och 4-6 honor men köpa alla par och dumpa hanarna för att komma åt honorna känns inte rätt så det gör jag bara inte. överväger att bara köpa ett par av dom jag tänkt och ha dom i mitt 80 liters ensamma, kags att rensa ur fisksoppan jag har där, eller så har jag ju ett tomt 65 liters som samlar smuts kanske skulle ha dom där i, ahhh beslut beslut, tanken va ju att ha en större grupp bitaeniata i 525an och det blir ju inte riktigt så nu kanske skulle kolla på baenschi och ha en större grupp av dom i 525an istället, Va tycker ni där ute? :)
#90 - 26 november 2009 08:12
Detta är den enda referens jag har hört talas om där någon lyckats med att hålla en större "familje grupp" av en Ap i ett normalt akvarium.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1223869&postcount=811

Jag kan tänka mig att det kanske skulle kunna fungera med två hannar och fyra honor, eller två honor, i ett 1,5 meters kar med botten full av gömställen. Förutom i mitten där det ska vara en öppen yta som revirgräns.

En förutsättning är som vanligt att alla Ap släpps ner i karet samtidigt.
#91 - 26 november 2009 14:46
Nu har min Ap.Hongsloi hane jagat honan i två veckor och äntligen har hon gett med sig och vill leka, nu är hanen helt ointresserad av lek. Vad F*N är det med han?[:(!]:mad::([:o]:confused::):d
Är inte det lite typiskt oss män, efter ett tag så känns det inte lika kul längre. ;):D
#92 - 26 november 2009 21:47
c90368 skrev:
Detta är den enda referens jag har hört talas om där någon lyckats med att hålla en större "familje grupp" av en Ap i ett normalt akvarium.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1223869&postcount=811

Jag kan tänka mig att det kanske skulle kunna fungera med två hannar och fyra honor, eller två honor, i ett 1,5 meters kar med botten full av gömställen. Förutom i mitten där det ska vara en öppen yta som revirgräns.

En förutsättning är som vanligt att alla Ap släpps ner i karet samtidigt.

Kommer göra så att jag kör 2 st 1.1 par får hoppas hanarna godtar att bara ha en hona att uppvakta,får hoppas inte hanarna stressar ihjäl dom, får väl fjäska för affären annars om att få köpa upp 2 st honor till annars (tror inte det funkar dock). karet jag sitter på är 1,9 meter så dom har ju en del yta att röra sig på. mycket växter är planterat men mycket mer ska i + att dom måste ju Växa in sig i karet rätt mycket innan jag är nöjd.Några tips på snabbväxande täta växter?

Men säg att man "måste" komplitera med en hona länre fram, funkar det att släppa ner henne där i eller får man ha henne i påsen en längre tid i akvariet så hanarna/hanen vänjer sig, kör alltid runt 1,5 timmar koppning när jag sätter i nya fiskar, men man kanske får köra en längre tid för inkoppning av nya honor i ett kar där det redan går 1-2 par av Ap?

Saturnus80: Hahaha vi män är lite så ibland, jaga det vi inte kan få i några veckor, sen när det är dags att få lite , ahh då är det skit samma varför jobba med något som man kan få av andra, nu är ju inte så fallet för din lilla hane, han har ju i slutet inte mycket annat sällskap att välja på hehe

han tar nog sitt förnuft tl fånga snart och följer med henne på en tur :)
Bilagor:
#93 - 26 november 2009 22:14
gustinger skrev:
Kommer göra så att jag kör 2 st 1.1 par får hoppas hanarna godtar att bara ha en hona att uppvakta,får hoppas inte hanarna stressar ihjäl dom, får väl fjäska för affären annars om att få köpa upp 2 st honor till annars (tror inte det funkar dock). karet jag sitter på är 1,9 meter så dom har ju en del yta att röra sig på. mycket växter är planterat men mycket mer ska i + att dom måste ju Växa in sig i karet rätt mycket innan jag är nöjd.Några tips på snabbväxande täta växter?

Men säg att man "måste" komplitera med en hona länre fram, funkar det att släppa ner henne där i eller får man ha henne i påsen en längre tid i akvariet så hanarna/hanen vänjer sig, kör alltid runt 1,5 timmar koppning när jag sätter i nya fiskar, men man kanske får köra en längre tid för inkoppning av nya honor i ett kar där det redan går 1-2 par av Ap?

Saturnus80: Hahaha vi män är lite så ibland, jaga det vi inte kan få i några veckor, sen när det är dags att få lite , ahh då är det skit samma varför jobba med något som man kan få av andra, nu är ju inte så fallet för din lilla hane, han har ju i slutet inte mycket annat sällskap att välja på hehe

han tar nog sitt förnuft tl fånga snart och följer med henne på en tur :)

Ja han har ingen annan, påtvingad monogam. Han kanske är rädd för hennes fina färg. Jag säger bara oj vad fin hon är :)
#94 - 27 november 2009 08:54
gustinger skrev:

Min och flera andras erfarenhet är att Ap är väldigt personliga av sig. I vissa fall är det inga problem alls att släppa i en ny hona i andra fall är hon död inom ett par dagar. Detta med samma art!

Att ha honan i en påse en längre tid spelar ingen roll.

Det man ska göra innan man släpper ner en ny Ap till befintliga är att göra en rejäl ommöblering så att alla befintliga revir försvinner och alla fiskar måste skaffa nya revir. Då fördelas eventuell aggression på alla fiskar och inte bara på den nya som saknar revir.

Har man en hane som är väldigt bitsk så får man helt enkelt plocka bort den och tillsätta nya honor. Eller som jag gjorde med min avatar hanne som var fruktansvärt aggressiv, jag satte två honor i ett annat kar och lät dem gå en månad där innan jag flyttade över hanen till dem istället.
#95 - 27 november 2009 19:46
Saturnus80 skrev:
Nu har min Ap.Hongsloi hane jagat honan i två veckor och äntligen har hon gett med sig och vill leka, nu är hanen helt ointresserad av lek. Vad F*N är det med han?[:(!]:mad::([:o]:confused::):d

Är inte det lite typiskt oss män, efter ett tag så känns det inte lika kul längre. ;):D

Testa med att ge mer varierad kost, speciellt svarta (helst levande) svarta mygg kan trigga igång dem till lek. Kanske att ändra värmen och göra vattenbyte också kan få igång honom/dem till att leka.....;)
#96 - 27 november 2009 19:52
gustinger skrev:
Några tips på snabbväxande täta växter?

Men säg att man "måste" komplitera med en hona längre fram, funkar det att släppa ner henne där i eller får man ha henne i påsen en längre tid i akvariet så hanarna/hanen vänjer sig, kör alltid runt 1,5 timmar koppning när jag sätter i nya fiskar, men man kanske får köra en längre tid för inkoppning av nya honor i ett kar där det redan går 1-2 par av Ap?

