Fredrik1 skrev:Testa först hur bra ljusrampen du får med så ser du ungefär hur mkt ljus de får, men tror inte det skulle vara problem att köra med 1 reflektor :) Men som jag sa, testa först hur bra den fungerar utan reflektorer :D
sissi. skrev:Har reflektorer något med alger att göra? Jag menar om reflektorer kan orsaka värre algblommning? Jag får hålla mig till juwels kassa lysrör och det blir då antagligen nature lysrören som har 4100 kelvin men vad är det för ljus som framhäver fiskarna?
Sleaper skrev:Du kan ju kombinera "Nature röret" med ett "Day" 9000 kelvin alt. bara köra Day. Reflektorer är perfekt för att optimera ljusflödet i ditt tänkta växtkar:).
sissi. skrev:Jag fick höra att runt 4000 kelvin är bra för att inte få så mycket alger och upp mot 10 000 kelvin skapar alger. Men om man kombinerar day med ett nature kanske det blir bra resultat, framhäver day rören fiskarnas färger?
sissi. skrev:Jag fick höra att runt 4000 kelvin är bra för att inte få så mycket alger och upp mot 10 000 kelvin skapar alger. Men om man kombinerar day med ett nature kanske det blir bra resultat, framhäver day rören fiskarnas färger?
Sleaper skrev:Day ger ett vitt ljus som jag tycker ger en naturlig färgåtergivning och förstärker alltså inte direkt fiskarnas färger. Vad gäller alger pga. högre färgtemp på lysrör har jag aldrig hört talas om detta. Möjligen kan det finnas ett samband genom att vissa grönalger har samma krav på belysning som växterna, så "växtrör" med 10000k tex. Aquarelle kan även gynna vissa alger? Medaljens baksida om man säger så.
Men när det gäller alger generellt så är det en mängd faktorer som spelar in.
hawkse skrev:Färgen spelar mindre roll än ljusstyrkan för dina växter. Dvs, ett ljussvagt, oreflekterat växtrör kan vara sämre för dina växter än ett ljusstarkt, välreflekterat kallvitt (6500K) eftersom mängden ljus som når dina växter totalt blir större.
Har du rejält med ljus måste du också se till att växterna får tillräckligt med näring, spårämnen och kol för att kunna tillgodogöra sig ljuset. Får de inte det kommer algerna som ett brev på posten (dvs, tar några dagar men kommer gör de ;)
aquarelle är ett av de bästa rören för växter och har 10 000 kelvin och du bör inte gå under 6500 kelvin och inte så mycket över 10 000 om du vill främja växtligheten!sissi. skrev:Så växter vill ha runt 9000 kelvin alltså? Konstigt han i djuraffären sade att upp mot 10000 kelvin "göder" alger.
det finns nåt juwel rör som har 9000k är det bra för växterna då?
sissi. skrev:Jo då tänkte köra med pmdd och kanske easy carbo;). men så du menar att runt 6500k är bra? Har lite svårt att förstå lysrör vilka som är bra och inte bra.:confused:
hawkse skrev:Två reflektorer som någon föreslog och ett par kvalitetsrör (Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar m fl) så blir både växterna och du glada. Håller med åheim om att du bör undvika för låga K-tal - om inte för annat än att det ser lite dassigt ut.
juwel colour 6800k
juwel day 9000k
juwel nature 4100k sissi. skrev:
sissi. skrev:Nu fortsätter jag med mitt eviga tjatande men skulle två gånger 28w i ett 125 liters plus reflektorer vara bra eller blir det för mycket ljus som kan skapa mer alger? vill beställa reflektorer så snart som möjligt och behöver eran kunniga hjälp:)
lofstrog skrev:Tänk på att ge växterna så bra förutsättningar som möjligt nu när du ökar ljuset mha reflektorer.
För att undvika att algerna tar fart så är det alltid bäst att ge växterna näring och komplettera med någon slags kolkälla.
Enlig min erfarenhet så är den bästa växtnäringen PMDD. Både billig och komplett. Komplettera med Easy Carbo om du inte väljer att köra riktig CO2.
Ger du växterna näring, CO2 eller Easy Carbo och rejält med ljus så kommer de att konkurrera ut algerna. Du bör också vara noga med dina vattenbyten. Ett vattenbyte i veckan på 20-25% brukar vara lagom att köra på.
