Reflektorer?

#1 - 25 februari 2011 12:53
Till mitt akvastabil ingick inte reflektorer, men dock är plastluckorna ovanför lysrören vitmålade. Dessa tjänar säkert som hyffsade reflektorer. Men, jag gissar att riktiga tex måsvingerefl är bra mkt bättre än vit plast...men, vad tror ni?..hur mkt mer ljus tror ni jag får ner i burken om jag kostar på mig måsvingerefl till mina två t5 rör på 39w vardera?

Skälet e att jag drar igång med koldioxid snart...då är det inte fel tror jag att matcha upp ljuset en smula. Jag tänker inte installera mer rör just nu utan undrar bara hur mkt en reflektor gör jämfört med vitmålad blank plast.

Mvh
Jonas
#2 - 25 februari 2011 12:58
utan tvekan ja de kommer vara bättre med reflektorer. o särskillt om du ska pytsa i co2. göd gärna med PMDD så kommer det hända grejjer du :)
#3 - 25 februari 2011 12:59
Hur många watt/liter har du nu?

Jag tycker peronligen att reflektorer är hutlöst dyra. Min ramp är vitmålad inuti och om jag behöver förbättra ljuset kommer jag nog att spraya eller penselmåla med silverfärg i första hand. Kanske kan vara nåt för dig?

Mvh, Carina
#4 - 25 februari 2011 13:02
finns nog ingen färg som kan reflektera ljuset så bra som reflektorer. o de är ju verkligen inte särkillt dyra. med måsvinge kan du öka ljuset med 300%
#5 - 25 februari 2011 13:36
Klart att inget slår en reflektor, påstod jag inte heller ;) Men dom jag tittade på hos DM kostade mellan två- och trehundra kronor styck för ganska moderata längder. Det tycker jag är dyrt. Är van att göra det mesta själv och kanske är lite insnöad på det ibland, hehe.

Mvh, Carina
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 februari 2011 13:39
hannesc skrev:
utan tvekan ja de kommer vara bättre med reflektorer. o särskillt om du ska pytsa i co2. göd gärna med PMDD så kommer det hända grejjer du :)

Instämmer - man åtminstone fördubblar ljuset med en reflektor och det innebär att man ganska snabbt tjänar in pengarna och det är dessutom bra för miljön.
#7 - 25 februari 2011 13:53
Jag är sugen på att skaffa reflektorer till mitt kar också, har en juwel rio 240l. Tror ni det finns sådana som är gjorda för det karet eller måste man hålla på och mekka själv tro?

Samt är det kanske en god ide att byta rören också ifrån de som medföljer?
#8 - 25 februari 2011 13:57
Det finns i standardlängder, vet du bara vilket watt som är på rören så handlar du reflektorer till dessa:).
Visst kan du byta rör, men byta för bytandets skull gör ju ingen glad;).
#9 - 25 februari 2011 13:57
klart det finns! vad är det för rör du har?

edit: ansjo snabbare idag
#10 - 25 februari 2011 14:10
Vet inte riktigt, det är de som följde med bara. Men jag gillar inte riktigt ljuset av dom heller, det är lixom ett gulaktivt ljus. Skulle hellre ha ett vitare ljus och som kanske sätter mer fart på växterna med då ja inte orkar köra med co2 eller mäsk, kör bara dubbeldos med PMDD.
#11 - 25 februari 2011 14:13
har du juwel skulle jag satsa på juwel color.- bra, lite blåare ljus

om du kör med dubbeldos med PMDD bör du kör med en kolkälla. annars händer det inte så himla mycket.

en mäsk är ju tokenkel att göra.

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#12 - 25 februari 2011 14:20
Men är det ngt dom borde ha i affären då så man bara kan fråga efter dem rören och reflektorer?
Men kommer det inte spela ngn roll alls för växterna med reflektorer utan kol så kanske man kan skippa det lika gärna?
#13 - 25 februari 2011 15:58
Reflektorer blir det. Modell måsvinge.

Ljus ökar tillväxt utan koldioxidtillsats o koldioxid ökar tillväxt utan ljustillsats. Detta beror på att ökat ljus gör att det går åt mindre energi att reducera koldioxid o mer koldioxid har samma effekt. Dvs man kan gott o väl öka ljuset utan att öka kolet o tvärtom. Det bästa är dock för att minska algrisken..att öka koldioxid först o sen eventuellt öka ljuset måttligt. Finns en studie som stöder detta på tropicas hemsida:)

De där med n o p gödning..här läser jag att de flesta av er tycker det skall i från start. Men det måste ju bero på hur mkt fisk jag har i förhållande till växter..dvs koldioxid gödning medför ju inte automatiskt ett n o p gödningsbehov..? Tropicas egna rekommendation är att avvakta med n o p gödning. Ser jag bristsymptom kommer jag såklart lägga till deras n o p gödning ( plus nånting)..men jag inleder med enbart mikrogöding, koldioxid samt reflektorer...så får vi se. Jag är livrädd för alger o får jag för mkt n o p i karet finns helt klart en risk för alger.

Nåväl..ni har gett mig kött på benen att skaffa bra reflektorer:)
#14 - 26 februari 2011 09:31
Belysning är en del av mitt jobb, så jag har lite insikt i det och kan säga att en optimal reflektor är en vetenskap.
I armaturer med elektroniska tänddon är temperaturen mkt viktig, en felaktig reflektor kan höja arbets temeraturen avsevärt och därmed kraftigt förkorta livs längden.

Men, man ska inte gömma gädje med att själv pyssla och expermitera!
Jag använde "krom" sprej till en armatur en gång för länge sedan, fungerade kanon.
I en annan limmade jag spegel bitar, blev en enorm förbättring!

Annons