Tips på snabbväxande växter? Vattenormbunke går att plantera ner i sanden, bildar då stora buskage. Annars är ju olika stängelväxter (t.ex. hornsärv och vattenpest) bra snabbväxande växter....även vallisneria och liknande växter växer fort när de väl etablerat sig.

Fler honor går oftast väldigt bra, tuffare för nya hanar att komma in i karet i efterhand. Man kan minska stressen på nya individer genom att koppa in/släppa i dem när ljuset släckts.
#97 - 28 november 2009 16:23
tummen skrev:
Testa med att ge mer varierad kost, speciellt svarta (helst levande) svarta mygg kan trigga igång dem till lek. Kanske att ändra värmen och göra vattenbyte också kan få igång honom/dem till att leka.....;)

Jag varierar med räkor, mygg och artemia. Vid varje vattenbyte häller jag i något kallare vatten och detta triggar igång dem, men jag har nog inte rätt värden för ägg och yngel, så leken bryts efter 2-3 dagar då troligen äggen möglar. Jag har Endler i samma kar, tror du att dom tål en sänkning från ph 7 till 6-6.5?
#98 - 29 november 2009 10:03
Saturnus80 skrev:
Jag har Endler i samma kar, tror du att dom tål en sänkning från ph 7 till 6-6.5?

Ja, det är nog inget problem, men sänk PH långsamt för säkerhets skull.:)
#99 - 29 november 2009 15:08
tummen skrev:
Ja, det är nog inget problem, men sänk PH långsamt för säkerhets skull.:)

Nice. Han jag handlar fisk av har ph 8, hur gör jag när jag ska skaffa nya fiskar?
#100 - 1 december 2009 08:13
Nubi skrev:
Ap. Nannacara anomala

...är ingen apistogramma, var noga med artnamnen i fortsättningen.;) Det skall vara Nannacara anomala och inget mera.:d
#101 - 1 december 2009 08:15
Saturnus80 skrev:
Nice. Han jag handlar fisk av har ph 8, hur gör jag när jag ska skaffa nya fiskar?

Lång inkoppning verkar var en bra idé.....du kan ta påsen med fiskarna och hälla över dessa med vattnet i en hink, därefter pytsar du i lite vatten i taget från akvariet under en längre tid och till slut så flyttar du över fiskarna med håv. Lycka till:d
#102 - 1 december 2009 10:11
tummen skrev:
Lång inkoppning verkar var en bra idé.....du kan ta påsen med fiskarna och hälla över dessa med vattnet i en hink, därefter pytsar du i lite vatten i taget från akvariet under en längre tid och till slut så flyttar du över fiskarna med håv. Lycka till:d

Om du har en liten tunn slang, sådan man har till syrestenar, så är det perfekt att använda som hävert. Sedan en klämma som man har till brödpåsen på slangen, så kan man pytsa i lite vatten i taget under lång tid.
#103 - 1 december 2009 11:24
Hur går det för dig gustinger, har Mats fixat fram dina ap. än??
#104 - 1 december 2009 16:46
LN skrev:
Hur går det för dig gustinger, har Mats fixat fram dina ap. än??

skulle ta några veckor, men han fick mail och telefin nr så det är bara att hålla tummarna, sist dom skulle fått in dom så va dom tydligen restade, får hoppas det inte är likadant denna gången :)
#105 - 1 december 2009 16:51
gustinger skrev:
skulle ta några veckor, men han fick mail och telefin nr så det är bara att hålla tummarna, sist dom skulle fått in dom så va dom tydligen restade, får hoppas det inte är likadant denna gången :)

Hör med Anders på Kristianstad Zoologiska, han skulle ta hem nya apor nästa vecka.
#106 - 1 december 2009 17:00
Sa han vilka Apor han skulle få in?
#107 - 1 december 2009 19:12
gustinger skrev:
Sa han vilka Apor han skulle få in?

Nä, jag ville bara ha min hongsloi hona. Du kan ju ringa honom. :)
#108 - 4 december 2009 07:48
Fortfarande Ap löst i karet ^^ men den som väntar på något gott, har iallafall börjat med PMDD nu för att få fart på "djungeln" ska fixa ihop en mäsk Co2 om en månad eller så när PMDDn är igång, ska bli kul att experimentera lite med detta :D måste ju ha något att göra tills jag får dom apor jag tänkt, skam den som ger sig
#109 - 8 december 2009 12:44
När kommer nästa leverans in till din handlare då?
#110 - 8 december 2009 13:49
Jag ska till Kristianstad imorgon, vilken Ap var det du skulle ha?
#111 - 8 december 2009 14:51
Apistogramma bitaeniata är den jag letar efter, har inte en aning när dom skulle få in leveransen, dom skulle ringa, får hoppas dom gör det oxå. :(
#112 - 8 december 2009 15:29
Har du redan varit i kontakt med dom?
#113 - 8 december 2009 15:32
svarade både på din och tummens fråga där, tummen menade min lokala handlare.
har inte varit i kontakt med någon i kristianstad
#114 - 9 december 2009 12:30
gustinger skrev:
svarade både på din och tummens fråga där, tummen menade min lokala handlare.

