Registrera dina salamandrar!

#1 - 17 oktober 2004 11:27
Hej,
Har precis startat ett salamanderregister vars syfte är att undersöka hur populationen av salamandrar i fångenskap i Sverige ser ut!
Ange storlek, art, hur många du har samt hur könsfördelningen ser ut om du vet. Glöm inte ditt eget namn och adress.

Maila dessa uppgifter till mig på: Jeda5083@student.uu.se

Alla personuppgifter hålls hemliga. Gå till sidan och se hur det ser ut.
Jag sköter alla personuppgifter själv. Om man vill ha ta kontakt med annan ägare sker det genom mig. Jag la upp det på sånt sätt för att inte folk skulle bli tveksamma för att personuppgifter publiceras. Helt konfidentiellt. Möjligtvis kommer jag publicera vissa personuppgifter senare beroende på vad användarna tycker.
Personuppgifterna kommer inte spridas på något som helst sätt utan direkt och personlig tillåtelse. Jag kan hantera uppgifter på detta sätt då antalet seriösa salamanderentusiaster i Sverige antas vara så få. Om gensvaret blir för stort får jag omvärdera systemet. Allt arbete sker helt ideellt och inget som helst kommersiellt intresse föreligger.

Mvh
Jesper D
#2 - 18 oktober 2004 09:13
Hehe,
Jag glömde visst länken:
http://www.caudata.org/tssr/
#3 - 18 oktober 2004 10:46
Vill inte vara en glädjedödare, men är det tillåtet att hålla personregister utan tillstånd? Eller är det bara om man inkluderar personnummert? Eller är jag bara dåligt uppdaterad?
#4 - 18 oktober 2004 13:25
Hej,
1.Allt är enligt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM
(Personuppgiftslag (1998:204)).

Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.
Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.

<font color="red">Detta register är ej automatiserat.</font id="red">

Undantag för privat behandling av personuppgifter

6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

<font color="red">Privat natur. Registret över ägare kommer INTE publiceras, endast salamandrarna.</font id="red">

<font color="red">Utöver detta så har jag redan klargjort att jag tänker be om tillåtelse av varje deltagare!! Trots att registret ej publiceras och är av privat natur. Detta innebär att min standard är skyhög jämfört med vad lagen kräver. Jag skulle alltså kunna publicera uppgifter om jag fått tillåtelse av medlemmarna.</font id="red">

#5 - 18 oktober 2004 13:38
Andra gången jag får den här frågan.[:-58]

Hoppas jag har klargjort att INGET kommer publiceras utan uttryckligt medgivande från varje enskild medlem. Jag har dessutom inga planer på att publicera något.

Jag har full förståelse för misstänksamheten [:)]
Sådana här register har fungerat bra både i Tyskland och USA. Jag hoppades på lite mer entusiasm![:-116]
Jag hoppas att det kommer, vi svenskar kan ju vara lite trögstartade men när vi väl får fart så....[:-38]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 oktober 2004 14:17
Jag har full förståelse för misstänksamheten

Sådana här register har fungerat bra både i Tyskland och USA. Jag hoppades på lite mer entusiasm!

Du vill lägga uppe ett register, men vill själv vara anonym. Tro sjutton att entusiasmen är noll.
#7 - 19 oktober 2004 07:31
Hej,
Vill jag vara anynom? Det finns en presentation av mig på sidan.
Jag kan ju inte direkt publicera min personuppgifter här....
Jag delar gärna med mig av mig själv, inga problem....
Har du några förslag så är jag tacksam!

Mvh
Jesper Danielsson
#8 - 19 oktober 2004 08:29
Fått många ödlevänner i registret än?
*lol*

// Matte
#9 - 19 oktober 2004 08:45
Nu har jag inga salamandrar, så det är inte aktuellt för mig, men jag hade varit tveksam att ge ut namn o adress till en privatperson, och i synnerhet som det står "under byggnad" på hemsidan. Sorry, det verkar vara lite amatörmässigt.
#10 - 19 oktober 2004 08:57
Jag tycker att det verkar vara ett bra initiativ. Man måste ju börja någonstans. Jag har heller inte några ödlor, men skulle nappa direkt om jag hade. Vari ligger risken med att ge bort sitt namn och sin adress? Jag förstår inte, om någon vill ha min adress så ger jag honom/henne den. Är ni rädda för brevbomber eller vad?

Araven: Finns det möjlighet att vara anonym i ditt register? Det kanske skulle underlätta insamlandet av information. Kontakt kan ske genom oregistrerat mobilabonemang eller via freemail.
MVH
Magnus
#11 - 19 oktober 2004 09:00
Hej,
Jodå, de riktigt seriösa ser det positiva i det hela...
Anledningen till att det ser amatörmässigt ut beror på att jag är en amatör. En del dålig svenska beror på att allt var på engelska förut och översattes lite väl snabbt.
Poängen är väl att jag inte har tid att se till att allt är perfekt, men jag försöker i alla fall.

Jag försöker ta all kritik på ett positivt sätt och förbättra sidan enligt era önskemål. Så fortsätt ge mig kritik så länge den är genomförbar och konstruktiv!

