Reflektorer

#1 - 18 februari 2008 21:16
Hoj!

Har sett lite diskussioner här och var ang reflektorer men har aldrig riktigt fattat vad det handlar om. Så därför tänkte jag fråga lite här om vad det egentligen innebär.

- Gör det stor skillnad? - Var köper man dom och hur mycket kostar det?
- Hur går man tillväga vid montering?

Jag har idag en standard dubbelramp med ett 90 cm marine glow och ett 90 cm aqua glow som jag skulle vilja ha lite mer "kräm" i. Dock är jag lite frågande om hur mycket det egentligen hjälper med dessa reflektorer.

tankar och erfarenheter mottages tacksamt =)

Tack och bock

//Anders
#2 - 18 februari 2008 21:36
Det ger lite mer effekt. Allt ljus reflekteras ju neråt istället för att en stor del absorberas uppåt. Kostar inte så många kronor. Man snäpper fast dem med klammor på lysrören.
Vad har du för ramp? En köpt? För om du har en hemmagjord träramp, så måla den vit invändigt istället. Det ger också en bra effekt. Kör dock inte med aluminiumfolie, för det blir tydligen sämre än orginalet om du har köpt ramp.
#3 - 18 februari 2008 21:44
Okej....jag har en helt vanlig standard ramp som är köpt. Så med andra ord så är det bara att köpa reflektorerna (djuraffär eller byggvaruhus?), snäppa fast dom och sen njuta av ett akvarium med bättre belysning?

hehe, är det så enkelt?
#4 - 18 februari 2008 21:50
Japp. Väldigt analogt. Tycker själv att det ger lite bättre effekt, men det är ju inte lika bra som fler rör. Dock är de inte alls dyra.
#5 - 18 februari 2008 21:57
Tack för det! Oavsett resultat så kan det vara värt ett försök iaf!

MVH
Anders
#6 - 19 februari 2008 08:56
Reflektorerna ger ungefär 50% ökning av ljusintensiteten, så det gör ganska mycket. Plastfästen brukar följa med för att bara klämmas fast på lysröret. Glöm inte att se till att det är fräscha rör du har till att börja med också..........
#7 - 19 februari 2008 09:07
Det tråkiga med plastclipsen (Juwel) är att dom blir väldigt sköra efter nåt år eller så. Nästan alla mina sprack när jag skulle ta bort dom för att putsa rör/reflektorerna, men det finns metallclips att köpa till istället.

Annons