har inte varit i kontakt med någon i kristianstad

Ring och kolla, även om de "lovat" att ringa när/om de kommer så skadar det aldrig att tjata lite grann, ibland kan de nog ändå glömma att ringa tillbaka när väl leveransen kommer.:d:p
#115 - 9 december 2009 17:40
mm sant :/ får åka upp där i helgen och jaga dom lite, är snart 3 veckor sen jag va där och "bokade"
#116 - 9 december 2009 20:37
Var i Kristianstad idag och hörde ifall han hade bitaeniata, tyvärr hade han inga inne eftersom det så låg efterfrågan på dem, men hans grossist i Tyskland har dom på sin lista hela tiden, verkar som att dom är populärare där nere, han hälsade att det bara är att ringa så ska han fixa hem. :)
#117 - 11 december 2009 19:29
Buhu dom hade inte fått med bitaeniata, men dom hade fått in 2 par super snygga viejita som jag inte kunde låta bli, ska hämta dom på söndag kl 14 :D
Får sikta på att ha ett par Bitaeniata i mitt 80 liters nu när jag börjat rensa ur det på fisk soppan :)
Bilagor:
#118 - 11 december 2009 20:14
Viejita är ju dessutom snyggare än Bitaeniata. :)
Är 525 fortfarande tomt, eller finns det lite bilder?
#119 - 11 december 2009 21:41
Nä det är inte tomt, är en 5 golden molly 5 siameser och 5 (vuxna) guppy och är nog en 40-50 guppy yngel helt plötsligt ^^
men dom är bara där som inkörnings fisk, kommer köpas in bilbuker, pansarmalar och något mer roligt, funderar på att skaffa in några endlers guppy som "färg klick" kom gärna med förslag på va ni tycker, ni som har apistogramma, va kör ni med för fiskat tillsammans med dom?
ska försöka fixa in lite bilder imorgon :) får hoppas PMDDn tar fart på växterna nu bara så det blir lite djungel :)
#120 - 12 december 2009 11:37
Jag har endler till mina Hongsloi.
#121 - 12 december 2009 23:46
är väl dags för lite bilder på det tänkta Apisto karet :) växterna går på PMDD och mäsk co2 är på gång så det kommer förhoppningsvis växta sig lite tätare dom kommande månaderna ;)
Bilagor:
#122 - 12 december 2009 23:52
Sista bilden, där roten slutar på v.ä sida av karet, är det papegojblad de röda växterna? Ser riktigt bra ut :) kommer att bli en dunder snygg kar när allt har växt klart :)
#123 - 12 december 2009 23:55
jupp är papegojisar, dom växer som ogräs i mitt 80 liters, dom som är på bilden va 5 cms sticklingar från början och nu är dom runt 15-20 cm :) ska försöka få dom riktigt buskiga där i hörnan, har några sticklingar på tillväxt i 80 karet som ska sättas ner till höger i karet oxå :)
#124 - 12 december 2009 23:56
:) de gör verkligen sitt med färgklicket :)
Vill ha sånna men varje gång man är i en affär så glömmer man bort att titta efter de.
Har du hittat dina fiskar än??
#125 - 12 december 2009 23:59
Fick inte tag på dom jag letade efter, men "sprang" på Apistogramma viejita II i fredags när jag va i affären, fastnade tottalt för dom, så "la undan" 2 par av dessa, sen såg jag även att dom hade Apistogramma agassizii fire red inne så det får nog bli 1 par av dem oxå till mitt 80 liters :D
#126 - 13 december 2009 00:03
Apistogramma viejita II har jag sett oxå, vad fick du ge för de? I den butiken jag såg de (sugen på de!!) kostar de 80kr st :)

Passa så de inte är för snarlika så de korsar sig, hört att det kan hända med Ap.
#127 - 13 december 2009 00:03
Bilden gör inte papegojorna rätt, dom är mycket snyggare än på bilden, lite " det är inte tjejen i filmen som skrivit brevet" syndromet ;) dom är mycket mer rosa/röd/lila
#128 - 13 december 2009 00:04
Nubi skrev:
Apistogramma viejita II har jag sett oxå, vad fick du ge för de? I den butiken jag såg de (sugen på de!!) kostar de 80kr st :)

Passa så de inte är för snarlika så de korsar sig, hört att det kan hända med Ap.

aj då jag får ge 100 st för dom... skit oxå hehe aja det är shit the same :D
#129 - 13 december 2009 00:05
nä då, ska bara ha ett par i varje kar, agassi får gå i 80 liters och viejite i 525an :) inga konstiga avkommor vill vi ha ^^
#130 - 13 december 2009 00:07
:) aaah, men du vet i Eskilstuna har de så himla många roliga fiskar och bra priser :D
#131 - 13 december 2009 00:09
Nubi skrev:
:) aaah, men du vet i Eskilstuna har de så himla många roliga fiskar och bra priser :D

aj då, aja tror jag tjänar på att lägga 20 kr extra per firre än det tar i bensin till eskilstuna från växjö ;) men det hade varit kul med en roadtrip dock :)
#132 - 13 december 2009 00:12
Vad har du för fler fiskplaner i ditt stora kar :)
#133 - 13 december 2009 00:14
funderar lite på bilbuker och något stim med pansarmal, sen har jag typ slut på ider så kom jätte gärna med förslag på fiskar, någon endler blir det kanske oxå att jag petar i, va kör du med för fiskar tillsammans med dina Apor?
#134 - 13 december 2009 00:19
låter som trevliga invånare :)
Mina Ap har jag i ett 70l kar där 4 av 10 rasboras lever (de andra försvann en dag) och 3 gaffelstjärtar och en en massa A Helenor.
Gaffelstjärtarna som jag hade (14 st) vart sakta men säkert (en veckas tid) uppätna av Gobisarna så jag slängde ner de i ett kar där inga skulle äta upp de :) en tillfällig lösning.
#135 - 13 december 2009 00:20
Alla kör med scalarer, något du känner att du vill ha?
Annars finns fina palettciklider :)
#136 - 13 december 2009 00:20
Skalarer hade varit nice.

Tillägg:
Otocinslus!?
#137 - 13 december 2009 00:24
hmm att jag inte tänkt på det, scalarer är ju rätt nice :D hur stor grupp av dom kan man ha? 4-5 individer? vet inte hur bra paletteciklider hade trivts i ett kar med 2 par Apor, det kanske hade gått?såg att dom även hade fått in [SIZE=3]Pelvicachromis taeniatus Nigerian Yellow i affären, det är väl en form av palettciklid eller är jag helt ute och cyklar? kanske hade gått bra ihop med mina apor[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
Otocinslus är nice, kanske skulle köra på några sådana :)
#138 - 13 december 2009 00:36
Pelvicachromis taeniatus[SIZE=3] [/SIZE]var riktigt snygga :) De skulle se majestätiska ut i ditt kar :)

jag vet inte om Paletterna går ihop med Ap, kanske om man har många bra gömställen...finns säkert någon som har erfarenhet av de två kombinationer ihop.

Scalarer kan bli tuffa när de får ägg. 4-6st för att de ska få en chans att bilda par och sen tar man bort de som blir över och inte bildat par. Vet inte om man kan ha 2 par i ditt kar...någon som vet?
#139 - 13 december 2009 00:37
Otocinslus är nice, kanske skulle köra på några sådana :)

Var noga med att dom får ordentligt med mat i början, sedan ska dom visst vara väldigt tåliga och seglivade.

Om du inte är inne på att hålla rent SA så är kardinalfiskar grymt snygga stimfiskar, jag har precis skaffat ett stim på 10 och hoppas att dom ska trivas i mitt kar med temperatur på 25-26C.
#140 - 13 december 2009 00:45
Det där med Otocinslus varierar otroligt mkt. Morsan har ett 60l kar som är ett sällskapskar och köpte två st Otocinslus. De har överlevt en helg utan filter i karet (alla fiskar förutom en guppy överlevde den helgen) och de äter som hästar!
De köptes på djurmagasinet.
så det spelar inte ngn stor roll vart man köper fiskarna, mer vad fiskarna är vana att leva i för vatten (min teori)
#141 - 13 december 2009 00:52
Som jag skrev, är det viktigt att mata dom ordentligt i början, annars är det en väldigt tålig fisk. ;)
#142 - 13 december 2009 01:02
saturnus, hur tror du ett pat av yellow paletter skulle klara sig ihop med ett pat Viejeta II ? vet inte om du kan svara, kastar mest ut frågan i luften, får PMa runt lite bland folk som har Ap eller paletter oxå :)
#143 - 13 december 2009 01:13
Det hela handlar om det finns tillräkligt med grottor till alla, dom ska ju gärna ha lite valmöjlighet. Viejeta ska vara rätt tuffa, precis som paletter så för den delen borde det funka. Men jag skulle gissa att någon med erfarenhet kommer med lite goda råd, som Max, c90 eller tummen. ;)
#144 - 13 december 2009 01:27
Paletterna kommer garanterat förpassa viejitas till fiskhimlen.
#145 - 13 december 2009 01:29
Peter1904 skrev:
Paletterna kommer garanterat förpassa viejitas till fiskhimlen.

