Jag tror uppriktigt inte att fiskena bryr sig, ljuset är så svagt och av "fel" färgtemperatur så varken växter eller alger påverkas. Fiskarna kanske inte alls ser blått ljus..?
Under de senaste 20 åren, ungefär, har jag haft någon form av ljus som lyser en stund efter det att lysrören släckts, eller som gryningsljus innan lysrören tänds.
Innan det fanns LED var det en svag halogenlampa i en någorlunda vattentät badrumsarmatur.
I förra akvariet hade jag nio lysrör, var kopplade i tre kretsar, tre och tre, och styrs av tre olika timers, dessa var någorlunda synkroniserade att tända/släcka med omkring fem minuters mellanrum. Och då en liten lampa på kvällen och på morgonen.
Då hade jag timrar som var radiokontrollerade av atomuret. Bara det att radiosignalen aldrig nådde in under akvariet där timrarna satt...
Under lysrörstiden blev ju ramperna ganska varma, det var ju en del förluster i drosslarna som ombildades till värme. Det värmer på rätt bra med nio drosslar. Därför modifierades lysrörsamaturerna, drosslarna flyttades och placerades på en 2mm tjock aluminiumplåt som hängdes mot akvariets bakre glasruta. Det blev för bra, värmde vattnet för mycket, så den flyttades igen och blev fläktkyld med termostat och en större datorfläkt... Förde oväsen. Detta var i det där avancerade bak-kammarakvariet.
Hela mitt nya akvariun drar nu omkring 0,3-0,4 ampere, antagligen beroende på om doppvärmaren är igång, eller ej.
Bara den gamla rampen till de nio lysrören drog på slutet omkring 2 ampere. Därtill kom två pumpar och doppvärmare.
Och det finns och fanns fler lysrörsakvarium... Några är avvecklade, andra skall byggas om med bättre belysning.
Skall bli skoj och se om det syns på elräkningen.
Men jag har två elektriska värmegolv i badrummen, dessa är energitjuvar, här förbrukas troligtvis en och annan kilowatt.
De där små mer eller mindre självhäftande LED-stripparna säljs litet överallt, Kjell, Claes, Biltema och de tyska byggvaruhusen, alltså i alla välsorterade "gubbaffärer".