Reflektorer lysrör

#1 - 22 november 2003 08:23
Hej alla jag har fixat reflektorer till mina ramper och jag tycker att det fungerar utmärkt. Jag gjorde som så att jag klippte till folie som var så brett att det täcker halva lysröret ock siliknade fast folien direkt på lysröret.Jag har testat lite med färgade folie oxå och det funkar lika bra, då får man även en ändring av färgen i akvariet. Vill man ha blåare ljus så limmar man så klart blå folie,man kan oxå kombinera ex blått och rött. Detta blir ett mycket billigt sätt att fixa replektorer.Lasse
#2 - 22 november 2003 10:07
HUr bra funkade det då?
Jag menar, det blir väl inte en ökning på 100%, för jag kan inte tänka mig att du fick till folien helt rak och utan bucklor...
#3 - 22 november 2003 10:57
uhm, siloconade du fast laufolie på lysrören?..

bara jag som tror att det mesta försvinner av ljuset på siliconet?..
#4 - 22 november 2003 11:33
Jag skulle inte rekomendera ovanstående metod. Lysrören är ju inte precis genomskinliga så ditt akvarie kommer inte bli särskilt mycket ljusare av att du reflekterar tillbaka ljuset in i lysrören. Däremot kommer lysrören att bli betydligt varmare vilket kommer att leda till snabbare åldring och förkortad livslängd.

Peter
#5 - 22 november 2003 15:15
Det rör som jag har klätt med folie blir C:a 10 grader kallar än det rör i samma ramp som inte har folie. Det är inga problem att få det utan skrynkler om man bara punktlimmmar det på några ställen.Hur mycket i % det ökar kan jag inte säga exakt då jag inte har något instrumet att mäta ljusflödet med.Jag kan bara bedöma att det blir mycket bättre samt att jag med färgad folie kan ändra färgtonen en del,Lasse
#6 - 22 november 2003 15:28
Vore det inte bättre om du kunde få det ljus som avges uppåt att även det studsa ner i akvariet? Nu går ju bara det ljuset rakt ner i lysröret igen? Viker man folien likt ett W och punktlimmar i mitten på W:et borde effektiviteten höjas ännu lite mer?

Kul med DIY-tips 8)
#7 - 22 november 2003 16:17
Angående att göra refletorn som ett W så förstår jag hur du tänker. Men den optimala releton skall ha en parabolisk form, detta på grund av att in och utgångsvinkele är den samma för alla strålar. Sedan tilldet hä med % mera ljus så borde det vara så att man måste fyrdubbla effekten för att få dubbelt så mycket ljus.Detta på grund av att strålning minskar med kvadraten på avståndet.Hoppas nu att jag kommer ihåg rätt för det var väldigt länge sedan jag gick i skolan. Lasse
#8 - 22 november 2003 23:48
Nu tror jag du tänker lite galet. Om du har 100 i ljus som träffar ett mål 1 sträcka bort. Om du sätter in en till lika stark ljuskälla på samma plats så kommer 200 i ljus träffa målet. Att ljusmängden minskar med kvadraten av avståndet betyder ju inte att du behöver sätta in 4 ljuskällor för att få 200 i ljus vid målet.

Den här teorin om att man bara trycker tillbaks ljusmängden in i lysröret igen tycker jag låter befängd, jag har hört den förr och tycker det låter som en skröna som fått fotfäste. Visst är lysröret inte helt genomskinligt men ljuskällan kommer redan innifrån röret, hur kommer det ut? Skulle det ljus man reflekterar tillbaks in i röret bara bli värme så skulle dels temperaturmätningarna ssm6sky gjort visa det men det visade snarare raka motsatsen. Jag tror det kanske blir samma effekt som med "frostig" plexiglas. Du ser knappt igenom det men lägger du det direkt mot ett underlag så blir det kristallklart. Det kan mycket väl vara samma effekt på lysrörens glas.

Jag ska definitift testa detta och se om det blir svalare i min ramp. Hagen har ju redan lysrör med inbyggda reflektorer efter exakt den här principen.
#9 - 23 november 2003 00:08
Såhär menar jag:
http://www.ahsupply.com/images/1x13b.jpg
http://www.eaquanature.com/store/product_info.php?cPath=34_82&products_id=463

#10 - 23 november 2003 00:23
Ursprungligen skickat av defdac

Såhär menar jag:

http://www.ahsupply.com/images/1x13b.jpg

http://www.eaquanature.com/store/product_info.php?cPath=34_82&products_id=463

Det där verkar inte så tokigt, eftersom den svaga w-formen gör att man undviker att reflektera ljus mot själva lysröret. Verkar lite överkursigt att göra det själv tycker jag dock...

Själv har jag tejpat fast folie som en reflektor i rampen (1 rör). Det verkar funka bra, effekten var märkbar, imho...
#11 - 23 november 2003 00:26
Varför inte köpa riktiga aluminiumreflektorer, eller helt enkelt klä armaturens insida med folie, så man även utnyttjar det ljus som strålas uppåt? Borde vara enklare...
#12 - 23 november 2003 01:44
Jag har nu läst på lite. För det första mäts inta ljusstyrkan i Watt, det är det elementära tror jag.Men om vi tar ett ex. med strålkasteren på en bil och vi byter ut våran standard lampa till helljuset som är på C.a 60 Watt mot en rallylmpa på 100 Watt så når inte ljuset dubbelt så långt.Sedan angående ljusets reflekton så är jag säker på att den bästa reflektor skall var parabolisk i formen.Nu tillbaka till min test så är det så att där jag har limmat fast blåfolie lyser det mera blått det tyder endast på att jag refekterar en viss del av det ljus som skulle strålat uppår.Lasse
#13 - 23 november 2003 01:49
Jag missade att skriv i mitt förra inlägg att det är så att det är det skikt somm ligger på insidan av pöret som ger dess färg och ljuste. Lasse
#14 - 23 november 2003 07:36
Ursprungligen skickat av ssm6sky

Jag missade att skriv i mitt förra inlägg att det är så att det är det skikt somm ligger på insidan av pöret som ger dess färg och ljuste. Lasse

Det är därför det finns en ändringsfunktion. Nästa gång kan du använda den i stället för att skriva ett nytt inlägg. Kanske använda den redan nu för att justera stavningen?
MVH
magnus

Annons