Fan oxå hehe :(
#146 - 13 december 2009 01:32
skulle 1 par paletter funka i ett 80kar där det går 2 ancistrus, 10 neon tetror, 5 rosen tetror och 2 blå gurami?
#147 - 13 december 2009 01:34
Flytta Ap till 80l karet :) eller hade du ngt där redan??
#148 - 13 december 2009 01:35
bara det som står i texten över :) 2 ancistrus 10 neoner 5 rosen och 2 blå gurani
#149 - 13 december 2009 14:19
Här kommer lite bilder på mina nya snyggingar, paletterna går i mitt 80 liters kunde inte låta bli dessa Nigerian Yellow :D

ska testa att ha mina Viejeta II i 525an tillsammans, funkar det inte får jag möblera om lite bland mina kar :D
#150 - 13 december 2009 14:58
...så nu har du (äntligen) fått tag i fisk! Inte "önskearten" vad jag förstod, men man kan ju alltid ändra sig senare, eller hur?
Bilagor:
#151 - 13 december 2009 15:00
Saturnus80 skrev:
Det hela handlar om det finns tillräkligt med grottor till alla, dom ska ju gärna ha lite valmöjlighet. Viejeta ska vara rätt tuffa, precis som paletter så för den delen borde det funka. Men jag skulle gissa att någon med erfarenhet kommer med lite goda råd, som Max, c90 eller tummen. ;)

I hans stora akvarium kommer det kanske att funka bra ändå, men man får ju alltid ta sådana "test" som en chansning, och vara beredd att flytta någon av arterna om det skiter sig.:d
#152 - 13 december 2009 15:01
Nä ville ju ha Bietanata men den va visst lite svår att få in.. aja såg Viejeta II där uppe och föll pladask, super snygg, dom hade även fått in några super snygga aggassizz men har inte något kar för dom ännu, för göra iordning 65 liters karet till dom kanske :D
#153 - 13 december 2009 15:06
gustinger skrev:
dom hade även fått in några super snygga agassizii men har inte något kar för dom ännu, för göra iordning 65 liters karet till dom kanske :D

Ja gör du det....:d eller så är det kanske dags för ett akvarium till?
...och ett till och ett till...och.....:p
#154 - 13 december 2009 15:39
tummen skrev:
Ja gör du det....:d eller så är det kanske dags för ett akvarium till?

...och ett till och ett till...och.....:p

hahaha precis, känner igen det där ^^ kommer ha en hel vind med massa apor i sen om jag får välja ^^
kommer ha en sambo i huvudet sen bara
#155 - 13 december 2009 16:38
OWAOW!! paletterna var verkliigen snygga *leR*
Vill ha *leR*
#156 - 13 december 2009 19:25
dom ser lite "dassiga" ut just nu, kommer bli riktigt nice när dom börjar färga ut :D
#157 - 13 december 2009 21:05
De ser bra ut dassiga med *skratt* Sånna Ap ska jag oxå ha! :D
#158 - 13 december 2009 21:06
hahaha ska försöka ta en bild på dom nu, dom ser lite mer färggranna ut nu :)

satt och kollade på mina viejeta en stund, nyfikna små rackare, inte alls rädda när man sitter vid glaset utan kommer gärna fram och kollar precis vid rutan, ena hannen kaxade till sig lite och "dansade" runt framför mig med alla fenor på helspänd ^^
#159 - 13 december 2009 21:08
vad fick du ge för Ap paret?
#160 - 13 december 2009 21:09
200 :- gröna sedlar...sved i plånboken
#161 - 13 december 2009 21:47

Låter som ett rimligt pris, jag fick ge 160:- för mitt hongsloipar :)

satt och kollade på mina viejeta en stund, nyfikna små rackare, inte alls rädda när man sitter vid glaset utan kommer gärna fram och kollar precis vid rutan, ena hannen kaxade till sig lite och "dansade" runt framför mig med alla fenor på helspänd ^^

Undra om alla apor är så nyfikna, för så beteer sig mina med. :D
#162 - 14 december 2009 12:21
gustinger skrev:

För paret!? Tror priset här ligger på 80 eller 90 kr st.
#163 - 14 december 2009 14:06
Nubi skrev:
För paret!? Tror priset här ligger på 80 eller 90 kr st.

mm för ett par, va åter igen iväg och skaffade lite fisk idag, blev en 6 st metallpansarmalar :)
#164 - 14 december 2009 14:06
hehe får nog skapa en proje tråd, för detta börjar likna en nu ^^
#165 - 14 december 2009 14:59
Se nu till att starta ett projekttråd :D
metallpansarmalar, niiiice !:D
#166 - 14 december 2009 19:09
hahaha vet inte om jag ska skratta eller gråta idag.... upptäckte att mitt ytterfilter har cirkulerat vatten med hjälp av hävert effekten och inte med hjälp av någon "pump", det började med att jag skulle rensa filtermaterialet och göra rent, när jag tänker till lite så "ja varför inte kolla om propellern är smutsig...men var är den???????" tittar som ett fån på pumphuvudet men hittar inget "hål" till propellern, där emot ser jag en cirkelplatta som det står On---------> och off <----------- hmm..........snurrar på plattan och ett hål kommer fram med propellern.... Har haft ytterfiltret igång nära 2 månader utan att det har varit "cirkulation"...blir man trött på sig själv ibland eller :)
#167 - 14 december 2009 19:25
Ahahaahah!, Förlåt, men det lät så himla likt min (o)tur *skratt*
#168 - 14 december 2009 19:28
hahaha ja herregud va illa det kan gå när man inte får med någon manual på filtret, hoppas bara detta inte påverkar mina veijita II och mina pansarmalar :(
#169 - 14 december 2009 19:38
Om inte dina andra fiskar har mått dåligt av det borde inte dina nya fiskar bli det heller.

Hur går det med bilder? Har du fått paletterna att stå till ;)
#170 - 14 december 2009 20:33
svårt som fasen att få en bra bild på hanen :( men honan har hittat en favo plats i kokosnöten :D
#171 - 14 december 2009 20:38
Vad snygga de är! :) Fanns det fler i din butik ;)

Vet inte om det funkar på paletterna men vid vattenbyte testa med att ha lite varmare vatten än i karet. Mina fjärilar började leka som bara den när jag hällde i varmare vatten.
#172 - 14 december 2009 20:39
Hane och hona Apa ViejetaII :D
#173 - 14 december 2009 20:39
Nubi skrev:
Vad snygga de är! :) Fanns det fler i din butik ;)

Vet inte om det funkar på paletterna men vid vattenbyte testa med att ha lite varmare vatten än i karet. Mina fjärilar började leka som bara den när jag hällde i varmare vatten.

