Reglera Juwel-filter?

#1 - 14 november 2006 12:24
Går det att reglera vattenflödet på Juwels originalfilter som följer med deras akvarier?

Och kan man placera dem på den sidan akvariet man vill?
#2 - 14 november 2006 12:48
Hej!

Går ej att reglera vad jag vet, däremot kan man byta impellrar för ökat/minskat flöde. Ja, man kan ta loss filterbehållaren som är silikonad mot glaset och flytta den dit man vill ha den.
#3 - 14 november 2006 13:07
Tack för infon! Var kan man köpa en långsammare impeller och vad kan det kosta? Jag vill ha det ganska lugnt i akvariet. Endlers kommer ju från lugna vatten.

Silikonat mot glaset? Hur tar man löss det? Blir det inte en massa fula silikonrester på glaset?
#4 - 14 november 2006 13:14
Brukar finnas att köpa där dom säljer Juwelakvarier, köpte en 1000 l. impeller till min 600 l. pump på Herkules Zoo förra veckan, 190 spänn har jag för mig. Finns även här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/reservdelar-filterpumpar-juwel-c-49_32_62_91?osCsid=ef39396501ce624bd762bfcee9e05378

Nja, du kan använda en smal och vass kniv eller en bit fiskelina.
Sen kan du torka bort silikonet som är kvar, syns nog inte sedan.
#5 - 14 november 2006 13:43
Ok, bra att veta. Akvariet som jag ska köpa är på 110 liter. Tror du att det finns impellrar som ger mycket mindre flöde?
#6 - 14 november 2006 14:00
Det vet jag inte, kolla med återförsäljaren.
Annars kan du ju göra som så:
Släng svarta och gröna svamparna samt den tunna vita vaddmattan överst, ersätt med vanlig filtervadd, då bromsas säkert flöde genom filtret rejält.
Särskilt efter ett tag då det är inkört med an massa gojs i vadden.
Billigare än impeller + att du slipper köpa Juwels dyra tillbehör!
#7 - 14 november 2006 14:07
Tack för tipset :) Billigt är bra :D
#8 - 14 november 2006 14:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tror att det skall gå att reglera pumpen på nå´t sätt men att det är lite krångligt. Det finns en tråd någonstans om det.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag tycker inte att det är så där jätteblås på vattnet med pumpen som den är i mitt 110-liters.[/COLOR][/FONT]
#9 - 14 november 2006 15:22
Óm det är Juwels original som sitter i karet så akta dig Paul. Jag trodde det var mina Mollys som käkade upp Endlersynglen, men det var det inte. På den svarta behållaren till innerfiltret är det smala slitsar som vattnet ska komma in genom, och det gjorde även mina Endlers yngel:mad: ! Så nu går de i ett annat kar, så inte vår stam blir utrotade[B)] , hos mig i alla fall. Du bör nog sätta för dessa slitsar med något nät eller liknande om det är samma utförande på våra pumpar.
#10 - 14 november 2006 16:25
Hej
Du kan välja mellan 1000, 600, 400 L/h genom att byta impeller men tyvärr för din del är ju 400 orginal monterad i 110 L Rekord karet så mindre flöde kan du inte få på så sätt....

/Tomas
#11 - 14 november 2006 17:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hittade tråden jag tänkte på.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90927&highlight=juwelpump
#12 - 15 november 2006 11:27
ansjo skrev:
Óm det är Juwels original som sitter i karet så akta dig Paul. Jag trodde det var mina Mollys som käkade upp Endlersynglen, men det var det inte. På den svarta behållaren till innerfiltret är det smala slitsar som vattnet ska komma in genom, och det gjorde även mina Endlers yngel:mad: ! Så nu går de i ett annat kar, så inte vår stam blir utrotade[B)] , hos mig i alla fall. Du bör nog sätta för dessa slitsar med något nät eller liknande om det är samma utförande på våra pumpar.

Åh nej :eek: Men vad bra att du har upptäckt det nu. Jag har hur som helst bestämt mig för att använda ett Fluval 2 istället. Men jag kanske borde trä nån nylonstrumpa över det ändå.
#13 - 15 november 2006 11:31
På diverse fläktar till exempelvis badrum går det ju att koppla på en varvtalsregulator.

Borde man inte kunna fixa något liknande på en pump ?
#14 - 15 november 2006 13:08
Ja för tusan, tänkte inte på det.
Såg en förlängningssladd på IKEA häromsistens med en dimmer avsedd för belysning på, borde funka!? Kostade några tjugor så det är väl bara att testa.
#15 - 15 november 2006 13:23
om mdet nu fungerar så hoppas jag innerligt inte att alla tror att jag har någon sorts spetskompetens när det gälller pumpar.

:-)

Annons