Reflektorer i ett Juwel Trigon 190

#1 - 8 januari 2012 19:07
Har köpt ett Juwel Trigon 190, men ej startat det ännu. Är det läge att redan från start komplettera med reflektorer till belysningen? Tjänar man något på det i form av chans till mindre alger etc?
#2 - 8 januari 2012 19:21
Mer ljus->ger mer växtlighet och starkare färger i akvariet.
#3 - 8 januari 2012 20:17
När jag startade upp mitt Vision 260 med T5-rör, monterade jag reflektorer direkt. Det blev alldeles för starkt ljus, fiskarna blev helt stirriga. Sen när det växte till sig litet i akvariet monterade jag dem igen. Kombon T5-rör och reflektorer ger bra pepp i ljuset.
#4 - 8 januari 2012 20:47
Ok, tack för svaren. Jag tolkar det som att ja reflektorer är bra, men vänta tills växtligheten har tagit sig något...
#5 - 17 februari 2012 20:13
Efter lite inkörning av karet:
Jag körde 6 timmar belysning i början , men efter typ en vecka ökade jag till 10 timmar eftersom växterna tog sig dåligt. Samtidigt satte jag reflektorer på båda rören...verkar vara precis vad som behövdes för växterna. Det blev superfart på dem!
#6 - 17 februari 2012 20:53
Nahoj79 skrev:
Har köpt ett Juwel Trigon 190, men ej startat det ännu. Är det läge att redan från start komplettera med reflektorer till belysningen? Tjänar man något på det i form av chans till mindre alger etc?

Mer ljus är bra för växterna men även för algerna. Så mer ljus och för få växter eller inga växter alls borde ju gynna algerna mer. Har själv funderingar på att montera reflektorer i mitt Malawi akvarium men där har jag inga väter så då borde ju risken för alger bli ännu större.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Annons