Va jag såg idag när jag va uppe så hade dom iallafall 2 par till inne :)
#174 - 14 december 2009 20:42
ooooooh :) Lite långt för att köpa ett par ;)
#175 - 14 december 2009 20:57
Mina apor leker med kallare vatten vid VB.
#176 - 14 december 2009 21:28
gustinger skrev:
svårt som fasen att få en bra bild på hanen :( men honan har hittat en favo plats i kokosnöten :D

Otur med pumpen, ibland vill man bara slå in skallen på sig själv:d

Är det fläckiga pansarmalar på den översta bilden?

Har du bara en hona och två hanar, gillar föresten paletthanen med flest prickar på stjärten tycker om när dom är lite annorlunda:)
Honan var fin med hon kommer bli så vacker när hon ska leka och magen kommer att lysa på henne.

Mina paletter lyckades skaffa yngel efter ett års tränande, vet ej varför dom hade såna problem men dom lyckades tillslut i 600 litaren av någon anledning och nu simmar där 4st 3-4 cmer avkommor från dom iallafall tror det är 2 hanar och 2 honor som överlevt.
#177 - 15 december 2009 17:06
Nubi skrev:
ooooooh :) Lite långt för att köpa ett par ;)

hehehe allt är ju relativt ^^ tänk va nice fiskar du får och vilken kul road trip i juletid, kanske lite jobbigt dock nu när det är 6 cm snö ute på vägarna :)
förresten kan man ha mer än ett par paletter eller dödar dom varandra, vet ju egentligen svaret på den frågan själv men man kan ju alltid kolla va andra tycker :)
#178 - 15 december 2009 17:29
Min far har ett 200 liters kar med 20-30 st paletter. Ingen har dödat någon hittills.
#179 - 15 december 2009 17:34
Min far har ett 200 liters kar med 20-30 st paletter. Ingen har dödat någon hittills.

Och dom leker hela tiden?
#180 - 16 december 2009 16:17
ok så svaret på frågan är??? ja det går?
#181 - 16 december 2009 16:24
Lek på palett är ju mer regel än undantag. Palettciklid var den första fisken jag hade som 8:a åring och dom fick yngel andra veckan.
Vad jag menar är att om dom inte leker, så funkar antingen inte honan och hanen, eller så trivs dom inte.
#182 - 16 december 2009 16:26
jo men frågan va ju, kan man ha fler par tillsammans
#183 - 16 december 2009 16:28
Jag väntar oxå på svar på Aqua så att han ka berätta hur det går för han "far".
#184 - 16 december 2009 18:28
Jag skulle inte ha en till par i ditt kar. Däremot så skulle jag spara yngel så de får växa upp i samma kar, och behålla någon hane och hona :)
#185 - 16 december 2009 19:35
Nubi skrev:
Jag skulle inte ha en till par i ditt kar. Däremot så skulle jag spara yngel så de får växa upp i samma kar, och behålla någon hane och hona :)

gött, får börja jaga lite tomma kar snart tror jag som jag kan ha till kanske framtida odling på hobby nivå :D
#186 - 17 december 2009 08:59
vid möjliga yngel, hur länge kan dom gå med föräldrarna innan dom måste flyttas?
#187 - 18 december 2009 17:38
Hej hur går det :) Sett tendens till Lek??
Jo, köpt ett mindre kar som du kan ha odling på :D
#188 - 18 december 2009 18:04
Nubi skrev:
Hej hur går det :) Sett tendens till Lek??

Jo, köpt ett mindre kar som du kan ha odling på :D

Nja lek och lek, dom är oskiljaktiga iallafall, gosar med varandra hela tiden och gnider sig mot varandra, vet ju inte hur dom gör vid lek ^^
hur gör dom?
#189 - 18 december 2009 18:11
Kan du inte be Kjell att flytta tråden till projekt istället för det börja bli långt ifrån amerika nu ;)
Bilagor:
#190 - 18 december 2009 18:49
hehe=) Ja det borde väl gå, att be Kjell och flytta istället för att göra en ny tråd *LeR*
Tecken: De gräver gropar och bökar runt i karet, de blir färggranna, speciellt honans mage :) har du märkt en mer färggrann magen på honan?......... kanske gifter de sig snart ;)
#191 - 18 december 2009 21:16
Skickat ett PM till kjell nu om flytt :) tycker dom bökar mest hela tiden i sanden, honan färgar ut mycket, men hanen är inte fult så färgglad :) får se vad som händer. håller på att sätta igång min mäsk co2 till 525an idag, bara krabb i början ^^
#192 - 18 december 2009 21:25
Du vet, tjejer brukar vara mer mogen för sin ålder än killar ;)
Du får nog ta en snack om blommor och bin med din paletthane ;)
#193 - 18 december 2009 21:38
Nubi skrev:
Du vet, tjejer brukar vara mer mogen för sin ålder än killar ;)

Du får nog ta en snack om blommor och bin med din paletthane ;)

hahahahaha får nog göra det :) han ser mer ut som ett frågetecken, "va va skulle vi göra nu?????" ;)
#194 - 18 december 2009 21:55
gustinger skrev:
hahahahaha får nog göra det :) han ser mer ut som ett frågetecken, "va va skulle vi göra nu?????" ;)

hehehe, har du att öva på innan din son hinner komma upp i blommor och bin ålder ;) [SIZE=1](fixat julklapparna ännu)[/SIZE]
#195 - 18 december 2009 22:25
gustinger skrev:
Nja lek och lek, dom är oskiljaktiga iallafall, gosar med varandra hela tiden och gnider sig mot varandra, vet ju inte hur dom gör vid lek ^^

hur gör dom?

Honan brukar bli färgstark på magen och när dom simmar tillsammans brukar honan nästan se ut som en pilbåge och skakar lite, när hon kråmar sig för hanen:)
#196 - 21 december 2009 18:37
nu verkar det som om hanen fattat va han ska göra, tydligen tycker han inte att dom 2 kokosnötsgrottorna jag stoppade i till dom passade så han grävde ut ett eget hål under en sten där han lever rövare och står och spänner sig och skakar på huvudet framför honan :)
kommer lite bilder senare på hans nya "hus" nu ska jag steka köttbullar ^^
Bilagor:
#197 - 22 december 2009 14:08
gött då va min lilla tråd flyttad hit :)
#198 - 22 december 2009 14:14
Toppen! :) glöm inte att lägga upp bilder, vill se då hanen skakar på huvudet *leR*
utanför sitt hus :)
#199 - 22 december 2009 20:05
"Å dä, dä ä najs" :)
#200 - 23 december 2009 22:20
Hoohooo! bilder bilder bilder bilder bilder bilderbilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder
#201 - 25 december 2009 19:13
Nubi skrev:
Hoohooo! bilder bilder bilder bilder bilder bilderbilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder

Här kommer en liten film där honan och hanen gräver en grotta ^^
" target="_blank">

vet inte hur jag får in filmer så man ser dom direkt utan länk :(
#202 - 25 december 2009 19:19
snyggt gustinger.
Du har ingen så att man ser hela karet:)?
#203 - 25 december 2009 19:58
LN skrev:
snyggt gustinger.

