Är det någon som har erfarenhet av reflektorer (typ Arcadia´s) till lysrör?
Är dom så bra som det sägs?
Och att dom höjer ljusstyrkan från lysröret med upp till 100 %?
Micke J
bengtarne skrev:bumpar denna tråden lite...
har oxå köpt in Arcadia reflektorer, men då dom kostar ~250 kr st blir så blir det rätt mkt extra utlägg nu i juletider.
är det värt att lägga 1000 spänn för detta?
vad använder ni?
finns det inte nån reflektionstejp som funkar okey?
tack
Kjell Fohrman skrev:Men utgå från att de dubblar effekten - så skulle det bli billigare att köpa 4 ramper med lysrör till - nej knappast.
De behöver ju inte heller bytas ut en gång om året som du måste göra med lysrören - så i längden sparar du pengar
Kensa skrev:sedan skall man ju ibland fundera över om man behöver reflektor eller inte.
beror ju på vilken set up man har........
bengtarne skrev:men är det ekonomiskt försvarbart att köpa in dessa reflektorer för 1000 kr istället för en vanlig reflektor tejp som man kan köpa billigt, va tror ni?
jag har ett vanligt standard jewel vision akvarium. 450 l.
har hört att ljuset visst skulle va rätt dåligt i dom, själv tycker jag det ser väldigt ljust å fint ut!
va tror du?
bengtarne skrev:ok känner mig lite klokare. nä sitter inga reflektorer alls i den
Kommer att prova dessa Arcadia reflektorer, men nöjer mig till en början med att köra med bara 2 st! (av fyra lysrör)
tack så mycket för hjälpen:)
bengtarne skrev:men är det ekonomiskt försvarbart att köpa in dessa reflektorer för 1000 kr istället för en vanlig reflektor tejp som man kan köpa billigt, va tror ni?
jag har ett vanligt standard jewel vision akvarium. 450 l.
har hört att ljuset visst skulle va rätt dåligt i dom, själv tycker jag det ser väldigt ljust å fint ut!
va tror du?
Kensa skrev:som sagt var, det beror lite på set up.
och med det menas vilken fisk du har, vissa fiskar färgar ex ut mer med mycket ljus,
vissa fiskar gillar när det är mindre ljus
vilka växter har du, sådan som kräver mycket ljus eller inte, vissa växter gillar inte när det
är för ljust (men dom är få)
själva rören som kommer med juwel paketen brukar vara av mindre bra sort.
kan löna sig bra att byta ut rören, till vilka beror oxå då lite på vilken set up med färger och liknande man har.
etc
etc
allt beror på vilken set up man har / vill ha....
.
Kjell Fohrman skrev:Jo men oavsett vilket - om man tycker att man redan har tillräckligt med ljus så kan man ju sätta dit en reflektor och släcka ner ett av de befintliga rören och på så sätt spara både pengar (bra för plånboken) och energi (bra för miljön).
Men självklart håller jag med dig - det finns även annat som påverkar belysningen i akvarierna.
bengtarne skrev:aha det va så du menade, det är ju också ett alternativ!
Kensa skrev:om man har ett rör på 36W, och köper en reflektor för 250 kr, och den ökar ljuset med 100%,
så betalar den sig på kanske 1,5 år.
cirka.....
.
andersfiskar skrev:Ngnstans på forumet såg jag en test som ngn hade gjort med att mäta effektökning av reflektorer, vitmålning och diy-reflektorer av aluminiumfolie där det faktiskt framgick att vitmålning var effektivare än aluminiumfolie. Välriktade reflektorer var naturligtvis i särklass bäst men jag tolkade det som att det faktiskt var vinkeln/formen på reflektorerna som var det mest relevanta och att det finns riktigt dåliga och riktigt bra reflektorer. Måsvingereflektorer var väl överlägsna om jag minns rätt.