Mvh
Jesper
#12 - 19 oktober 2004 09:13
Hej,
Tack Tropfrog - äntligen en positiv reaktion här.
Jag vill gärna ha personuppgifter då det gör det hela lite mer seriöst, annars blir det de facto "oseriöst".
Jag är i första hand intresserad av människor som är mycket seriösa och jag tror att dessa är beredda att lämna ut namn och address.
Jag håller med om kritiken att sidan kanske inte ser bäst ut, men jag gör vad jag kan. Håller på att ändra mitt användarnamn, insåg inte att det såg oseriöst ut(smart kille...) - ni får ursäkta mig.
#13 - 19 oktober 2004 09:42
Hej,
Nu är alla uttryckligen kritiserade saker borta utan mitt användarnamn som kommer ändras ikväll.

Mvh
Jesper
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 19 oktober 2004 09:47
Nu är alla uttryckligen kritiserade saker borta utan mitt användarnamn som kommer ändras ikväll.

Hur kan man bli mindre anonym genom att ha ännu färre uppgifter i profilen än vad man hade tidigare?
Gör tvärtom istället - lägg in en fyllig presentation i profilen.
#15 - 19 oktober 2004 10:56
Jag är i alla fall väldigt possitiv. Går me i registret så fort jag fått bilder på "Sally". Bra initiativ tycker jag!
#16 - 19 oktober 2004 11:06
Kjell: Jag återkommer till det jag påtalat tidigare när detta återigen kommit på tapeten med nästan obefintliga uppgifter i profilen.

Zoopet.com och Ciklid.se borde kräva redan från början mer uppgifter än vad som går att registrera nu. Jag gillar inte den anonymitet som omger dessa forum nu...det är inte vidare seriöst. Jag tycker inte att man skall klanka ned på enskilda individer, då det är medlemsforumen som faktiskt tillåter anonymitet.

Bra initiativ araven med ett register på Salamandrar i Sverige, men jag tycker som Kjell här...du borde fylla i mer info i din profil för att understryka ditt engagemang på ett seriöst sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 19 oktober 2004 11:29
Zoopet.com och Ciklid.se borde kräva redan från början mer uppgifter än vad som går att registrera nu.

I princip så tycker jag att du har rätt - själv betraktar jag utan tvekan de som har en rejält ifylld profil med större respekt än de som är anonyma.
Problemet är väl snarare att det ändå är i stort sett praktiskt omöjligt (skulle ta för mycket tid) att kontrollera sanningshalten i det som skrivs.
Dock är detta inte en fråga som skall diskuteras i denna tråd.
#18 - 19 oktober 2004 11:57
Du tog själv upp den Kjell...och jag skrev inte enbart det i mitt inlägg. Ger man folk möjlighet att regga sig anonymt så kommer det att vara mestadels anonyma profiler, så då får man leva med att det är så.

Jag tycker det är väldigt tråkigt då folk med obefintliga profiler ofta inte alls känner samma ansvar för vad de skriver i forumet som de som har fyllt profilen med uppgifter om ens person. Obs...detta inte riktat emot någon i detta ämne.
#19 - 19 oktober 2004 12:03
Hej,
Har absolut inget emot en fyllig presentation....
Anledningen till att uppgifter försvann Kjell, det var för att jag försökte ta bort min profil eftersom det inte finns någon sådan funktion här....
Varför försökte jag ta bort profilen:
För att jag ville ändra till ett mer seriöst användarnamn, men det finns inget funktion här för att ändra användarnamn.

Att jag inte hade fyllt i profilen innan var snarast en lathetsgrej, jag har inte hållit till så mycket här. Information fanns redan på sidan jag länkade till för de som verkligen var intresserade av annat än kritik!

Mvh
Jesper Danielsson
#20 - 19 oktober 2004 17:55
Jag brukar inte skriva in så mycket om mig på ett forum för än jag varit där ett tag och sett att det är värt det (dvs att jag kommer komma till forumet fler gånger). Tycker det är förståeligt om man inte is skriva in alla uppgifter, man kanske inte vill att alla ska kunna knacka på ens dörr heller:-S mitt namn är ju rätt unikt så det går hur lätt som hellst att få tag på var jag bor och har tyvärr hafft en galning efter mig som jag lyckligtvis blivit av med. En fyllig presentation är ju såklart trevligare men ibland får man väga in lite för och nackdelar där. De som missköter sig på forumet ska tas bort tycker jag, visst kan de skapa en ny användare men då har man i alla fall markerat.

Jag är alltid vaksam på vad jag får för svar, det gäller att vara lite kritiskt för även en "expert" kan ju ha fel. Ibland kollar man lite vad det är för en person som skrivit och då är det bra om profilen är ordentligt ifylld. Vad gäller Daniel har ju han inte en väl ifylld profil men det märks ändå att han kan de han svarar på. Bra för jag har ju fått endel problem på vägen och det finns inte alls mycket salamandersidor.

Nu var det ju inte det tråden handlade om men var bara tvungen att försvara Daniel lite gran.