Du har ingen så att man ser hela karet:)?

hahaha ska försöka fixa det (ställer sig och planterar om lite så man inte behöver skämmas) hehe
#204 - 25 december 2009 20:22
Vilka HÄRLIGA ciklider!! De är riktigt snygga med sin färg och prickarna på stjärten! :)
Fin bakgrundsljud ;)
Vart frugan glad över julklapparna?
#205 - 25 december 2009 21:36
Nubi skrev:
Vilka HÄRLIGA ciklider!! De är riktigt snygga med sin färg och prickarna på stjärten! :)

Fin bakgrundsljud ;)

Vart frugan glad över julklapparna?

Hon blev jätte glad, tack för tipsen ^^
#206 - 25 december 2009 21:37
gustinger skrev:
hahaha ska försöka fixa det (ställer sig och planterar om lite så man inte behöver skämmas) hehe

Tvärt om, visa hellre karet som det är:):)

Gillar inte tillrättalagda eller fotoshoppade bilder på akvarium. Det är ingen fototävling det är en akvaristsik hobby.
#207 - 28 december 2009 15:35
LN skrev:
Tvärt om, visa hellre karet som det är:):)

Gillar inte tillrättalagda eller fotoshoppade bilder på akvarium. Det är ingen fototävling det är en akvaristsik hobby.

Håller med LN! :D
#208 - 5 januari 2010 02:32
varit dålig fart på denna tråden, får skylla på julen ^^ ska ta tag i bilder på karet efter denna veckans nattarbete :)
#209 - 5 januari 2010 20:19
Det tycker jag verkligen du måste göra :P
#210 - 10 januari 2010 00:39
hmm sitter på jobbet och har börjat grunna lite på va jag ska ha för mer fiskar tillsammans i mitt stora kar, för tillfället går där

9 pansarmalar
2x par Vejita
5 siameser
6 scalarer
5 golden molly (som ska till ett annat kar då jag hade dom som inkörnings fiskar)
3 guppy honor (samma som molly)
och en jädra massa guppy och molly yngel, ska försöka fiska upp några som jag ska spara som min fina snakeskin hane han är för liten och söt för att bli mat, dom andra får nog gå till mina malawi (elakt kan säkert någon tycka men så är det)

Någon som har en ide om vad man mer skulle kunna ha?? något stim av någon stimfisk? jag har helt slut på ider, kan ju vara för att det är mitt i natten och jag jobbar oxå. kom gärna med tips jag uppskattar alla tips lika mycket :D

kommer bilder på 80 liters yellow pale karet oxå snart, har bara inte fått den berömda tummen ur och tagit bilder ännu, mycket med jobb,jul,mäsk co2,VB,pmdd,malawikar och familj som tar tid ^^
#211 - 10 januari 2010 01:09
gustinger skrev:
något stim av någon stimfisk?

Ett stim med tetror bör man ha men tetror är ju som bekant yngeltjuvar.

Jag har bla Kolglödstetror med mina Viejita med tanken att Kolglödarna är ganska små så om honan lyckas försvara ynglena i 3-4 veckor så är dom sedan tillräckligt stora för att klara sig genom att dom längre inte ses som mat av de små kolglödstetrorna.

Har inte kunnat testa teorin fullt ut eftersom jag åkte på att ta hand om massa Kardinalteror som fick simma ner i samma kar.

Igår kväll särade jag dock på mitt Viejita-par och Karinaltetrorna så om en månad kanske jag kan ge en rapport om hur det gått.
#212 - 10 januari 2010 01:14
..
#213 - 10 januari 2010 01:23
gustinger skrev:
Här kommer en liten film där honan och hanen gräver en grotta ^^

" target="_blank">

vet inte hur jag får in filmer så man ser dom direkt utan länk :(

(youtube)"klistra in det som står som bädda in på youtubesidan"(/youtube)

Men ersätt ( med [ och ) med ]

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5sni9DC8skQ&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5sni9DC8skQ&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
#214 - 10 januari 2010 09:10
Vilken otroligt söt film med grävandet! Och bakgrundsljuden är lika ljuvliga de! Vill också gärna se hela karet. Fint grus du har med!
#215 - 10 januari 2010 18:13
Tetror är snygga speciellt om de är mååånga :) Kollat in kejsartetror? De är snygga och blir större än vanliga :)
Bilagor:
#216 - 10 januari 2010 18:19
Nubi skrev:
Tetror är snygga speciellt om de är mååånga :) Kollat in kejsartetror? De är snygga och blir större än vanliga :)

själv tycker jag faktiskt att kerritetror är snyggare än kejsare, men det är ju en smaksak som med allt :P
Bilagor:
#217 - 10 januari 2010 19:33
Liten film på mitt 80 liters, för tillfället så finns där inte så mycket växter, använde det till att odla upp sticklingar på dom växter jag har i 525an, dock går där ju nu lite fisk och för att mina yellow ska trivas så kommer det införskaffas lite växter och rötter inom en snar framtid. ursäkta den dåliga kvalisorten på videon...

fasen oxå får inte ihop det där med att posta film, blir bara massa text.... får länka istället
" target="_blank">
#218 - 11 januari 2010 19:07
Va och hämtade ett 112 liters med BTN bakgrund idag :D bekant som avvecklade lite i sin odlingslokal och då va man ju snabbt framme och plockade lite i lådor med smått och gott, fick även med 2 stora spannar sand och ett 150cm lysrörsarmatur som jag tänkte ha till 525qn för att få ännu mera ljus till växterna :) bilder kommer ikväll :) (tur man inte har många bollar i luften ;) )
#219 - 12 januari 2010 15:28
Kul med fler akvarium!! :)
80L akvariet såg lite tom ut :) (som du säkert redan vet)blir säkert ändringar så firt du får igång växterna :)
#220 - 18 januari 2010 00:10
mm ser förbaskat tomt ut :( men det går fixa :)
här är lite bilder på det 112 liters jag nyss fixat, fogat upp lite rör till utblås och raster, borde vär funka med att fylla där pumpen är med filer tjofräs för att få ett nice filter? några förslag på vilka material jag ska/kan ha
#221 - 18 januari 2010 00:41
gustinger skrev:
mm ser förbaskat tomt ut :( men det går fixa :)

här är lite bilder på det 112 liters jag nyss fixat, fogat upp lite rör till utblås och raster, borde vär funka med att fylla där pumpen är med filer tjofräs för att få ett nice filter? några förslag på vilka material jag ska/kan ha

