OK- BluesBoy jag vet att jag tjatar
Jag ser det inte som tjat. En nyttig diskussion snarare. Vi har alla våra egna erfarenheter som möts i diskussioner i forumet. Positivt! Kan man inte ta åt sig av andras synpunkter - skit! Jag jobbar på det, jag lovar [:D]
men som tidigare sagts så har vi ju helt olika erfarenhet av digitala pH-mätare eftersom jag anser att sådana som inte har minst två kalibreringspunkter är skräp.
Håller med fullt ut om man måste mäta över ett stort spann. Inte vid ett litet. Typkurvor för mätprobar visar inte på sååå dåliga egenskaper. Sedan tillkommer givetvis egenskaper och onogrannhet i själva mätapparaturen men i detta projekt är det upp till mig och min konstruktion ;)
För att återgå till min billiga mätpenna är jag överraskad att den håller en så pass bra kurva. Kalibrerar vid 7,0 och vid kontrollmätning vid 4,0 skiljer visningen 0,1-0,2. Jag har inte kontrollerat på den basiska sidan så där vet jag inte.
Sedan finns det givetvis andra svagheter och synpunkter man kan ha på mäteren. Ej utbytbar prob är ett stort minus. Ej kontinuerlig drift i vätska ett annat.
Men OK jag kan köpa ditt resonemang om man ENBART skall mäta upp pH-värden som ligger precis runt kalibreringspunkten - t.ex. inte lägre än 6.8 och inte högre än 7.2 vid en kalibreringspunkt på 7.
Mina kontrollmätningar 7 vs 4 skvallrar om att det ser betydligt bättre ut än så. Det är orsaken till mitt förslag med området 6-8 med mitt målvärde 6,9-7,1.
Vill ochså understryka att jag bara haft tillfälle att prova en modell och ett fabrikat. Det kan mycket väl vara som du säger för andra modeller eller möjligen även för enskilda examplar. Jag kanske har haft tur men mina har stämt med databladet.
Vidare blir ingen kalibrering bättre än buffertlösningen man använder. Jag vet inte om det finns bäst-före-datum för dessa men det är lätt att lösningen blir stående av ren lathet och jag tror det är viktigt att följa bruksanvisningen när man blandar dessa.
EDIT: 25 stavfel :(