Ang vad tråden SKA handla om: Tycker ideén om salamanderregister är jätte bra. Bara en sån sak som att jag var tvungen att köpa min salamander på djuraffär för att jag helt enkelt inte visste var annars jag skulle få tag på en. Efterssom jag är lite emot endel djuraffärer kändes det inte så kul. Man vet ju bara hur det är med de smådjur (tex kaniner och marsvin) som de säljer. Kan inte tala för alla affärer men i alla fall för de här i stan. Jag köper mycket heldre från en privatpersson som jag vet har bra hand om djuren än från djuraffären.

Är det ok att skicka in uppgifterna på en gång eller bör jag vänta tills jag kan skicka bilden också? /Anna
#21 - 19 oktober 2004 18:14
Jag tycker det är bra att man kan vara anonym. Jag tycker ett forum handlar om vad man säger, inte om vem man är.
Det är en annan sak om man skall göra affärer med varandra, då måste man veta vem man handlar med, men varför skulle man behöva lämna ut personuppgifter för att snacka akvarier på zoopet?

Jag tycker f.ö. också det är bra med ett register över salamandrar. De flesta salamandrar som säljs är vildfångade, och nästan alla vilda salamandrar minskar f.n. snabbt i antal. Båda gäller t.ex. i högsta grad de kinesiska arterna som är vanliga i handeln. Allt som kan göras för att få till stånd odling i fångenskap är bra.
Nu har jag inte längre några salamandrar att registrera, annars hade jag inte tvekat - för vad riskerar jag? Att mitt namn hamnar på nätet?
#22 - 19 oktober 2004 21:50
Hej,
Tack för stödet! Ja, det är bara att skicka info, bilder kan komma sen. De flesta salamandrarna i handeln är lättidentifierade genom beskrivningar. Förutom Paramesotriton då.....
Jag antar att Daniel är jag(Jesper) ;)

Precis Azur, själva huvudsyftet med registret är just att starta uppfödning och tillhandahålla salamandrar som är kläckta[:)] och uppfödda i fångenskap i.e. CB(capture bred). Vi importerar för närvarande Cynops ensicauda i stora lass från södra Japan genom Hong Kong. Cynops ensicauda förklarades häromdagen som en hotad art, den kommer troligtvis bli skyddad snart. Cynops ensicauda är mycket lätt att para och föda upp......

Mvh
Jesper
#23 - 20 oktober 2004 01:22
(araven är ett ok alias här (ungefär som mitt), ingen anledning att ta bort. Det räcker att skriva en ordentilg presentation, så att folk kan titta där om de är intresserade att veta mer om personen)
#24 - 20 oktober 2004 09:01
Hej,
Lika bra att göra det ordentligt nu....
Jag kräver ju faktiskt rätt mycket(personuppgifter) så det är nog bäst jag är så seriös som möjligt. Det ser ju faktikst mer seriöst ut så här. Men tack ändå[:D]

Mvh
Jesper
#25 - 20 oktober 2004 13:40
Jo jag menade Jesper men lyckades blanda ihop det med ditt efternamn. Men så snubblade jag på mina egna hängslen idag när jag böjde mig ned så jag antar att jag klantar till det ganska så lätt.

Jag är ju inte 100% säker på om det är en orientalis eller ej, kanske ska vänta tills jag får bilderna? De sa att det var det på djuraffären, men jag har fått en beskrivning på hur man tar hand om ensicauda. Litar ändå inte så mkt på det bladet efterssom det bland annat står att de ska ha minst 24 grader och doppvärmare :-P
#26 - 20 oktober 2004 15:29
Hej,
Suck....Man tycker ju de borde veta något om vad de säljer iaf...
C.ensicauda tål visserligen högre temperaturer, men än doppvärmare är helt fel. Det vore ju som att säga att människor bor bäst i en bastu. Dessutom att dela ut sådana blad när de säljer c.orientalis som är mycket värmekänslig........
#27 - 24 oktober 2004 19:56
Det är just därför som jag inte tycker om att handla i djuraffärer.. Vet ju bara hur det är med kaninerna. Det säljs för små ungar som löper stor risk att få magproblem eller andra defekter som löper livet ut, de ljuger om raser, de ljuger om teckningar, de ger fel skötselråd etc etc..
#28 - 4 november 2004 13:10
Nu har jag ändrat registret så att man bara behöver ange ett användarnamn, ort och en emailadress.

Gå till:

Mvh
Jesper Danielsson
#29 - 5 november 2004 14:33
Jag väntar fortfarande på att jag ska få bilderna av Sally så att jag kan registrera :-D
#30 - 16 november 2004 09:09
Hej,
Tänkte bara meddela att det nu finns några enkla skötselblad för Cynops ensicauda och Cynops orientalis på salamanderregistrets hemsida. Skötsel bland för Pleurodeles waltl och Paramesotriton species kommer snart.

Mvh
Jesper
#31 - 21 november 2004 17:28
Tack för tpset :) Jag väntar fortfarande på bilder från min pojkvän som är lite seg med att ladda upp dem på datorn

Annons