Tror du har drabbats av Akvariesjukan. Den är inte farlig men kan orska en massa besvär ;)

Tänker du på ett ytter eller innerfilter till ditt kar?
om ytter kan du köpa filtermassa och biobollar...heter de så? Och slänga ner där vart dit filter sitter nu. Får man automatisk ett bra innerfilter och så kompletterar man med ytterfilter :)

Grymt cool bakgrund! Vad har du för planer att ha i det karet ;)
#222 - 18 januari 2010 00:44
hade väl tänkt att använda det innefiltret som sitter i karet just nu, snålt med pengar till ett ytter just nu, men skulle det funka att kasta i allt det där och ha kvar det som är på bild 2, eller går det åt skogen :)
#223 - 18 januari 2010 01:25
Jag vet inte, tror inte att det går åt skogen :) Behåll den du har nu tills du har råd att köpa något annat :)
Vad är det för filter?
#224 - 18 januari 2010 01:27
ingen aning, fick med det när jag hämtade karet, han hade haft det i sitt malavi odlingskar, pumpar visst 1200 l/h eller något och det är typ filter kuddar man kopplar på den, kan bli jätte lång. vet dock inte va den heter
#225 - 18 januari 2010 02:20
men då kanske det räcker med bara det filtret? :)
#226 - 18 januari 2010 14:41
Lite svårt att se hur stort utrymmet är där. Hur mycket volym finns kvar efter pump och ev doppvärmare sitter där?
Kör lite biobollar/makaroner längst ner sedan grov filtermatta tillskuret/eller klippt i kuber. Du vill ju att vattnet ska passera så mycket filtermaterial som möjligt och då borde du ha pumpen högt upp vilket gör att du måste komma ihåg att stänga av den vid vattenbyte. Men vad vet jag - filterlösningar är inte min starka sida kanske nån annan har tips också?

Jag gillar den där bakgrunden!
#227 - 18 januari 2010 16:17
Det är jätte mycket plats där bakom, får försöka krypa in och ta ett kort, jag testar helt enkelt med att fylla det med filter matta och makasoner/biobollar värt att testa iallafall.

någon som har Dario dario i sitt akvarium som vet hur dom är? jädra läckra fiskar som jag inte sett innan, om någon har skriv gärna va ni har mer för fiskat med dom :)
#228 - 31 januari 2010 19:43
Oväntade överaskningar är alltid trevligt i alla kar man har, dagens stora överaskning va när jag skulle rengöra pumpen i 80 liters karet, och va hittar jag inte simmande där om inte en 3-4 yngel, problemet är ju detta att, va fasen är det för yngel. ser inte ut som guppy yngel och det kan va svårt då jag inte har låtit någon hona gå med någon hane i det karet. ska försköka se om dom klarar sig till större ålder så att det går fastställa va det kan vara för fisk. det som går i karet just nu är 1 par nigerian yellow, 8 neontetror, 2 siameser, 2 ancistrus, och 4 rosen tetror,,, vem av dessa kan vara "boven" i dramat.

" target="_blank">

Kass film jag vet hehe
#229 - 3 februari 2010 23:05
Hej!
Grattis till det mystiska yngel! :) jag är ingen expert och jag såg inte så bra på filmen, MEN jag skulle tippa på att det är från dina paletter :) ser lite palettaktiga ut i rörelserna, inte är det guppys ialf!
Ta väl hand om de :)
#230 - 4 februari 2010 18:20
..........har inte så mycket mer att skriva just nu ................aja kan ju skriva detta...........525an läcker..........AAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH................RÄDDA DET SOM RÄDDAS KAN............nä så farligt är det inte, kom hem i tid så jag han stoppa det värsta, men kunde gått jävligt illa....sista gången jag köper ett kar för 300kr...........nu är det bara "riktiga" kar som gäller inga fuskbyggen...blir till att göra mig av med mina malavi, och fixa iordning 240 liters karet med växter och annat kul, måste bara hitta någon i växjö eller nära som vill ha dom.
#231 - 5 februari 2010 14:01
Nubi skrev:
Hej!

Grattis till det mystiska yngel! :) jag är ingen expert och jag såg inte så bra på filmen, MEN jag skulle tippa på att det är från dina paletter :) ser lite palettaktiga ut i rörelserna, inte är det guppys ialf!

Ta väl hand om de :)

Oh aj dom lever och mår bra, kan ju hoppas på att det är mina paletter som varit i farten, fick ösa i en hel del växter när mitt 525 gick sönder, fiskarna trivs super bra nu när det är helt grönt i karet, får nog låta lite va kvar där i sen :)
#232 - 5 februari 2010 14:25
gustinger skrev:
..........har inte så mycket mer att skriva just nu ................aja kan ju skriva detta...........525an läcker..........AAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH................RÄDDA DET SOM RÄDDAS KAN............nä så farligt är det inte, kom hem i tid så jag han stoppa det värsta, men kunde gått jävligt illa....sista gången jag köper ett kar för 300kr...........nu är det bara "riktiga" kar som gäller inga fuskbyggen...blir till att göra mig av med mina malavi, och fixa iordning 240 liters karet med växter och annat kul, måste bara hitta någon i växjö eller nära som vill ha dom.
synd:(
#233 - 5 februari 2010 17:10
Trist med läckande akvarium. En dyrköpt läxa för många, att inte satsa på begagnade akvarium.
Men om det är till någon tröst så är du inte den första här i Växjö som har haft läckor på kar:)

Hoppas att det löser sig för dig.
#234 - 5 februari 2010 17:15
va en kille här nyss och tog hand om mina små malawis, så imorgon står mitt 240 liters redo för att möbleras om till mer Grönskande akvarium :)
#235 - 10 februari 2010 10:46
Hej!
Skönt att det ordnade sig! :) *glad*
*viskar* köpt Paletter ja med :D *hihi*
#236 - 10 februari 2010 18:43
wee härligt, snygga va dom oxå, säljer du dina små röd juvel???
#237 - 11 februari 2010 11:28
gustinger skrev:
wee härligt, snygga va dom oxå, säljer du dina små röd juvel???