Sköter du vattenbytena så håller sig dina vattenvärden stabila viket även gynnar växterna.
Lycka till
//Roger
sissi. skrev:ok:) Jag hade tänkt att köra med pmdd och easy carbo. Men jag förstår inte så mycket av pmdd, vilken ska jag använda? och finns det någon färdigblandad lösning att köpa? så jag inte behöver leka kemi:)
lofstrog skrev:Lite kemist får du allt leka.:) Det är faktiskt riktigt kul.:d
Skaffa dig tre stycken 0,5L PET-flaskor. 0,5L batterivatten. Beställ ett trippelpack med PMDD med nutriSi. En flaska Easy Carbo.
När du fått hem din PMDD så sorterar du upp dina påsar. Blandar enligt anvisningarna på påsarna.
När du byter vatten, en gång i veckan 25%, så häller du i PMDD. 10ml/100L vatten från varje flaska. Har du ett 250L akvarium blir det altså 25ml från varje flaska.
Förutom PMDD en gång i veckan ska du varje dag ge Easy Carbo, 1-2ml/50L vatten. Har du ett 250L kar så blir det 5-10ml/dag.
Här kan du läsa allt om PMDD: http://www.haack.se/pmdd/
//Roger
Bygert skrev:Lite märkligt att se funderingar på om det är bra med reflektor. Det är sällan det blir för mycket ljus i ett akvarium med växter, hur man än gör är man inte i närheten av vad naturligt solljus ger. Mer ljus är normalt bättre, undantaget då om det är skygga fiskar.
Har man nu en ramp med två rör så tycker jag det är enkelt, antingen så lägger man reflektor på båda rören eller så lägger man reflektor på ett rör och stänger av det andra. Då har man lika mycket ljus som med två rör utan reflektor - jo, jag har mätt - men halva kostnaden för el och rörbyte och halva miljöbelastningen också.
sissi. skrev:är inte ett trippelpack lite för mycket till mitt 125l, så det inte hinner att bli dåligt?
lofstrog skrev:Det är torra grejor som håller sig hur länge som helst. Du kan lika bra köpa ett trippelpack eftersom det blir billigast i längden. Men du väljer själv, trippel/enkel.;)
//Roger
sissi. skrev:Borde jag köpa pmdd nutrisi när jag inte vet hur mjukt mitt vatten är?
är det kranvattnet man testar?
lofstrog skrev:Om du inte har koll på ditt vatten så kör på nutrisi.
Var ska du ha näringen?;) I akvariet eller i diskhon?;) Klart du ska testa akvarievattnet.:D
//Roger
sissi. skrev:ja dum fråga dumt svar:d nä jag tänkte om man skulle testa kranvattnet och själva akvarievattnet i akvariumet. då beställer jag pmdd nutrisi och leker lite kemi
MVN skrev:Räcker att du kokar vattnet och låter det svalna, om man frågar mig. Vet de som kör direkt på vanligt kranvatten men det korrekta är som lofstrog sa. Glöm inte att du bör rengöra korken till flaskan också, många glömmer det. Även med all rengöring kan du få grums i någon flaska beroende på om det är nutrisi eller micro+ du köper, det beror på att vattnet blir mättat så då skakar du bara flaskan före användning om det sker.
MVN skrev:ja den till petflaskorna, när du köper pmdd från haack får du pulver i markerade påsar. Är nog inte så noga om vattnet svalnar till rumstemperatur, petflaskor tål kokande vatten, men kör på rumstempurerat vatten när du blandar i. Koka även vattnet i 20 minuter som det står på haack.
Gaffel skrev:Du dubbelkokar bara vattnet till mikrogödningen, macroämnena och kvävet blandar du direkt med kranvattnet.
sissi. skrev:Jag har beställt pmdd nutrisi ifrån haack idag, börjar få koll på allting:)
men vi får se hur det går att blanda ihop grejerna. det är så illa att jag måste gå och köpa tre petflaskor:D ska jag koka vattnet två gånger nu? eller en gång 20 min?
perfetto skrev:När jag gjorde en reflektorramp började problemen med algtillväxt. Mer ljus visserligen, men också en kamp mot "ohyran".
Nu som först har det börjat stabilisera sig tack vare snabbväxande växter som slår ut algerna.