Yes :) De är värre än Svärdbärare och Mollys på att producera yngel!
Kul att man fick de att leka, men nu äre färdiglekt med den sortens fisk.
Till 180l ska bli asiatisk tema och röd juvelciklid passar inte så bra ;)
#238 - 11 februari 2010 13:55
Nu ska vi se, efter läckande 525 liters och räddning av fiskar och växter så tog jag beslutet att sälja mina Malawi, sagt och gjort,tog inte långstund innan jag va av med dom.
efter en helgs pillande i 240liters som dom hade gått i så ser det nu ut på detta viset.
#239 - 11 februari 2010 15:16
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!! :D Loovley!
#240 - 11 februari 2010 15:41
Ser riktigt bra ut!!
#241 - 11 februari 2010 15:53
Me Like :)
#242 - 11 februari 2010 16:37
snyggt:)
#243 - 13 februari 2010 04:17
Tackar tackar :) alltid kul med positiv respons, något ni tycker kan läggas till/ta bort/ fixa till, är öppen för kritik, kom gärna med tips på va för fiskar som ni/du kan tycka ska gå där, det som gär där just nu är bara 2x2 vejitaII (honor/hanar) och 4 scalarer som ska där ifrån och 3 ansictrus
#244 - 14 februari 2010 17:15
Blev lite nya inköp idag, till 112 bestämde jag äntligen vilken fisk jag skulle ha, det blev ett par Nanochromis transvestitus (måste bara älska det namnet hahahaha) som går tillsammans med några guppy yngel för tillfället, fortfarande väldigt små och jag hoppas att det blev en hane och en hona, framtiden får säga det, längtar tills dessa små pärlor börjar färga ut :)

I mitt lilla 56 liters fick det bli ett par Apistogramma Agassizii
Fire red,som oxå går med några guppy yngel, jätte snygga och utfärgade Apor, får hoppas dom håller sig så :)
#245 - 14 februari 2010 17:20
Jag har en fråga bah:
Kan man ha ett par Apistogramma Agassizii en 54 liters? :O
#246 - 14 februari 2010 17:20
Här kommer lite bilder :D
#247 - 14 februari 2010 17:22
Virros skrev:
Jag har en fråga bah:

Kan man ha ett par Apistogramma Agassizii en 54 liters? :O

Ja varför skulle man inte kunna det? dom blir ju typ 4-5 cm så ett par Agassizzi i ett 56 (54) liters tycker jag iallafall är toppen för dom :)
vet inte om du va kritisk eller bara nyfiken? :)
#248 - 14 februari 2010 17:24
Det står att dem blir 9cm på arbetsbeskrivningar :o
Bara lite nyfiken haha :)
Snygga fiskar btw !

Ta helbild på akvariet ! :D
#249 - 14 februari 2010 17:27
Virros skrev:
Det står att dem blir 9cm på arbetsbeskrivningar :o

Bara lite nyfiken haha :)

Snygga fiskar btw !

Ta helbild på akvariet ! :D

Hmmm fan har jag fått 4-5 cm ifrån, såg oxå att det stod 9cm, snacka om att jag va ute och cyklade, aja tror inte att det är något prob som det är jus nu, får flytta dom till ett 100 liters sen om det skulle bli för trångt för dom
#250 - 14 februari 2010 17:32
Joo det är sant haha !
Men annars skit snygga fiskar! :D

Ta hel bild på karet? :)
#251 - 14 februari 2010 17:35
får fixa det imorgon, måste till jobbet om en stund, hatar natt jobb :(
#252 - 14 februari 2010 17:36
okej ! Lycka till :)
#253 - 14 februari 2010 21:01
Virros skrev:
Det står att dem blir 9cm på arbetsbeskrivningar

Tyvärr är det sällan de blir så stora i våra akvarium.

Min personliga teori är att de slutar växa när de börjar leka.
#254 - 15 februari 2010 09:08
Dina Agassizii är verkligen riktiga pärlor! Och jag måste instämma - vi vill ha fler helkarsbilder. =)
#255 - 15 februari 2010 10:06
c90368 skrev:
Tyvärr är det sällan de blir så stora i våra akvarium.

Min personliga teori är att de slutar växa när de börjar leka.

Så det går och ha ett par i 54 liters kar? :o
#256 - 16 februari 2010 21:58
Virros skrev:
Så det går och ha ett par i 54 liters kar? :o

verkar inte vara någon som säger emot att ha dom i 54 (56) liters, nu har ju jag iofs dom ensamma i det karet, är nog inte bra att stoppa i fler fiskar tillsammans med dom i ett så "litet" kar.
#257 - 23 februari 2010 13:22
Helloooooooooooooooooo! Hur går det med dina kar :) Har du hittat hem åt alla fiskar och moblerat om i alla kar :D.......Nyfiken på hur det ser ut!

Psst.... :) Min paletthona bor i grottan och hanen vaktar grottan med sitt liv :D
#258 - 24 februari 2010 14:39
Det är ju storleken på hanens revir som avgör och jag tror inte det är mycket större än ett 50l kar, men du kan ju inte har mer än 1 hona, så med regelbundna vattenbyten och rent vatten så är det bara att köra.
#259 - 7 mars 2010 21:21
jahopp, här går man och väntar på att få se yngel/ägg från paletterna eller någon av mina Vijeta eller aggassizz men nä inget händer utom nere i 240 liters karet där jag har lyckats bli övertalad av sambon att ha 4 st scalarer, tror ni inte att dom jädra fiskarna har täckt min svärdplanta med rom ikväll :/, sambon är jätte nöjd med "sina" fiskar som klarar det "mina" inte klarar... aja ägg är ju alltid kul, och det är intressant att se hur dom gör när dom vaktar sina små, synd bara att det va "fel" fiskar som gjorde slag i saken, och till råga på allt så har en ancistrus tagit en av mina vijeta honors kokosnött till hem och ligger där inna och Viftar som en galning..."ägg?"...min lilla hona fick snällt hitta ett annat ställe att bygga bo på :(. har inga stora förväntningar på att scalarerna kommer lckas på första försöket med att dra upp yngel, men vem vet, jag har som sagt haft fel förut ;) är äggen kvar imorgon så ska jag ta lite bilder, ah jag tar lite iallafall, va ett tag sen jag va inne på denna tråden.
#260 - 7 mars 2010 21:40
Ja det var ett tag sen du var inne på zoopet *fy fyy på dig!! ;)*
Kul att det är vårkänslor i ditt kar :)
#261 - 7 mars 2010 21:45
hahaha ja jag vet ^^ får ta ett ryck och postabilder på alla karen som jag skriver om i denna "konstiga" proje tråden imorgon :)
#262 - 7 mars 2010 21:46
Ja det borde stå "ett av många"-projekt ;)
#263 - 7 mars 2010 22:58
ja eller hur ^^ menmen men , får va nöjd med denna bland tråden, orkar inte starta 5 olika trådar :) jag kör lite gott och blandat här istället :)
#264 - 7 mars 2010 23:02
Bra, slipper hålla på och leta bland 1000 andra projekt *leR*
#265 - 21 april 2010 09:27
Lenny! nu får du ta och uppdatera tråden lite :) Du måste ha fått yngel på dina paletter och hur är det med trasvetiterna ;)
#266 - 26 april 2010 19:38
Hur gåre med regnbågarna ? :D
Jag ska kanske köpa ett par nu i slutet av veckan :D

Annons